Vad tror du ska orsaka börsnedgång just nu?

Det är alltid något som gör en rädd och osäker när det gäller börsen. Omvärlden är skakig och det är ofta lätt att få känslan att allt ska gå åt skogen. En helt naturlig reaktion då är att vilja sälja allt innehav man har på börsen och gå tillbaka till att ha allt på sparkonto.

Jag tänker att ni som har längre erfarenhet på börsen kan tänka tillbaka på tidigare tillfällen när folk var rädda. Vad var man rädd för då? Gick det ner på det sätt som alla befarade? Antagligen oftast inte. Saker ser värre ut när man står mitt i dem och inte vet hur det ska gå, än när man tittar på dem efteråt och har en bättre blick på läget och alla andra viktiga saker som hände samtidigt. Den där tryggheten har inte vi som är nyare.

Kanske kan vara bra att ha en tråd där vi skriver de saker vi är rädda för just nu, så att vi vid ett senare tillfälle kan gå tillbaka och se “Hm, de flesta gångerna blev det faktiskt inte så illa som jag befarade, bra att jag inte sålde av”?

Jag har inte varit med så jättelänge på börsen, precis som för många andra så låg mina pengar länge på sparkonto och gjorde ingenting, men när jag tänker tillbaka så har det ändå varit rejält många skrämselhickor på bara några år:

• Klimatkrisen, diverse översvämningar, stormar och stora oväder.
  • Jordbävningar. Fukushima!
  • Rädsla att Trump skulle vinna president-valet. Han verkar ju inte riktigt frisk den där gubben. Kommer bli kaos.
  • Rädsla att Trump skulle bomba Iran
  • Rädsla att Trump skulle skicka något dumt Tweet, eller uttala sig alls :sweat_smile:
  • Oro för hur amerikanska president-valet skulle gå. Om demokraterna vann skulle ju börsen rasa!
  • Kravaller i Amerikanska riksdagshuset, och skräck för att det skulle bli oroligheter typ inbördeskrig, mordförsök eller att maktöverlämnandet till nya presidenten skulle skickas i långbänk via domstolar och lagvrängeri
  • Brexit och långa förhandlingar som aldrig blev klara. Hard Brexit? Import och export-kaos!
  • Olika typer av Tech-lagar som skulle sänka Facebook, Google och övriga motorer på amerikanska börsen
  • Tillbakadragandet från Afghanistan
  • Ryskt vapenskramlande
  • Covid! Holy shit! Postapokalypsen börjar nu!
  • Inflation
  • Räntehöjningar
  • Höga elpriser. Företag får inte den ström de behöver och kan inte etablera sig där de vill.
  • Ryssland invaderar Ukraina
  • Sanktioner, gas/olje-brist

Jag har svårt att komma ihåg alla saker så här efteråt. Det är säkert många små saker (som kändes stora då) som jag helt har glömt. Om vi kontinuerligt samlar på oss falsklarm och riktiga larm under en längre tid, så kanske vi kan lära oss något? Vi skriver upp dem, så kan vi titta på dem ett år eller två senare.

Så vad är du rädd för just nu som du tror ska sänka börsen?

1 gillning

Ja, du har glömt båtskrället som fastnade på tvärsan i Suezkanalen och hotade slå ut världsekonomin. Det är mindre än ett år sedan men kändes riktigt allvarligt då.

1 gillning

Evergrande pratades det mycket om för några månader sedan.

1 gillning

Ja, ni ser… :slight_smile: Jag tror den här tråden kan vara nyttig, om vi fyller på den.

Jag är orolig för livsmedelspriserna i år om det blir extremväder, för Ukraina är en stor vete och matolje producent som påverkar världsmarknadspriserna på livsmedel.

Jag är rädd för att Kina ska annektera Taiwan och skapa krig i Asien, för Kina har sagt att de ska göra Taiwan till en del i folkrepubliken. De accepterar inte Taiwans självständighet.

Jag är rädd för att Trump ska bli återvald.

Jag är rädd för klimatförändringarna som de flesta länder inte insett är akuta, för det kan ge krig om vatten och naturresurser.

1 gillning

Det finns många andra saker som Ukraina bidragit med till världen som jag inte ens haft en susning om, till exempel:

90 % av den neon som USA använder i halvledarindustrin kommer från Ukraina. Neon används till de lasrar som tillverkar microchip. Även om det uppges finns andra möjliga alternativ kanske det inte går att ställa om processerna i en handvändning.

1 gillning