Värdera och sälja pappas AB som omsätter ca 2 MSEK per år?

Hej,

Min Pappa ska sälja sitt företag och jag undrar hur man ska tänka för att värdera det och vad man ska tänka på vid försäljningen.

Mäklare, auktion? Avtal om att få arbeta kvar efter försäljningen, konkurrensklausuler etc etc.

Företaget är verksam inom vattenrening med en omsättning om ca 2 mkr/år. Trygg kundbas med goda förutsättningar att expandera då han dagligen får neka kunder pga att han har fullt upp. Inga anställda och han har inte kunnat arbeta fullt ut pga sjukdom. Inga lån.

Tack på förhand! :blush:

1 gillning

Har han redan en intresserad köpare?
Tar din pappa marknadsmässig lön, mer eller mindre?
Vad är årsvinsten?
Hur länge ska han jobba kvar?

2 gillningar

Ja, jag skulle absolut prata med en företagsmäklare, men även med banken och med eventuella kollegor i branschen eller liknande. Dvs. fråga honom vem som skulle ha glädje av hans företag?

Normal värdering brukar väl ligga någonstans 2-5 gånger årsvinsten + tillgångar. Sedan kan kundlista etc ha ett värde också, men om det skulle landa på 3 gånger årsvinsten skulle jag inte bli förvånad.

3 gillningar

Är det väldigt personalintensivt?

Jobbar din pappa själv aktivt?

Om han ska sluta så försvinner ju stor del av värdet.

4 gillningar

Tack så mycket för era svar här. Vi har fått en riktning att gå i på väldigt kort tid tack vare era inputs :grinning: :heart:

2 gillningar

Finns ju dock ett stort minus då det verkar röra sig om en person, hur enkelt är det att integrera och hur stor är risken att han försvinner och tar med alla kunder.

Nyfiken fråga, vad är det för typ av vattenrening? Har en del kunskap i ämnet men det är ju ett brett begrepp.

2 gillningar

Absolut. Jag antog att det var en nedtrappning inför typ pension.

1 gillning

Hur mycket tjänar bolaget!? Om bolaget omsätter 2 miljoner men går med förlust, vad är då värdet? Bara omsättningen säger inget.

3 gillningar