Hej, jag är i den situationen att min flickvän kommer flytta till Stockholm i höst och jag överväger om jag ska vänta med att flytta tills jag får en befordran (förväntad i december). Frågan är då om det ger något värde när man söker jobb inom IT-branchen. Idag har jag titeln “Consultant” och om allt går fortsatt bra blir jag Senior Consultant. Är detta “Senior” något rekryterare och intervjuare värdesätter för lön, position etc. eller är det likgiltigt? I december kommer jag har jobbat hos företaget i 2,5 år vilket också är hela min arbetslivserfarenhet.
Oj, jag tror att om du kommer ansöka och säga att du är senior efter att ha jobbat i endast 2,5 år så kan det snarare vara tvärtom. Eftersom efter drygt två år kan ingen på riktigt se dig som senior, du borde rimligtvis precis blivit av med din juniora titel om du haft en sådan.
Det har helt klart gått inflation i junior/seniora titlar vilket gör att de inte betyder ett dugg idag skulle jag säga.
Jag befinner mig i helt motsatt situation
-efter ett långt yrkesliv som egenföretagare känner jag mig fortfarande som en lärling på det mesta… Därav min titel Senior Trainee… ![]()
Titel spelar noll roll. Erfarenhet och expertis är allt.
Kort sagt, Nej.
Jag skulle se på din erfarenhet och potential.
Vad din fd arbetsgivare hittat på för titel betyder inget.
Du är inte senior efter 2-3 år. Knappt att du inte är junior längre
Om du ska ha en ny och bättre titel varje 1-2 år så räcker inte alla titlar vi redan hittat på utan måste hitta på ett 15-tal nya åt dig under din karriär.
Ser fram emot din ansökan hos mig om åtta år när du har titeln “Superduper Senior”
Titel va väl någe som levde kvar till början av 70-talet när man inte sa du utan ni, eller tilltalade personer me typ Ingenjörn Karlsson…
Ända titel jag använt är studerande…
Det kan ge dåligt intryck om du försöker fuska och hoppa över “medior”.
Tack för bra svar! Tro mig det här har inget att göra med att jag tycker jag är så otroligt erfaren, bara så titelstegen ser ut på vårt företag. Är väl konsultfirman i ett nötskal. Men skönt då behöver jag inte ta det i beaktning när jag ska söka nytt.
Så är det!
Konsultbolagen använder titlar för att motivera högre timpenning, så till den grad att de försöker befordra anställda så fort som möjligt. (Vilket ofta leder till att man blir såld på “seniora” utvecklare och “arkitekter”, men som knappt har någon koll på något alls. No offense.)