46 000 kr i lön, tog examen juni 2020.
Civilingenjör IT, jobbat i 9 mån nu och blev fast anställt i december.
37 år gammal och jobbar med finansiell IT
ingångslönen för leg. lärare i GBG ligger på 33100.
Med 10 års erfarenhet hamnar du kring 38-40 tusen.
Förstår att det är svårt att tänka sig att byta arbetsplats i och med relationerna en lärare har dock.
Nyfiken på vad du gjorde innan de senaste studierna?
Att öka lönen genom att vara duktig går bara till en väldigt liten del eftersom skillnaderna om man kommer högt eller lågt i de lönekriterier vi har är väldigt små.
Det gör att nyanställda kommer in på högre löner än många med tio års erfarenhet eftersom de kan begära en lön som jag som redan är anställd inte kan få.
Man kan öka lönen om man byter arbetsgivare men där jag bor finns det väldigt få alternativ som inte är kommunala så det finns inte så mycket att byta till.
Att pendla till en annan kommun är förstås också en möjlighet.
Som egen företagare plockar jag ut gränsvärdet dvs ca 45 Tkr just nu, resten tar jag som utdelning vilket om jag räknar om det till motsvarar ca 85 Tkr i lön (45 tkr + netto ca 20 tkr/mån i utdelning)
Är väl medveten om detta. Tyvärr finns det inget som tyder på att det är på väg att ändras heller. Ett alternativ är att bara byta arbetsgivare under en ett eller två års period. Då kommer du lönesättas annorlunda om du återvänder till samma kommun därefter.
Sjuksköterska 0kr - 60k+ Oftast mellan 50-60k. (ink. sem. ersättning).
Jobbar som konsult som det så fint heter. Jobbar efter kontrakt. som ofta är 2-3 månader med chans till förlängning.
Finns mycket för och nackdelar, utvecklar gärna ifall någon är intresserad.
Erfarenhet lite över 2 år.
Ålder 25.
Skåne
Efter gymnasiet spenderade jag drygt 10 år på att syssla med elitidrott, och att jobba inom massor av så att säga “okvalificerade” industriyrken som truckförare, lager, flyttgubbe, kassör i matbutik, you name it - I did it. Jag reste mycket, jobbade utomlands i ett par sydeuropeiska länder, och visste inte riktigt vad jag skulle satsa på när det kom till universitetsstudier. Jag hade bra läshuvud och visste att jag någon gång skulle plugga vidare. Tillslut fick jag nog och sökte till universitetet. Det stog faktiskt mellan att acceptera ett job som bar manager på royal carribeans celebrity cruise ship i Bahamas, eller att börja civilingenjör i teknisk fysik.
Jag valde plugget.
Trivdes bra, men fastnade ordentligt för IT när vi hade vår första programmeringskurs, så jag bytte till ett annat civilingenjörsprogram med IT-inriktning efter 2.5 år av fysik. Sen gjorde jag en utbytestermin i asien också, så totalt tog det mig 8 år att plugga (trots att jag läste de sista 2 åren på 175%, samtidigt som jag jobbade för att CSN tagit slut). Tog lite längre tid än jag först trodde, men jag är glad att jag lyckades förhandla till mig en bra ingångslön! Är glad att komma ut på arbetsmarknaden med en fin examen och i en bransch med mycket goda jobbmöjligheter.
Bra med livserfarenhet! Har sneglat på exakt samma inriktning när jag haft tid att fundera över livsval (varför jag blev nyfiken). Finns mycket intressant att lära sig men det känns allt svårare mentalt att göra några större livsval.
Inspirerande!
Har du något tips för att finna ett bra första företag och förhandla en bra ingångslön? Jag tar snart examen från en civ.ing. utbildning där jag riktat mig mot data och IT-säkerhet! Jag kan tycka att det är svårt att få insyn i arbetsmarknaden ifrån skolbänken!
Konsultbolagen älskar att anställa nyexaminerade då de tjänar mest på dem. Inte nödvändigtvis dåligt då man får möjlighet att bredda nätverket och testa på lite olika verktyg. Men man bör nog inte stanna där för länge bara.
Nu är de flesta av mina vänner inte utbildade i traditionellt högavlönade yrken.
Men i min umgängeskrets ser det ut ungefär såhär
-
Egenföretagare
Mest välavlönade, mer än 150tkr/mån
Driver framgångsrika småföretag man själv startat eller tagit över från familj. -
Egenföretagare och personer som bytt jobb ofta.
*Mycket bra löner,60-150 tkr/mån
En polare har inte pluggat en minut efter gymnasiet och har högsta säljansvar i grossistledet för 4 länder inom stålindustrin. Han är 35 år och har bytt jobb ca var 2:a/3:e år.
En annan polare gick snickarskolan i gymnasiet. Tog KY-utbildning för att bli arbetsledare i tidiga 20-åren. Har bytt jobb drygt vart annat år och är högsta ansvariga för stora byggprojekt på stort byggföretag. 33år gammal. -
Egenföretagare & trogna anställda
Normala löner, upp till 60 tkr/mån
Resten av polarna är här. Lite blandade arbeten från ingenjörer och HR-ansvariga till poliser och brandmän. De flesta har jobbat på ett och samma ställe sedan examen.
Nu är detta mina vänner, inte kollegor. Så vet inte hur dem är på jobbet. Men jag tror mig ändå veta att många av dem i kategori tre är minst lika duktiga på sina jobb som dem i kategori ett. Flera av dem brinner för och älskar sina jobb.
Men det är skillnad på att vara bra på sitt jobb och att vara bra på att skaffa välbetalda jobb.
Då är du definitivt i rätt bransch! Enligt lönestatistik från ett av Sveriges ingenjörers senaste nummer så tjänar civilingenjörer inom bank och finans 20-30% mer än andra branscher. Så om du enbart är ute efter hög lön så sikta på de företagen. När det kommer till IT-säkerhet så skulle jag gissa att det är lite svårare att komma in som nyexad. Jag är själv intresserad av det (även om det inte explicit ingår i mina arbetsuppgifter). När jag tittar runt bland annonser för jobb inom säkerhet så verkar de flesta arbetsgivarna vara ute efter någon som redan har erfarenhet. Så om jag vore dig skulle jag försöka samla på mig så mycket praktisk erfarenhet som möjligt. Sätt upp egna projekt du kan demonstrera. Kontakta en lokal organisation och fråga om utan ersättning kan få säkra deras IT-system, etc. Som nyexad måste du kunna visa upp saker som överbryggar kravet på erfarenhet, det är iaf så det gick för mig. Det finns också en del trainee-tjänster inom IT-säkerhet, bland annat SÄPO och polisen har annonser ute, men tyvärr innebär det oftast att man måste flytta till stockholm. Kanske fler företag har sånt i andra städer?
Jag hade nog också tur att jag sökte ett jobb vid rätt tillfälle, där chefen förklarade att de insett att de inte bara kan plocka in erfarna i deras växande team utan även måste satsa på nyexade. När det gäller själva löneförhandlingen, kolla upp statistik och hör med andra vänner vad de gick in på. Sen bjuder du med lite marginal så att du har förhandlingsutrymme. Tro på dig själv!
Som företagare brukar jag säga att man ska skilja på att:
- jobba I sitt företag
- jobba PÅ sitt företag
Det vill säga att skilja att jobba strategiskt och operativt. Skulle säga att det fungerar ungefär likadant med en karriär.
- göra sitt jobb på jobbet (operativt)
- jobba på sin karriär (strategiskt)
Upplever tyvärr att det är många som inte orkar ha båda perspektiven. Varken företagare eller anställda.
Tack för det utförliga svaret! Bra att veta att bank och finans betalar så väl! Precis som du skriver är mitt intryck att de flesta företag söker säkerhetspersonal med erfarenhet. Dock finns flera konsultföretag i Göteborgstrakten som gärna anställer nyutexade också. Jag för redan samtal med några av dem så vi får väl se vad det mynnar ut i!
45 000.
31 år.
Leg. Psykolog.
Har arbetat med en hel del osäkra anställningar innan och under studierna, bland annat som bartender, event manager, sexualupplysare etc,etc. Som psykolog har jag bara jobbat i drygt 2 år.
Sen tänker jag att det finns fler saker att ta hänsyn till. Ingångslöner kanske är högre för akademiker, men då har dessa personer spenderat flera år på att studera, och inte med att arbeta eller investera. I många fall lönar det sig på sikt. I andra fall gör det inte det (låg- och mellanstadielärare, om jag inte minns fel).
En annan sak är vad man värderar högt i livet. Jag mår bra av ekonomisk stabilitet och trygghet, och det är vad jag strävar efter på lång sikt. Men jag har också valt ett yrke där jag har hög frihet och kontroll över min arbetssituation och arbetsdag, där jag är intresserad och passionerad för vad jag gör, och där jag kan finna en bra balans mellan arbete, fritid och personlig utveckling.
Chansen finns att du dör innan du går i pension, så det gäller att ha en bra balans i livet, och inte satsa allt på framtiden. 
30 år. Arbetare inom industri. 31 000 i lön, övertid emellanåt som kan generera 5-10k extra. Hushållets totala inkomster är 77 000.
38 år
Produktägare inom IT.
Lön: 48000kr
Ingen högskoleutbildning.
Började inom kundtjänst i samma bolag och har jobbat mig upp. Driver även flera affiliate siter på sidan som ger mellan 15000-20000kr extra varje månad.
11535 före skatt, halvtid administratör på statlig myndighet
- Lärare. Stockholm. 42 500 kr. Enbart ett par år i yrket.