Vad har du i lön?

Så är det och det är viktigt att komma ihåg om man tjänar mindre och är avundsjuk på andra. När väl lönespec kommer och man betalat 20k i skatt är lagom kul :stuck_out_tongue:

1 gillning

Ja, det är ju ganska grov diminishing returns på löneökning i Sverige, så det kan man ju ta med i beräkningarna om man erbjuds en tjänst med mycket mer ansvar, om man tycker det är värt nettolönen, så man inte stirrar sig blind på bruttolönen.

1 gillning

Glöm inte att om du har kollektivavtal ITP1 går 30% av all din brutto över 42 625 kr/mån till tjänstepension. Till ex. med brutto 42500 får man 2000 SEK tjp per månad, med brutto 52500 får man 5000 SEK tjp. Det är +150%.

Och för a-kassa/inkomstförsäkring fungerar “diminishing returns” tvärtom, vilket innebär att du förlorar mycket mindre netto än brutto. Med lön 42500 får man ca. 24K netto med 52500 får man ca. 30K netto.

4 gillningar

Yrke: Verksamhetsutvecklare och rådgivare inom globalt medtechbolag.
Lön: 84 000 + förmånsbil + incitamentsprogram och bonus, normalt kring 25% extra brutto.
Plats: Hemmakontor, global roll.
Ålder: 40
Utbildning: Civilingenjör industriell ekonomi, fristående kurser i ekonomisk modellering, finans och management.
Erfarenhet: 15 år av varierande roller, först som managementkonsult, senare som linjechef och främst inom supply chain inom globala bolag. Har fokuserat mycket på utveckling och komplexa projekt som t ex bolagsförvärv, integration och organisationsförändringar.

2 gillningar

Yrke: Arkivarie
Ålder: 37
Arbetsplats: Kommunal sektor
Lön: 44 400

3 gillningar

Bara så att vi inte tappar allt grepp om verkligheten i den här tråden…

23 gillningar

Efter många års studier har jag nu börjat jobba!

Yrke: Konsult inom IT-säkerhet
Lön: 34k + runt 3-5k bonus per månad
Ålder: 26 år
Utbildning: Civilingenjör
Erfarenhet: 0 år relaterade till ingenjörssaker, om man bortser från ett och annat sommarjobb + extrajobb under studierna.

1 gillning

Tycker följande bild redovisar det mycket bättre vad olika yrken har för lön,

Finns även en interaktiv bild på länken nedan,
https://www.mi.se/app/uploads/LoneGap14_20.html

13 gillningar

Här kan du räkna på det, beroende på var man bor eller riksgenomsnitt.

Yrke: Projektledare inom datacenterverksamhet
Lön: 55.833kr
Ålder: 39 år
Utbildning: Ingen speciell
Erfarenhet: IT-konsultat sedan mitt tidiga 20 och behållit ett genuint intresse sedan dess.

Övrigt:
0-20% av årslönen i bonus årligen. Väldigt ovanligt att vi ser siffror i de övre och nedre procentsatserna utan 8-12% är mer realistiskt.

Erbjuds aktieköp fyra gånger årligen till ett reducerat pris via vårt Employee Stock Purchase Program

1 gillning

Yrke: IT-konsult
Lön: Runt 60 000 med årlig bonus
Ålder: 28-32
Utbildning: Kandidatexamen
Erfarenhet: Runt 5 år. Hade just under hälften av min nuvarande lön som ingångslön, har sedan gjort några byten för att få upp lönen. Känner som att det fortfarande är för lågt och ska försöka satsa att nå runt 65 000 sek i månaden

2 gillningar

34 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Möjlighet till att höja lönen hos befintlig arbetsgivare?

37 år och lastbilschaufför.
Grundlön på 28000 men landar på mellan 37000 - 42000 i månaden efter alla tillägg.

3 gillningar

45 år, Nautiker ca: 90 000 Netto/mån +24% privat pension.
3 år högskola, 20 års erfarenhet
Förmån: 50% mat och boende.

1 gillning

Intressant med affiliatesiterna.
Vill du berätta mer, t.ex. vilken nisch de har, hur mycket tid lägger du på dem och hur länge du drivit dem?

Lokförare ca 39500
60 v skola och sedan några månader företagsspecifik utbildning.

Ob och traktamente för någon/några tusenlappar i månaden.

Bra jobb - dåliga arbetstider emellanåt.

3 gillningar

Ja grattis, men jag håller med om att det är lätt att bli mindre nöjd när man läser här vad andra tjänar. Vår skola har ett medel över 40 (kommunal skola, dvs löner är offentliga så jag är helt säker) men när man ser på statistik för riket så är ju 45+ väldigt bra betalt. Problemet är väl att man inte kan byta hur som helst i många delar av riket vilket gör att det är svårt att förhandla upp sin lön.

Och innan det sägs något om “var nöjd/glad/osv”, jag tar mig rätten att vara hur missnöjd jag vill i förhållande till andra branscher.

67’ i grundlön vilket jag jobbat mig upp till under 15 år men har bara bytt bolag en gång. Började på 20’ år 2006. Utöver detta finns möjlighet till incitament om 3 månadslöner per år varav 2 utbetalas och 1 hålls inne till nästkommande år. Förmånsbil om jag vill (och har).

Byggchef i storstad, 38 år gammal.

2 gillningar

Du är inte ensam :slightly_smiling_face:
Tog examen för ca 1 år sedan, jobbar privat.
Lön: 43000, gick in på 41000.
Förmåner: 30 dagars semester

Tips: lämna Ftv så snabbt du kan och känner dig flygfärdig alt börja privat direkt om du kan få en klinik med bra handledning, annars kommer du aldrig få upp lönen. Det är brist på oss i hela landet, vet ditt värde :grinning:

1 gillning

Yrke: Fysioterapeut, bemanning+digital vård.
Lön: 55-60 000
Ålder: 29

1 gillning