Vad kostar egentligen en global indexfond? Avgiften är bara halva bilden

Spara och investera

Jag har grävt ner mig ganska djupt i ett global indexfond-kaninhål mha Claude och hoppas på hjälp upp från mer pålästa forumsmedlemmar :slight_smile:

Jag hamnade där eftersom de flesta jämförelser av globalfonder stannar vid fondavgiften — men den avgiften täcker inte källskatten på utdelningar och tar inte hänsyn till att källskatteåtervinning och värdepappersbelåning kan ge intäkter som sänker den verkliga kostnaden. Den verkliga kostnaden är ungefär dubbelt så hög som fondavgiften visar.

Jag är medveten om att detta kan vara ett nollsummespel där dessa faktorer tar ut varandra och att vi är nere på väldigt små marginaler. Men, eftersom posterna som inte redovisas av fonderna är ungefär lika stora som fondavgiften så har jag svårt för att lämna det här hålet orört :slight_smile:

Jag har läst runt på forumet och ämnet har diskuterats många gånger men vad det verkar finns det ingen sammanställd tabell varför det blev målet med det här inlägget.

Dessutom, när vi nu fått ett klimat där fondavgifter pressas och jämförs på en hundradels procent så blir det än mer relevant, är det verkligen så att Montrose Global är den billigaste globala indexfonden? Montrose prissätter sig 0.01% under Avanza Global men är sannolikt dyrare i nettokostnad tack vare norsk källskattestruktur. Med estimaten nedan landar Avanzas nettokostnad runt 0.23% mot Montrose på 0.25%. Om fondbolagen själva redovisade alla kostnader skulle vi slippa gissa, men nåja, vad är väl en bal på slottet.

Jämförelse av globala indexfonder

Fond Avgift Estimerad nettokostnad
Avanza Global 0.10% 0.23%
Montrose Global 0.09% 0.25%
DNB Global Indeks S 0.17% 0.33%
Plus Global 0.20% 0.33%
LF Global Index 0.22% 0.35%

Som jag förstått det är det enda måttet som fångar allt i ett tal “tracking difference mot jämförelseindex”. Vilket går att finna för t ex irländska ETFer som VWCE. VWCE:s tracking difference är verifierat ~0,02%/år mot FTSE All-World Net Return-index (källa: trackingdifferences.com).

Men eftersom Net Return-index antar en schablon-källskatt på ~30% på amerikanska utdelningar så blir det missvisande då VWCE via irländsk struktur endast betalar 15%.

Schablonförbättringen beräknas därför som: direktavkastning (~1,6%) × (schablon 30% − faktisk källskatt 15%) = ~0,24%/år. Det innebär att VWCE:s uppmätta tracking difference på 0,02% mot Net Return-index egentligen motsvarar ~0,26%.

Därför blir min fråga till forumet:

Har någon tillgång till faktisk källskatt eller värdepapperslåningsdata från årsberättelser för svenska/norska globalfonder? Eller tracking difference mot eget Net Return-index? Det är den data som saknas för att göra en mer rättvis och säkerställd jämförelse. Jag har grävt runt en del men gått bet, kanske för jag inte vet exakt var jag ska leta eller hur detta benämns i rapporter.

I tabellen nedan har jag försökt uppskatta totala nettokostnaden för “the usual suspects” tillsammans med VWCE och WEBN men utan att ha lyckats gräva fram den faktiska datan så blir det med rätt höga osäkerhetsnivåer. Hoppas någon sitter och ruvar på dessa data-guldägg :wink:

WEBN/VWCE innehåller emerging markets varför Kolumnen “Nettokostnad inkl. 10% Avanza EM” tillkommit. Den gör dem mer jämförbara med rena developed markets-fonder.

Excel-ark finns här om man vill pilla själv :slight_smile:

Avslutningsvis, ett djupt innerligt tack till alla forumsmedlemmar som delat med sig av sin tid och insikter genom åren :folded_hands:

Fonder Avgift +Källskatt(brutto)1 =Bruttokostnad -Skatteåtervinning2 - Värdepapperslån3 =Nettokostnad Nettokostnad inkl 10% Avanza EM**
WEBN ETF 0.12% 0.20 – 0.24% 0.39 – 0.43% 0.05 – 0.12% 0.05 – 0.12% 0.15 – 0.33% 0.15 – 0.33%
VWCE ETF 0.22% 0.20 – 0.24% 0.49 – 0.53% 0.05 – 0.12% 0.05 – 0.15% 0.22 – 0.43% 0.22 – 0.43%
Avanza Global 0.10% 0.22 – 0.26% 0.32 – 0.36% 0.02 – 0.08% 0.02 – 0.10% 0.14 – 0.32% 0.19 – 0.37%
Montrose Global 0.09% 0.23 – 0.27% 0.32 – 0.36% 0.01 – 0.06% 0.02 – 0.10% 0.16 – 0.33% 0.21 – 0.38%
DNB Global Indeks S 0.17% 0.23 – 0.27% 0.40 – 0.44% 0.01 – 0.06% 0.02 – 0.10% 0.24 – 0.41% 0.29 – 0.46%
Plus Global 0.20% 0.22 – 0.26% 0.42 – 0.46% 0.02 – 0.08% 0.02 – 0.10% 0.24 – 0.42% 0.29 – 0.47%
LF Global Index 0.22% 0.22 – 0.26% 0.44 – 0.48% 0.02 – 0.08% 0.02 – 0.10% 0.26 – 0.44% 0.31 – 0.49%

Noter och metodförklaringar

*Courtage ETF:er: Pålagt med 0.07% i kolumnen Bruttokostnad. Beräknat på ett köp (0.32) och ett sälj (0.32) av hela innehavet över 20 år med ombalansering vartannat år om 15% av innehavet (0.15x8x0.64 = 0.77): 0.64+0.77 = 1.41/20 = 0.07%/år.

** EM-tillägg: Beräknat som 10% × Avanza EM friktion (Avgift 0.30% + källskatt ~0.20% = 0,5%/år) = 0,05%/år.

1. Källskatt (brutto) — före återvinning

Beräkning: USA-andel (~70%) × direktavk (~1,6%) × 15% = ~0,17% + övriga länder (~30%) × direktavk (~1,2%) × landspecifik sats. Ger brutto ~0,20–0,27% beroende på struktur.

Irländska ETF:er (0,20–0,24%): Irland har fördelaktiga skatteavtal globalt — lägst bruttokällskatt av de tre strukturerna.

Svenska fonder (0,22–0,26%): 15% på USA bekräftat. Övriga länder estimat ~18% i snitt.

Norska fonder — DNB, Montrose (0,23–0,27%): 15% på USA bekräftat. Övriga länder estimat ~20% — något sämre återvinning historiskt.

2. Reclaim — källskatteåtervinning

Irländska ETF:er (0.05–0.12%): Är dokumenterat effektiv på global källskatteåtervinning och Irland har fördelaktiga skatteavtal med fler länder än Sverige och Norge. Stöds indirekt av [VWCE:s tracking difference — utan effektiv källskatteåtervinning hade tracking difference inte kunnat vara ~0,02% givet avgiften 0,22%.

Svenska fonder (0.02-0.08%): Standardpraxis men sämre infrastruktur än stora irländska ETF:er. Estimat utan verifierad data.

Norska fonder — DNB, Montrose (0.01-0.06%): Återvinning från övriga länder bedöms något sämre än svensk/irländsk struktur, norsk fondstruktur är historiskt något mindre effektiv på återvinning från övriga länder.

Sammanfattning: Den viktigaste källskattefaktorn är om fonden är irländsk ETF, svensk direktägande fond eller norsk fond. Skillnaden är troligen 0–0,08 procentenheter — liten men inte försumbar när fondavgift-skillnaderna också är i det spannet. Och det är precis den osäkerheten som gör att vi inte kan säga med säkerhet vem som är billigast totalt sett utom för VWCE som vi faktiskt kan verifiera via tracking difference.

3. Belåning — värdepapperslåningsintäkter

Irländska ETF:er (VWCE 0.05–0.15%, WEBN 0.05–0.12%): VWCE:s belåning är indirekt bekräftat — matematiken kräver ~0,05–0,12%/år för att förklara tracking difference på ~0,02% givet avgiften 0,22%. Stordriftsfördelar hos Vanguard och Amundi ger bättre belånings-villkor.

Svenska/norska fonder (0.02–0.10%): Här är underlaget svagare men inte obefintligt. Fondbolagen är enligt lag skyldiga att bedriva sin förvaltning i andelsägarnas intresse, och värdepapperslåning är en standardpraxis som de flesta stora indexfonder använder. Intervallet 0.02–0.10% reflekterar att mindre fonder med sämre infrastruktur genererar mindre belånings-intäkter än stora irländska ETF:er med Vanguards stordriftsfördelar. Samma intervall för alla svenska och norska fonder — Inte hittat någon data som motiverar differentiering.

9 gillningar

Det man vill är nog att helt enkelt jämföra med bruttoindex. Den skillnaden ger den totala underavkastningen.

I denna tråd kollade jag på hur mycket man kan spara om man väljer en fond utan onödig skatt: SC0J (Invesco MSCI World ) – globalfond med i praktiken 0,00 % i avgift.

3 gillningar

Jag har inga svar på dina frågor men en relevant artikel på temat dolda kostnader för indexfonder återfinns i DI från igår. Det kanske kan vara av intresse:

1 gillning

Spännande, tack! Verkar dock vara ÄNNU svårare att mäta effekten av än nämnda poster :slight_smile:

Du tar bland annat sikte på småspararfavoriter, som indexfonder. Du skriver att de är dyrare än de utger sig för att vara.
”Det är på grund av det som kallas indexarbitrage. Den stora kostnaden för en indexfond står inte under ’avgift’. Den kommer när indexen balanseras om och aktörer i förväg kan räkna ut vilka aktier som kommer att åka in och ut ur en indexfond.”

Också intressant att han inte nämner något om källskatt, skatteåtervinning och värdepapperslån när han ändå tar sikte på dolda kostnader i fonder :thinking: Och har lite svårt att landa i att lösningen är aktiva fonder och att den riskjusterade avkastningen skulle vara högre då…

Men om jag inte ska köpa indexfonder, temafonder och tycker aktier är för volatilt – var ska jag då stoppa pengarna?
”I aktivt förvaltade fonder med låg avgift, om du frågar mig och mitt egenintresse. Då bidrar du i alla fall inte till passiviseringen av marknaden. Indexfonder är inte fel för privatpersonen, de är bara fel för systemet i stort.”

2 gillningar

Tack för den länken och dina efterforskningar! Enig om att mäta mot bruttoindex för att komma runt källskattefrågan.

Syntetisk replikering eliminerar källskatten helt vilket är precis den post som är svårast att estimera för fysiska fonder och som utgör en stor del av osäkerheten i tabellen. Med 0.05% i avgift och din observation om ~0,05%/år i skattefördel är SC0J i praktiken gratis…

Men om jag förstått det rätt är risken med en syntetisk fond inte bara annorlunda utan även eventuellt högre i ett systemkrisande läge? Pga:

• Hela exponeringen vs en del av exponeringen vid motpartsfallissemang
  • Koncentration till en motpart (en storbank) vs utspridd risk mot många låntagare
  • Korrelation med systemkris — motparten är mest sannolikt att fallera precis när du minst vill att det händer

Skulle vi kunna landa i att det är lägre risk under normala marknadsförhållanden, potentiellt högre risk vid systemkris?

Och därför kan en fysisk fond trots högre effektiv kostnad vara ett rimligare val för en långsiktig passiv investerare som vill hålla portföljen orörd i alla marknadslägen? SC0J är billigare men kräver att du är bekväm med swapstrukturens beteende i extrema scenarier och blir således ett aktivt val du behöver förstå, inte ett neutralt val?

Ja, MSCI World delar ut typ 2% i snitt (om man kollar många år), så med typ 15% skatt på utdelningar blir det ~0.3% extra per år. Det har diskuterats i flera trådar. En av flera anledningar varför vissa har home bias där vi slipper det problemet.

Ja. Jag t.ex. rör aldrig en syntetisk fond.

1 gillning

Som jag har förstått det så funkar det så att en syntetiskt replikerad fond äger en korg med aktier, typiskt storbolag med hög likviditet, och så har den ett avtal med ett antal motparter om att dagligen betala skillnaden i avkastning mellan den aktiekorgen och indexet i fråga, så för att allt ska gå åt skogen krävs i första hand att värdet på den aktiekorgen kollapsar. Kollapsar en motpart så förlorar man i värsta fall bara den underavkastning som korgen haft jämfört med indexet sedan den senaste mellanskillnadsbetalningen, alltså föregående bankdag. Så jag skulle nog se det mer som förhöjd bolagsrisk än förhöjd motpartsrisk.

Med en fysiskt replikerad fond som hyr ut aktier till blankare (vilket vad jag förstått alla billiga fysiskt replikerade globalfonder gör) tänker jag att valutarisk blir relevant: kollapsar den valuta som aktierna är noterade i och som panten består av så kan en betydande andel av fondens värde förintas utan att indexet sjunker i värde.

1 gillning

Tack för förklaringen — det var mer nyanserat än jag trodde, SC0J ser, av dina svar att döma, ut att vara ett legitimit och väldigt kostnadseffektiv val för den som förstår strukturen. Den relevanta frågan är kanske snarare om man är bekväm med bolagsrisken i aktiekorgen och swapstrukturen generellt. För egen del har jag svårt att fullt ut ta till mig och begripa riskstrukturen :slight_smile: Vad gäller valutarisken för fysiska fonder så är det tekniskt korrekt men som jag förstått det är panten i värdepapperslåningen typiskt likvida statsobligationer eller stora storbolagsaktier — inte exotiska valutor.

Då jag inte är tillräckligt påläst eller riskavert så har jag svårt att inte följa strömmen här och välja fysiska fonder. För min kunskapsnivå har de lägre begriplig risk och ja, eventuellt får jag betala en liten premium för det. Därmed inte sagt att syntetiska fonder kan vara billigare men då är frågan om jag kommer sova gott om natten eller ej :slight_smile:

Jag vill bara säga att den här diskussionen är intressant och det här är forumet när det är som bäst. Tyvärr har jag nog inget att tillägga, men vill ge en eloge till @GBB för bästa trådstarten på länge!

11 gillningar

Tack @Polyfalante , det värmer :yellow_heart: Har med stor nyfikenhet konsumerat dina underhållande och välbroderade inlägg i många trådar :blush:

4 gillningar

Trillade själv över konkreta datapunkter från moderskeppet själv när jag gick igenom tråden om Plus Global så här kommer en uppdatering för deras källskatt och återvinning:

PLUSfonder uppger att:

• Fonden siktar på under 15% i genomsnittlig källskattesats via aktiv direktnedsättning (relief at source) där möjligt, och återbetalning på övriga marknader
  • Transaktionskostnader ska understiga 0,02%/år
  • Utlåning av aktier tillämpas men effekten bedöms vara låg givet lägre räntor på stora globala aktier

Vad under 15% källskattesats innebär i kronor:
USA-andel (~70%) × direktavkastning (~1,6%) × 15% = 0,168%
Övriga länder (~30%) × direktavkastning (~1,2%) × under 15% = under 0,054% Totalt bruttokällskatt: under 0,222%

Det landar precis i underkanten av mitt estimerade intervall för svenska fonder (0,22–0,26%) — Så en fingervisning på att metodiken var rimlig.

Med dessa uppgifter uppdateras Plus Globals rad i tabellen med:

Källskatt (brutto) Källskatteåtervinning Nettokostnad Nettokostnad inkl. 10% EM
Tidigare 0.22–0.26% 0.02–0.08% 0.24–0.42% 0.29–0.47%
Uppdaterat 0.20–0.22% 0.03–0.08% 0.22–0.37% 0.27–0.42%

Förbehåll: fonden lanserades april 2026 och inga årsberättelser finns ännu för verifiering. Det är fondbolagets egna uppgifter, inte empiriskt bekräftade utfall.

4 gillningar

Uppdatering: Har lagt till SAVRs ETF SAVR Global(VGVF) i tabellen då den förtjänar att omnämnas i egenskap av den plattformens flaggskeppsfond som utmanare till Avanza och Montroses dito. Det är lite klurigt med kostnaderna för SAVR Global då den just nu är undantagen courtage och växlingsavgiter vilket det inte finns några garantier för framåt.

Sammanfattande jämförelse av kostnader

Fond Officiell avgift Estimerad Nettokostnad Verklig kostnad i förhållande till officiell avgift
VGVF ETF (SAVR Global) 0.16% 0.20% 1.25x
WEBN ETF 0.12% 0.24% 2x
VWCE ETF 0.22% 0.33% 1.5x
Avanza Global 0.10% 0.28% 2.8x
Montrose Global 0.09% 0.30% 3.3x
Plus Global 0.20% 0.35% 1.8x
DNB Global Indeks S 0.17% 0.38% 2.2x
LF Global Index 0.22% 0.40% 1.8x

Uppdaterad tabell:

Noter:
VGVF: Annualiserat courtage/växling satt till ~0,02%/år, lägre än för VWCE och WEBN eftersom det initiala köpet är kostnadsfritt på SAVR. Återstående kostnad avser ombalansering och slutsälj.

VGVF-belåning: Belåningsintervallet (0,12–0,22%) är TD-baserat, baklängesberäknat från observerad tracking difference på −0,15%/år (trackingdifferences.com, snitt sedan 2020), justerat för schablonförbättring ~0,24%/år. Metodiken är konsekvent med VWCE. Perioden är något kortare (från 2020) vilket placerar konfidensnivån i den lägre delen av intervallet 35–60%. Orsaken till det högre belåningsbidraget relativt VWCE är oklar — möjliga förklaringar är fondstorlek (~5 mdr EUR vs ~40 mdr EUR) eller indexsammansättning (developed only vs all-world).

4 gillningar

Som jämförelse skulle det kunna vara intressant att inkludera en icke-UCITS-fond som amerikanska global-ETF:n VT. Visserligen kan bara en minoritet av forumet investera i den idag, men detta ska förhoppningsvis ändras, även om det går långsamt med ändringarna i EU-reglerna, vilket kanske inte är förvånande.

Amerikanska fonder betalar 0% skatt på amerikanska utdelningar och bara 10% på japanska utdelningar, vilket kraftigt minskar skatten. Claude Opus 4.8 uppskattar total skatt till 4-4,5% på utdelningarna (ca 0.08% av NAV).

Med en totalkostnad på 0.06%, inklusion av EM och small-cap (ca 10 000 innehav) och mycket låga skatter borde den vara överlägsen. Den lånar också ut aktier till blankare.

Om man äger VT på en KF hos de populära nätmäklarna så betalar man inte skatt på dess utdelningar.

4 gillningar

Någon här som har t.ex. VT på avanza/nordnet/montrose?

Sett rykten på twitter att det skulle räcka två av dessa tre: 1) 500k EUR, 2) erfarenhet av finansbranchen, 3) gjort många stora transaktioner

1 gillning

Jag har VT på Nordnet. Det var inga problem att få godkännande som professionell investerare. Kraven är (från AI-svar):

För att bli godkända av banken/värdepappersföretaget måste de uppfylla minst två av följande tre kriterier:

1. Personen har genomfört transaktioner av betydande storlek (i genomsnitt 10 transaktioner per kvartal under de senaste fyra kvartalen) på den relevanta marknaden.

2. Värdepappersportföljens storlek (inklusive finansiella instrument och kontanter) överstiger 500 000 EUR.

3. Personen arbetar eller har arbetat inom finanssektorn i minst ett år i en befattning som kräver kunskap om de planerade transaktionerna eller tjänsterna.

Det pågår dock en process för att ändra så att man kan få genomföra utbildning/kunskapstest för att uppfylla ett kriterium, vilket vore rimligt och skulle öppna upp detta för fler.

2 gillningar

Det rimliga vore väl då att man istället betalar skatt på fondens utdelningar istället? Det är ju ett utdelande amerikanskt värdepapper. Amerikanska fonder måste väl dela ut enligt lag? Känns ju som ett lite väl bekvämt kryphål att man kommer runt all skatten genom att äga en fond istället gör en aktie.

På ISK och KF betalar man inte skatt på utdelningar på aktier eller ETF:er. Källskatt dras på utländska utdelningar, men man får tillbaka den automatiskt om man har KF hos exempelvis Nordnet, Avanza eller Montrose, för exempelvis amerikanska värdepapper.

I USA är det som du säger. Istället för att utdelning beskattas hos fonden så måste de skicka vidare utdelningarna till fondspararna för att de (eventuellt) ska beskattas på utdelningen.

Att man i Sverige råkar ut för skatt på utdelningar när man äger en fond även på ISK/KF (eftersom skatt dras från fonden) innebär egentligen dubbelbeskattning, eftersom detta inte är en skatt som skulle ha dragits om man hade ägt aktierna, utan då ska schablonskatten täcka även skatten på utdelningarna.

1 gillning

Ah, just det, som privatperson kan man få tillbaka utländsk källskatt, så genom att äga en amerikansk fond så betalar man källskatten, men kan få tillbaka den, medan en svensk fond inte kan göra detta.

Det känns spontant som ett dåligt reglemente om detta blir standard. Att svenska regler ska ge konkurrensfördel till utländska aktörer.

Har du testat detta i praktiken med en amerikansk fond? Gemini hävdar bestämt att det inte går att få avräkning för utdelning från en sådan (eftersom den amerikanska skatten tydligen ska falla på fonden och inte på fondandelsägaren), men jag har inte lyckats få den att ge mig en fullt övertygande källhänvisning.

Jadå, hos Nordnet har återbetalning alltid kommit automatiskt, jag har amerikanska ETF:er där sedan länge.

Detta gäller för övrigt även på tjänstepension, får automatiskt återbetalning av källskatt för amerikanska ETF:er även där.

Det här stämmer ju inte, i så fall skulle ju ingen skatt dras från ägaren från början.

1 gillning