Kommersiell fastighet vs privat bostad

Hej RT!

Jag undrar om någon här har mer information hur jag bör tänka vid köp av en kommersiell fastighet. Denna ligger i ett populärt villa-bostadområde och är i princip en villa har en hyresgäst.

Vid köp av denna så tittar jag på fastighetsvärdet, om detta skiljer sig något i upphandlingen om det var en privat villa vs kommersiell villafastighet.

Skulle jag sälja villan som en bostad eller kommersiell fastighet, är det någon skillnad eller som man bör ha i åtanke.

Går man rakt på marknadspris som bostadsmarknaden säger eller är det annat upplägg vid kommersiell fastighet?

Tack!

Det är typkoden som avgör vilken typ av fastighet det är, kolla upp det först.
Du kan inte sälja en småhusfastighet som kommersiell bara för att den har en hyresgäst.

Exempelvis:
220 Småhusenhet, bebyggd
223 Småhusenhet, bostadsbyggnad med lokaler
320 Hyreshusenhet, bostäder
321 Hyreshusenhet, bostäder och lokaler
325 Hyreshusenhet, lokaler

1 gillning

Tack för svarJerry,
Detta är en 823 - vårdbyggnad (barn&ungdom)
/M

Skatteverket skriver så här om typkod 823: “Byggnad som används för sjukvård, missbrukarvård, barn- och ungdomsomsorg, kriminalvård eller åldringsvård samt byggnad som används för omsorg om personer med psykisk funktionsnedsättning. Byggnad som används som hem åt personer som behöver institutionell vård och tillsyn.”

Fastigheter som tillhör denna typkod är skatte- och avgiftsfria. Vad jag förstår så måste fastigheter brukas enligt typkodens beskrivning. För att denna fastighet ska kunna användas som exempelvis en normal privatbostad så måste man ansöka om att få fastigheten omklassad till 220 Småhusenhet, bebyggd, vilket förmodligen inte kommer att beviljas om det finns ett lokalt behov av den som vårdbyggnad. Jag kan för lite om det här men troligen är det så att endast den som äger fastigheten kan ansöka om en ändring av typkoden men borde kunna ansöka om ett förhandsbesked.

Tack Jerry,

Dubbelkollade nu, det är inte alls skattefritt här för denna verksamhet. Det liknar mer en förskola. 825 typkod.

Det finns uppsägningstid på detta kontrakt och om det så är fallet så kikar jag på det då.

Tack
Max

Jag är ingen expert på området men 825 är också skattebefriad enligt skatteverket. Jag söker ofta på Skatteverket.se och de skriver så här:

Typkoder är Skatteverkets indelning av olika slags fastigheter. Här hittar du en förklaring av de typkoder som finns för specialenheter. För specialenheter är det byggnadens användning som avgör vilken typkod den får.

Köper du fastigheten och och byter användningsområde, så måste typkoden ändras. Kolla med mäklaren om kommunen kan ha synpunkter på att verksamheten ändras.

Precis som med bostäder vill säljaren ha ett så högt pris som möjligt. Om du väljer att delta i en budgivning eller försöker med ett slutpris direkt avgör du själv.

Tack! Detta hjälper mig.
Precis, ambitionen är att förvalta och sen omvandla till annan typkod för försäljning inom några år.

Bra med ambitioner. Stort lycka till!

1 gillning

Hade också en tanke om att en fastighet är typkod 825 och sen byter typkod till privatbostad så kan man ta ett högre pris för den. Då användningen ändras.

Observera att det inte alls är säkert att en ansökan om att ändra typkod godkänns.

1 gillning

Ja, en förutsättning är givetvis att förhållandena har ändrats. Man kan ju inte döpa om en förskola till en villa…