du har dålig koll på världen utanför sverige. levels.fyi.
Men snälla…
Rätt meningslöst att tjafsa med en expat i Kina (?) om löner i USA och hur lätt svårt det är att landa ett välavlönat jobb.
Så vi kan säga att du har rätt.
ja det är onödigt. jag har gett dig källa - läs på.
Jag har ingen lust att föra en meningslös diskussion kring detta, men nej, alla utvecklare/ingenjörer på FAANG-bolagen tjänar inte 300-500K USD/år.
Det beror helt och hållet på hur mycket erfarenhet, utbildning och kunskaper man har som en utvecklare/ingenjör. Sedan måste man även se över vilken region och stad man bor i. När det kommer till USA så spelar detta stor roll då exempelvis SF & Silicon Valley har en mycket högre COL (cost of living) än låt oss säga, Austin, TX.
En nyexaminerad utvecklare kommer inte dra in samma summa som en person med utbildning och 8-10 års erfarenhet. Bara att googla på detta samt se över rapporterade löner på hemsidor som Glassdoor, tog mig hela 5 minuter att ta fram flertalet källor som stödjer detta.
Trevlig sommar 
Exakt min poäng. Vem som helst med mer än en kvart i arbetslivet begriper att det finns nyansskillnader och inte bara en enda sanning…
Fast vad @chineseinvestor påstår är ju inte helt inkorrekt.
För senior/staff på FAANG i Silicon Valley är $300k-$500k inget extremt.
Problemet är bara att det här gäller med för att stövla in på intervjun och klara den för en sån plats.
Ja, lite det som var min poäng. Jag har inte gett uttryck för att lönen i sig är extrem, men det är inte alla som lyckas knipa en plats.
50000:-
Förhandlad förmånsbil utanför policy.
Friskvård.
IT konsult.
2 års YH utbildning.
12 år i branschen.
Edit, ålder 39.
Sånt här är så intressant tycker jag.
Har haft personal som tjatat om att få välja något ballare än företagets (generösa) policy, och alltid undrat vad som driver dem. Det finns ju så mycket vettigare parametrar att förhandla om, som inte sticker i ögonen på kollegor eller kostar i förmånsvärde.
mm, du har rätt. Kostnader för hus/skolor kommer nog att gå upp.
Gillar bilar…
Jag har inte velat äga en bil och det har väl varit förmånligt att ha förmånsbil kontra åka egen men nu börjar det väl bli tveksamt, men har två år kvar på denna bil.
Men hur ska man tänka annars, kan man tänka sig högre lön istället för förmånsbil? Jag vet vad min bil kostar i leasing och kan jag avsäga mig bil och förhandla mig till liknade lön som bilen kostar? Är det ens rimligt?
Tja, min arbetsgivare har som standard att vi med bilförmån har möjligheten att välja bort bilen och istället ta ut ett bruttolönepåslag om 7000:-. Så helt galet är ju inte tanken.
Vilka tänker du andra parametrar är, antal semesterdagar, pension?
Till exempel, ja.
Det beror såklart på företag och tjänst, men själv har jag upplevt min arbetsgivare som enormt fyrkantig i just bilförmånspolicyn (generös men väldigt reglerad), medan det varit väldigt mycket lättare för mig att förhandla om procentsatserna på de bonusprogram jag omfattas av. T ex få 10-15 procentenheter högre bonustak istället för att snöa in på bil eller annat.
Kvinna under 40, utbildad högskoleingenjör. Jobbar som projektledare/ingenjör inom privat byggföretag i mellanstor svensk stad
- 57 000 kr + trakt o milersättning ger ut ca 46-49 000 / mån.
- 6 veckors semester + ATF 40 timmar
- 12 år i branschen
Har det rätt bra faktiskt: gör oftast 40 - 45 timmarsveckor, bra företag med bra chefer och riktigt fina kollegor som jag stortrivs med. Inget personalansvar och kan oftast släppa jobbet helt efter klockan fyra och över helger och semestrar.
Jobbar på plats på projekt ett par-tre dagar i veckan, däremellan är jag fri till att jobba hemifrån om jag vill.
/parabola
Det borde inte vara några problem för dig att öka på den lönen med 10 000 om du är villig att byta arbetsgivare. Å andra sidan har ju många här konstaterat att det inte gör så stor skillnad i lönekuveret efter 46 000. Då kan andra förmåner vara mer fördelaktiga.
Hej!
jag kan instämma att jag tog en onödigt negativ ton.
Lät först helt orimligt i mina öron, vilket det oftast är!
Men med ditt förtydligande så är det ju inge konstigheter.
Jag Läste inte alls inlägg ovan eller tidigare utan snubblade bara över ditt när jag scrollade på sista sidan.
Rätt vanligt med troll i trådar likt dessa och detta kändes först uppenbart som ett sådan inlägg.
Får i stället gratulera till din framgång!
MVH
Martin
Ingen fara, förstår att det ser lite orimligt ut vid första anblick 
Byter jobb om några veckor, från statligt till ett företag. Får upp lönen från 36 600 till 60 000 + förmånsbil. Utgår hemifrån. Agronom, 42 år, ca 15 års erfarenhet.
Yrke: Veterinär
Lön: 42000 (löneförhöjning i år från 37000)
Förmån: friskvård 3000/år
Arbetstider: Dag och kväll, ej jourtjänstgöring eller helger
Utbildning: 6 års universitetsutbildning
Erfarenhet: 5 års erfarenhet som veterinär, samt jobbat som djurvårdare under utbildningen.
Ålder: 30
Geografisk område: Småland