Vad händer vid dödsfall med Lysa?

Någon i tråden bytade till Nordea, när båda mina föräldrar gick bort 2018 var Nordea den ända de hade engagemang hos som inte kontaktade dödsboet. Nordea var dessutom de som var mest osmidiga att ha att göra med.

Håller med om att det vore praktiskt om Lysa hade en automatisk funktion, men tycker samtidigt att man måste skaffa sig koll som dödsbodelägare eller när man upprättar bouppteckning

Men så är det väl för alla banker och försäkringsbolag.

När en anhörig avlidit så begär man ut ”dödsfallsintyg med släktutredning” från Skatteverket som sedan används för att bank/försäkringsbolaget ska kunna delge en information om den avlidnes konton mm för dödsboet.

Om den avlidne inte har gjort en förteckning på banker/försäkringsbolag (och räkningar) så får man luska fram det från papper mm som finns i den avlidnes bostad.

Finns inte mycket automatik när det gäller dödsbo. Hela processen känns lite 1800 tal vilket man får hantera.

Jag ser inte riktigt hur Lysa skulle skilja sig från andra banker/försäkringsbolag i detta avseendet

Hej @HappyRancor,

Tack för att du delar med dig och vi beklagar din förlust.

Vi är såklart glada och tacksamma att du i övrigt är nöjd med tjänsten. Samtidigt förstår vi att det kan vara både tungt och frustrerande att själv behöva leta efter tillgångar i ett dödsbo. Du lyfter en viktig fråga, och det stämmer att vi idag inte har en automatiserad process för att identifiera dödsfall och kontakta dödsbon, något vi verkligen ser att vi behöver förbättra.

Vi tar din feedback på stort allvar. Arbetet med att se över vår rutin är igång, och din input hjälper oss att göra det bättre. Stort tack för att du hörde av dig.

Bästa hälsningar,
Team Lysa

9 gillningar

Det här öppnar upp för frågan - vad händer hos andra aktörer vid dödsfall? Tänker främst på nischbanker utan riktiga kontonummer samt Savr, Levler, Avanza, Nordnet, Montrose, kiwi och allt vad de heter.

Ja hört om den tjänsten men till syvende och sist är det ju ändå ”bouppteckningsmannen” (oftast en anhörig då) som har ansvar för att ta reda på allt och rapportera i dödsboet. Men bra att ha en tjänst som man kan använda mot betalning :+1:

Själv tycker jag efter fyra dödsbo att processen är fullständigt undermålig. SKV skulle kunna jobba mer med digitala tjänster kring detta. Tex att man kan själv anmäla digitalt var man har kapital och försäkringar för att underlätta för efterlevande. Idealt att man i samma tjänst kan lägga in testamente så det inte försvinner i förvirringen. Räcker ju med att man tex årligen får en påminnelse att uppdatera data i tjänsten. Sen måste det ju såklart vara en frivillig tjänst för en del vill säkert inte använda det av integritetsskäl gentemot SKV.

2 gillningar

Jag har öppnat en sida på “Vita Arkivet” och skrivit in var jag har pengar någonstans. Där kan man lägga in (nästan) vad som helst.

Så man kan lika gärna lägga in var man har pensioner, försäkringar, abbonemang o.s.v.

En bra tjänst eftersom man, när man är i sorg, inte riktigt har ork att börja gräva…

Och givetvis så har begravningsbyråerna en tjänst att fråga alla försäkringsbolag om den avlidna hade några engagemang hos dom och den kostnaden kan man enkelt undvika.

/Mikael S

5 gillningar

Fast är inte Vita Arkivet mest för hur begravningen ska gå till?
Är det säkert nog för att lägga in sin ekonomi där?

Sen ska ju efterlevande veta att det är Fonus de ska gå till för begravningen.
Man måste alltså se till att efterlevande åtminstone vet att de ska gå till Fonus och mer info finns i Vita Arkivet.

För att bidra med min erfarenhet hörde alla övriga aktörer (där han hade kapital) av sig i samband med dödsfallet. Detta var Swedbank, Avanza, Nordax, Coop och OKQ8.

Det var i och med att Avanza hörde av sig som jag blev fundersam på varför inte det skedde automatiskt för Lysa också.

1 gillning

Min far hade också Vita Arkivet så nästan två veckor efter hans dödsfall fick vi ett brev från Fonus om att vi kunde kontakta dem för att ta del av det han hade skrivit. Precis som @MikaelS säger går det att lägga in information om kapital, försäkringar osv till den detaljnivå en själv vill.

Nu hade han och jag redan gått igenom hans livsarkiv knappt en månad innan han gick bort (då vi p.g.a. hans diagnos förstod att det inte var långt bort) så jag hade kopierat ner all information. Känner att det är lite för lång tid mellan dödsfallet och när vi fick information om Vita Arkivet av Fonus, då jordfästning eller kremering måste ske inom en månad från dödsfallet. Jag och min fru kör istället på Livsarkivet.

Tack för såväl snabbt som fint svar!
Är som sagt i övrigt nöjd med tjänsten och tänker att den här servicen skulle hjälpa många medmänniskor i en redan tuff siutuation.

2 gillningar

Som HappyRancor skriver så kontaktar Vita arkivet de efterlevande inskrivna där.

Och man behöver ju inte skriva några detaljer, jag har bara skrivit vad jag ha för typ av engagemang (sparkonto, ISK o.s.v.) hos dom.

Och det finns massor med plats för fri text.

/Mikael S

2 gillningar

Det här borde vara en självklarhet att ha löst vid det här laget. Hela er tjänst bygger på ett “set it and forget it”-upplägg, vilket innebär att ni också har ett ansvar att säkerställa att efterlevande enkelt kan ta över en anhörigs Lysakonto vid dödsfall. Det ska inte finnas risk att tillgångar bara blir liggande oupptäckta det känns både osäkert och oseriöst att det fortfarande inte finns en tydlig lösning på detta.

Andra aktörer som Avanza har redan hanterat det här betydligt bättre. Det har gått över fem år sedan frågan först lyftes hur är det möjligt att det fortfarande inte är åtgärdat?

2 gillningar