Val av förvaltare/rådgivare vid löneväxling

Hej, Jag löneväxlar redan idag och har haft denna hos Danica Pension, numera Futur pension. När jag valde Danica från början va det pga att dom hade relativt låga avgifter. Om jag tolkar det rätt är det en fast avgift på 360kr och en kapitalavgift på 0,5%.

Nu har jag kikat på detta sparandet och det är ganska begränsat med fonder att välja på, ingen som helst service eller rådgivning.

Jag bytte nyligen till Lysa för mitt sparande till barnen, och hade vart skönt med något liknande på Löneväxlingen. Har ni något förslag på “rådgivare/förvaltare” för löneväxlingen? Helst med något färdigt koncept, typ Lysa som man inte behöver förvalta själv. Eller om Avanza har låga avgifter och någon generationsfond etc?

Tacksam för Svar

Jag flyttade från Danica Pension till AMF pension. Bra, billiga fonder. Har en riktigt bra entrelösning, men guldkornet är AMF småbolag. En aktiv förvaltad småbolagsfond med rabatterad avgift. Ordinarieavgift är 0,45%.

Hej, ok tackar för info.

Efter lite “googling” så ficka fram att det går att löneväxla hos collectum. Är ju bra att hålla nere avgifterna och om jag tolkar collectum rätt så hamnar min löneväxling i den del som är valbar på ITP1, i mitt fall så hamnar den 100% i Swedbank fond lönsning till ca: 0,17%

Hej, jag har 100% AMF Global med avgift 0,2 i KAP-KL efter att ha läst tips på Småspararguiden. Jag ser att man kan få AMF Småbolag för 0,3, hur mycket vore lagom av den :slight_smile: Andra AMF man borde stoppa in i sin tjänstepension? (ålder 40 år) Tack för ett utmärkt forum!

Jag är ett par år äldre än dig, så jag har 25% AMF Småbolag. Det är väl i högsta laget, men chansen på uppsidan är så pass hög at jag tycker att det är värt den ökade volatiteten. Kommer dra ned på det när jag närmar mig 60.

Tack för svar! jag byter till 30% småbolag, 30% Sverige, 30% Global och 10 % Asien så får vi se :slight_smile:

Du är väldigt homebias. 60% svenska aktier. AMF småbolag investerar bara i svenska bolag. Det är inget fel i det, men vill bara påtala dig om det.

Okej tänkte tanken men släppte det, tack, det var nog inte vad forskaren Paolo förespråkade, får justera ner det :slight_smile:

Utländska aktier har ju en valutarisk. Man kan se att global index fonder 2020 var ingen höjdare om man köpte med SEK. Samtidigt som Global fonderna hade gått upp med 15-20 procent som är i USD, så hade SEK stärks med 20% mot USD. Effekten tog ut sig så att säga. Personligen tror jag att global fonder är rätt väg att gå. Nu får du ju mycket fonder för SEK. Om ett par år kommer lite oro och då överger man SEK och USD stärks…

2 gillningar