Bolån hyresfastighet

Hej var i kontakt med Lf bank idag angående en villa med 3 lägenheter som jag och min fru var intresserade av att köpa .Får till svar att dom ej lånar ut pengar om man ej ska bo på platsen .
Är detta något alla banker kör med eller vilka kan man höra med om att låna
Mvh Simon

De banker jag har varit i kontakt med genom åren har alla gett samma svar.

Bolån är för hus du använder för privat bruk. Annars är det företagslån. För företagslån brukar taxeringskoden styra vad de får belåna. Är det en 220 småhusenhet så går inte företagskredit då det inte är en näringsfastighet, är det en 321 hyreshusenhet går inte bolån då det är en näringsfastighet.

Vad är det för taxeringskod på fastigheten?

2 gillningar

Ett hus med fler än två lägenheter kan aldrig vara ett småhus enligt Skatteverkets definition.

1 gillning

Kan vara mer än en huskropp och därmed taxeras som mer än en 220

2 gillningar

Jo så kan det vara, men TS skriver om ett hus med tre lägenheter = alltid flerbostadshus = alltid näringsverksamhet.

1 gillning

Hej!

Jag äger själv ett flerbostadshus med 3 lägenheter sedan 2018 som det då är typkod 320 på och det bolånet är hos LF, du får prata med deras företagsavdelning, räkna med att du inte får belåna till 85% dock, när jag flyttade över bolånet från Swedbank till LF så räkna de på vilken maxbelåning jag fick ha på huset beroende på vart det låg etc, just i mitt fall så räkna de med en maxbelåning på 65-70%.

2 gillningar

Pratade precis med säljare och det är kod 220 ,2 lägenheter i stora huset och en i ett friliggande hus med garage

1. 2 lägenheter i stora huset och en i garagelänga

Då blir det lite annorlunda, då är det ju småhusenhet = privatbostad, du kan ju kolla med SBAB exempelvis om du kan låna där men troligtvis så får du liknande svar som du redan fått och sedan är det lite gråzon att ha 3 lägenheter på samma adress men att man inte meddelat Skatteverket för att ändra typkoden för det öppnar upp möjlighet kring att fuska med inkomsterna och skatten från detta, sen väljer man ju själv om man vill gå den vägen eller inte.

jag skulle råda dig att kolla upp mer kring just detta om vad som skulle kunna hända dig om du blir påkommen med fel typkod och alltså inte gjort bokföring eller fyllt i NE-bilaga som du egentligen bör vara skyldig att göra då det som sagt är 3 lägenheter på samma adress vilket betyder att typkoden ska vara 320 och klassas som en näringsverksamhet , inte 220 då det är småhusenhet och är för en- eller tvåfamiljshus

Du kan slå en signal till Skatteverket och fråga så att du får korrekt information från dem innan så att du inte hamnar i kläm senare.

Jan har även skrivit lite om detta tidigare som du kan läsa om du inte redan gjort det. Jag använde mig av det Jan skrivit där när jag själv gjorde min resa i att införskaffa mig ett flerbostadshus.

2 gillningar

Just det här är så jäkla obegripligt:
Jag vill belåna en fastighet, som med största sannolikhet kommer generera inkomst, till 85% belåningsgrad. - Nej, det är för stor risk.
Jag vill belåna en lika dyr fastighet, som helt garanterat inte kommer generera någon inkomst, till 85% belåningsgrad. - Självklart!

Visst. Om det vore ett FastighetsAB så vore det begripligt, men “default” på privatägd fastighet är ju EF, så man är (väl?) precis lika betalansvarig som man är för privata lånet.

1 gillning

Ja det är lite märkligt, jag driver mitt som enskild firma vilket betyder att det är jag som är ansvarig om mitt flerbostadshus inte skulle kunna täcka sina kostnader då min firma och jag som privatperson är samma juridiska person, hade det varit ett AB så hade firman varit en egen juridisk person.

Det är en djungel kring detta så man behöver ha läst på lite innan man dyker ner i poolen, speciellt om det rör sig om mycket pengar så att man inte riskerar att ta vatten över huvudet.

Ps. De hade väl ändrat nu så man kan låna upp till 90% när man köper bostad? Känns väldigt riskabelt om bostaden faller i värde och man är tvungen att sälja pga skilsmässa eller liknande. Men mitt flerbostadshus som genererar ett bra kassaflöde…ajaj den ska du inte få belåna mer….

Ja blir till att kolla upp då säljaren säger att han varit i kontakt med Skatteverket och fått till svar att över tre lägenheter genererar kod 320.
Många saker att ta reda på verkar det som ,är det ngn som vet vad bankerna har för schablontal på driftskostnad
Mvh Simon

1 gillning

Jag stod inför ett liknande scenario när jag köpte ett bostadshus för några år sedan.
Den största utmaningen var nog att få själva lånet, och det gjordes genom en bra personlig bankman.

När jag först kontaktade Nordea via deras vanliga kanaler fick jag ett tydligt nej! De lånar inte ut till den typen av fastigheter. Men när jag via jobbet fick kontakt med en personlig bankman ändrades förutsättningarna direkt. Då gick det plötsligt att lösa, via deras företagsavdelning.

Jag upplevde att det var just det första lånet som var svårast. När det väl var på plats gick det tydligen för alla andra banker att belåna.,
Då fick jag erbjudanden även från Swedbank, Länsförsäkringar. Det gjorde att jag kunde jämföra och välja det som passade mig bäst.

Fastigheten har typkod 320 och klassas som hyreshusenhet.

Jag fick till och med räkna med en del av inkomsterna för fastigheten för att höja min inkomst och därmed låna lite mer också :slight_smile:

1 gillning

Nu är jag ingen taxeringsexpert, men att ha ett tvåfamiljshus plus ett ytterligare boningshus på samma fastighet utesluter nog inte på något sätt att det taxeras som småhus. Sen hänger folk upp sig väldigt mycket på taxeringskoder i onödan. Som jag förstår det är det mest en administrativ klassning som har väldigt liten juridisk betydelse någonstans.

Banken bryr sig nog mest om huruvida det är ett privatboende eller en näringsverksamhet de lånar ut till. Och huruvida det är en näringsverksamhet eller inte har inget alls att göra med taxeringskoder.

1 gillning
2 gillningar