Värdering/prissättning av fastighet beroende på typkod 220 eller 320

Hej,

Jag undrar om någon här på forumet vet huruvida värdering/prissättning av en fastighet kan/bör påverkas av om det är en småhusenhet (typkod 220) eller näringsfastighet för uthyrning av bostad/bostäder (typkod 320)? Säg att ett tvåbostadshus på en fastighet med typkod 220 i något läge ej längre nyttjas som permanentbostad av ägaren, utan istället hyrs ut till mer än 50 %. Då blir det enligt min förståelse de facto ett hyreshus och fastigheten ska ha typkoden 320. Är det troligt att det vid framtida försäljning av fastigheten har betydelse för värdering/förväntat försäljningspris om typkoden är 220 eller 320? Dela gärna med er av egna erfarenheter kring detta som kan ge vägledning.

Det är skatteverket som sätter typkod.

Så svaret på din fråga torde vara att i ditt exempel är det 220 småhus som gäller.

Generellt kan en fastighet vara feltaxerad men då går det att ändra,

Tack för ditt inlägg, Åsa. Min huvudsakliga fråga är om det kan/bör ha betydelse för värdet på fastigheten om det är hyreshus eller småhus. Säg att fastigheten inte används av ägaren för permanentboende och då klassas som 320 (hyreshus). Sedan ska fastigheten säljas som hyreshus. Visst, det går ju att klassa om till 220 (småhus) igen, men för att fokusera resonemanget till skillnad i värdering/prissättning av fastigheten, låt oss anta att det i ena fallet finns 2 bostadslägenheter i huset och i andra fallet finns 3.

Det är inte så det fungerar varför det känns meningslöst att spekulera. Den lilla detaljen att du försöker jämföra ett hus med tre lägenheter med ett med två påverkar förmodligen priset mer.

@AHaddock, kan du utveckla ditt svar? Inte helt med på vad du menar.

En fastighet har tre lägenheter en annan två. Du vill veta hur mycket av prisskillnaden som beror på typkoden.

Nej. Du har förstått fel.

Alla en och tvåfsmiljshus skall ha typkod 220. Om du inte bor där och istället hyr ut huset skall du skatta detta som näringsverksamhet. Typkoden är dock fortfarande 220.