Vad kallas denna teori/effekt? När en individ får en högre lön, så har människan en tendens att öka sin utgifter.
Jag skulle vilja läsa mer om den här effekten. Jag har självupplevt denna effekt senaste åren, när jag gick från att vara en fattig student till att arbeta fulltid samt börja spendera mer pengar när man får en högre lön.
Tänker att utöver lifestyle creep dvs att öka kostnaderna till följd av ökad inkomst så finns det perioder i livet där kostnaderna är högre. Tex med nyköpt bostad, småbarn (inkomstbortfall), barn tills de försörjer sig själva.
Så även om jag varit fullt medveten om lifestyle creep och försökt motarbeta det så finns det ju vissa strider man bara måste ta och komma igenom. Om man vill ha barn, bil, ägt boende. Mycket går påverka absolut men ha inte ångest i onödan om det sticker lite i medelåldern när kanske generationen under och över dig samt samhället behöver dig mest.
En tröst kan vara att klarar du ut dina peak livskostnader i medelåldern och anpassar ekonomin efter dem så kommer du gissningsvis ha en mycket bättre månadsbudget framåt utan att göra nåt extra. Bara genom effekten av att barnen nu kostar mindre, huset mer avbetalt, kanske går minska ner från 2 till 1 bilar eller de är avbetalda etc.
Bara en tanke som gav mig lite sinnesro när den landade lek att du snabbspolar ekonomin 25 år, hur ser siffrorna ut? Om oroväckande så ändra på nåt. Många gånger ser det rätt bra ut
Börja lyssna från 3:00, efter reklamen. Säg gärna vad du tyckte om den, NPR är Amerika-centriskt och såklart inte för alla. I varje fall:
Konsumtion sker ofta inte utifrån behov utan är snarare en avspegling av vår relation till oss själva och även pengar i sig.
Vad tror jag att andra förväntar sig att jag ska äga? Vad tror jag andra förväntar sig av människor i min ålder? Vad är “Keeping up with the Joneses” för mig.
Vi är avundssjuka. Rätt så mycket. Vad är “tillräckligt” för mig?
Hedonic Treadmill/Human adaptation, second & third order of consequence-tänk.
De tar även upp basala saker som sparkvot, att ha ett system med inköpslista, etc.
Ju mer man har desto mer vågar man spendera. Vet själv när man knappt hade pengar så blev det tex billig jacka från dresman. När man hade halv miljon i fonder så blev det duvetica för 6 000 istället. Med resonemanget knappt 2% så har man fått igen det.
Mun-efter-matsäck-teorin.
För vissa är det realisation av drömmar. Man köper inga 911:or i början men när man får råd och förbättrar livskalitén ökar utgifterna iom högre driftskostnader. Många drömmer om hus. När du väl kan köpa huset ökar kostnaderna också, för att ta ett vanligare exempel.
Sen ökar också din attraktivitet som partner när tjänar mer, och det brukar ju inte bli billigare av att bli med fru är min erfarenhet
Att det är viktigare för fattiglappar, kriminella och nyrika att visa sin bästa sida och vara snobbiga för att klättra medan Ingvar Kamprad kunde köra runt orakad med begagnade t-tröjor i sin gamla Volvo. Gates, Musk, Zuckerberg och Jobs är väl till viss del kända för modest framtoning relativt sin rikedom. Buffet har ju kostym, men jag ser honom inte som särskilt snobbig heller.
Värdet av konsumtion verkar rasa när allt är inom räckhåll.