Som titeln lyder vad hade du gjort med 4,5 miljoner ?
Det vanliga svaret är att dem så fort som möjligt ska in på Lysa eller Global index. Däremot känns börsen sjukt övervärderad just nu speciellt USA. Är det vettigt att sprida ut pengarna över tid eller investera allt men i räntor och en del i index ?
Hade 4,5 miljoner kronor plötsligt bara trillat in på mitt konto så hade jag gjort mig skuldfri (bolån) och därefter placerat en ganska stor buffert på sparkonto och sedan investerat resten i långsiktig portfölj, allt på en gång.
Har du sparhorisont på 10+ år så ser jag ingen anledning till räntor. Huruvida du ska investera allt nu eller sprida ut får du avgöra själv. Har du läst här?
Jag hade pytsat in dem på börsen så fort jag kan och i fonder och den fördelning jag redan har. I mitt fall är det globalindexfonder med hemmamarknadsövervikt och en mindre slant på fasträntekonto.
Hade absolut inte tagit hänsyn till detta. Utan istället tagit hänsyn till din personliga ekonomiska (risk) situation. Hur marknaden ser ut är inte relevant utan leder bara till sämre beslut.
Om jag förstått och går efter approachen i “Die with zero” så skulle jag sätta av den delen jag vill att mina efterlevande ska ha och börjat jobba med en strategi för det.
Sedan spridit ut resten över min livstid och gjort en “konsumtionsplan” bestående av resor, välgörenhet, hobbies och umgänge, mat, träning och rekreation. Inte sagt upp mig, men kanske planerat in en tjänstledighet för vissa aktiviteter medan jag kan? Tjänstledigt var tredje-fjärde år typ. Kanske i samband med byte av tjänst/arbetsplats?
Oj, såg att kategorin var “Spara och investera”. Glöm det då.
Jag hade tagit oss under 50% i bolån med råge, genom att betala av vår rörliga del på en miljon. Makens csn-lån (200.000?) Hade betalats av, mitt har jag betalat klart.
Sedan hade jag nog även betalat av det sista på andrabilen (100.000 kr). Nu har jag 3.2 miljoner kvar och har ingen aning om vad jag ska göra. Jo, en långresa med familjen. Resten med sparande och investerande får jag fundera ut om det händer…
Har du en lång historik av att vid placering av riktiga pengar lyckas överprestera gentemot ett världsindex genom att ägna dig åt “market timing”, det vill säga bedöma när en viss marknad är över eller undervärderad?
De allra allra flesta som försöker med det misslyckas, även många som har som heltidsjobb att försöka lyckas med market timing.
Så om du inte tror dig ha en närmast unik inblick i marknadernas kortsiktiga rörelser så är det allmäna rådet att inte försöka bedöma hur marknaden värderas.
För att ge det råd som är bäst för dig behöver man egentligen veta mer om din situation, men rent generellt är billigast möjliga breda marknadsviktade globala indexfond utan ESG eller annan bias det sundaste rådet.
Vissa här gillar Lysa, men jag tycker det är närmast ocker med 0,4% i avgift när det finns bredare fonder som kostar 0,07% (WEBN för vanliga privatpersoner och VT för de som klassas som professionella).
På 10 års sikt blir kostnaden för en avgift på 0,4% istället för 0,07%, vid en avkastning på 5% per år före kostnader, 225 780 kr, om jag räknat rätt. Det är rätt mycket pengar.
Möjligen att den är väldigt dyr, ca 7x dyrare än en jämförbar indexfond på ett år.
Betydligt mer än 7x dyrare om man tar det upphöjt i ett antal år och årtionden, de tar typ en femtedel av avkastningen i avgift på tio år och betydligt mer på 20-40 år.
Fonden har gått bra men slumpen säger ju att några alltid ska göra det, ett tag, resten har stängts ner eller slagits samman med andra fonder längs vägen.
Samma sak kommer rimligen att hända med den där när den börjar gå dåligt och inte går att sälja längre.