Vad händer på börsen om inflationen nu sticker iväg?

Om nu inflationen ökar mycket, så lär de ju höja räntorna både snabbare och mer.

Vad händer då med börsens olika tillgångsslag?

Ingen tillgång är särskilt rolig då utöver möjligtvis pengar på sparkonton med ränta. Särskilt inte räntefonder!

Guld har redan haft sin rush och ligger på historiskt mycket höga nivåer, så tveksamt där också…

Men jag gör det lätt för mig och länkar till poddavsnittet jag rekommenderade i en liknande tråd: Inflationsskydd - Nr 7 av Saihtam

1 gillning

Hur står sig realränteobligationsfonder vid hög inflation? De borde väl anpassa sig efter rådande räntor?

Problemet med realräntor är att de är bara en hedge mot inflation om obligationen matchar investeringshorisonten! När det gäller obligationer alltså, fonder byter ju ut obligationerna löpande så där blir det lite annorlunda.

I det korta perspektivet, t.e.x 3-5 år på en obligation med 20 års löptid, är det oväntat hög (eller låg) inflation som påverkar värdet på obligationen. Varenda kotte förväntar ju sig t.e.x ~6% inflation i USA YoY i absolut närtid. Alltså är det inprisat i en kort realränta.

Faktum är att korta realräntor åtminstone för några månader sedan gav negativ realavkastning mot att man då är hedgad mot mycket högre inflation. Rekommenderar 40:33 och framåt i poddavsnittet för diskussion om detta.

2 gillningar