jag jobbar på en startup inom tech. 50ksek , med nästan 0 inkomstskatt, med optioner som i min fantasi är värda 2msek.
känner mig underbetald och känner att jag kan dubbla om jag går till ett större företag. dock är frågan hur länge man vill vänta på uppköp så man kan casha ut optionerna, alt om man ska lösa ut dem om man byter jobb innan de blir likvida.
Ålder: 26 år
Yrkestitel: Data engineer
Utbildning: Systemvetenskap kandidat
Plats: storstad
Erfarenhet: 1,5 år
Jobbar som data engineer hos en storbank, 33.000 ingångslön 2021, slutar detta år med 38.500kr
Ålder: 32 år,
Område: Stockholm
Utbildning: PhD i kemi
Erfarenhet: 7 år inom akademin och 3 år inom industrin,
Jobbtitel: Forskaren
Lön: 48 kkr
Förmån: upp till 2 månadslöner i bonus/år
Semester: 30 dagar + betalda klämdagar
Förmåner: 4000 kr friskvård/år.
Hybridarbete: Ja
Jag läser fristående kurser som är inriktade mot HR med målet att ta en kandidatexamen med huvudområde arbetsrätt. Du som är i branschen, hur ser arbetsmöjligheterna ut och vilken typ av HR funktion tror du kommer bli aktuell för mig att börja med? Finns det något jag kan göra redan nu för att knyta kontakter som på så vis ökar mina chanser när studierna är klara? Förstår att det kan vara svårt att svara på med endast ovan info men det hade varit intressant att höra dina spontana tankar
Kan säga att det första HR-jobbet (om du saknar erfarenhet av personalarbete) kan bli rätt svårt att få direkt. Många kommer aldrig dit då det är hög konkurrens och höga krav. Flera jag studerat med börjar i bemanningsbranschen eller rekrytering och på sikt hoppas att en organisation som kan tänka sig en “oerfaren” inom HR.
36 år, jobbar som IT-konsult, tjänar 50 000, men en mindre del av det är rörlig så kan bli mindre under dåliga månader. Utöver detta har jag en årlig bonus som historiskt landat på ca 100 000 kr, så vi snackar en effektiv lön närmre 60 000. Som förmån har jag en tesla model 3 och ett stort “friskvårdsbidrag” som kan användas både för friskvård och hemmakontor. Arbetsområde är malmö.
Jag började plugga i 25 års åldern. Jag hade då arbetat med administration med bla HR uppgifter sedan 3 år. Jag jobbade vid sidan av studierna och upplevde att många av de jag studerade med inte gjorde det. En del hade svårt att få jobb sedan. Det gäller främst de som var i tidiga 20-års åldern och aldrig hade jobbat tidigare men ville bli “chef” …
Många av de jag pluggade med jobbar idag med rekrytering. Jag upplever att många tror att det är det HR är. Men det är ju så mycket mer och att vara bra på arbetsrätt kan göra dig väldigt attraktiv på arbetsmarknaden tror jag.
Jag valde att ta praktik som valbart ämne just för att få en fot in i branchen redan under studietiden. Jag fick sedan jobberbjudande där jag hade praktik som HR rådgivare ett år innan jag var klar med plugget. Det är mitt tips till dig - ta extrajobb på Adecco eller någonstans där du har möjlighet att byta jobb internt när du är klar med plugget samtidigt som du kan testa på lite vad du gillar att göra och kan bygga upp ditt cv redan under skoltiden. Eller ta praktik genom skolan och gör det bra!
Att du inriktar dig på arbetsrätt är smart. Arbetsrätt och statistik inom HR kommer det alltid vara behov av tror jag.
Jag vet inte hur gammal du är och vad du jobbat med tidigare, vart du bor och om du vill jobba på distans, men Linkedin kan vara bra - finns HR grupper man kan följa där jag ser att de ibland lägger ut jobb! Där kan du också lägga ut att du är öppen för jobbförslag.
Tack för ditt svar - skönt med lite pepp såhär inför studierna.
Jag är 30 år och har bakgrund som brandman/vattendykare samt gruppchef i försvarsmakten. Intresset för just arbetsrätt och HR kom i samband med att jag blev fackligt arbetsplatsombud/skyddsombud.
40 år
Yrke: Avfallsexpert
Års arbetserfarenhet: 10 år
Arbetar med cirkulär ekonomi för ett börsnoterat bolag.
Lön: 52800 brutto
Ingen bonus
Utbildning: miljövetare 3 år
Ok lön med tanke på att vi trädkramare när jag började studera tjänade man dåligt eller ingen inom hållbarhetsområdet.