Det precis som har hänt mig. När jag var student, höll jag pengarna ganska hårt och jag tvingade mig själv att spara gå plus slutet av månaden. Jag lovade mig själv så fort jag skulle bli fast anställd, så skulle jag ha en hög sparkvot, men det blev inte så, utan snarare tvärtom.
När jag blev fast anställd, började jag förändras. Jag köpte resor, köpte elektronik och köpte möbler till min ny inflyttande lägenhet. Jag började spendera pengar och använda min bufferthink för att konsumera olika varor och tjänster. Jag blev “fart blind” av min konsumtion under våren 2023, men gick plus 2023.
Idag har jag fortfarande “fartblindheten” men det sker inte lika ofta, men ibland tar jag delar av bufferthinkens kapital.
I övrigt har jag en stabil ekonomi, har rätt till A-kassa, lever ensam, använder mig av fyra hinkarsprincipen i mitt sparande, jag är fast anställd och bor i hyresrätt. Logiskt sätt kan jag använda delar av bufferthinken som ett nöjeskonto. Eller är det typsikt I-landsproblem?
Allmän fråga
Hur kan jag bryta den här ovanan, att jag använder delar av bufferthinken för konsumtion?