Värdering av AB

Hej jag har ett mindre AB som ev skall säljas om några år . Min fråga är hur värderar jag bolaget inför försäljning ? Har hört att det finns olika sätt att göra detta

Tror lite mer info skulle behövas för att någon ska kunna ge dig ett bra svar.
Vad är det för typ av bolag? Produkter eller tjänster?
Antalet anställda? Hur kommer bolaget fungera utan dig? En del bolag kan bli värdelösa utan förra ägaren.
Plus en massa annan info, men du vill kanske inte säga för mycket om bolaget? :slight_smile:

Det är en motorrenovering 4 anställda med mig omsättning på 6 miljoner cirka
Jag kan tänka mig att fortsätta jobba några år efter försäljningen ev

Substansvärdering brukar vara ett bra alternativ, förutsatt att du inte har fasta kunder/ramavtal.

1 gillning

Och hur får man fram den ?

Substansvärdet är en sammanställning av företagets alla tillgångar minus alla skulder. För vissa typer av bolag (t.ex fastighetsbolag) ger det en ganska rättvis prisbild, men för ett tjänstebolag som ditt blir det rätt missvisande (enligt mig iaf). Jag skulle hellre titta på den genomsnittliga årsvinsten för en representativ period, multiplicera den med lagom siffra (säg 3-5) och lägga till värdet av inkråmet i bolaget. :slight_smile:

1 gillning

Det låter som en bra ide tack för tipset

Hur ser framtidsutsikterna ut? Något man kan sia om ev tillväxt? Det borde också prisas in.

Du är rätt på det, men, en avgörande parameter inför en försäljning blir ju hur bolaget klarar sig utan TS. Eller snarare hur TS kan argumentera för att han byggt en affär och en process som funkar även när han själv lämnar.
I många småbolag finns varken processer eller förberedelser för ägarskiften på plats.

Bolaget kommer att klara sig bra när jag lämnar då dom anställda har haft mycket ansvar och delaktighet och ev kommer nån av dom att köpa ut mig

Om jag förstår detta rätt så kan man ta sista fem årens vinst och lägga på inkromet så har man ett cirka värde

1 gillning

Det är iaf en utgångspunkt för förhandling. :slight_smile:

:+1:kanon då vet jag