Värderingskonflikt - skillnad på vad följare vill ha mot vad de behöver mot vad som ger betalt

Om du konsultar 3 dagar i veckan, driver RT, har familj och hus samt förmodligen en hel del andra engagemang är kanske inte första frågan hur du kan tjäna pengar på RT utan vad du ska använda din tid till.

Du har ingen skyldighet gentemot någon att driva RT men om du väljer att fortsätta göra det är frågan hur du kan göra det så att det ger dig energi och glädje. Om du väljer att skapa innehåll som du själv gillar och i den takt du trivs med så kommer tillräckligt många att vara intresserade. Några kommer försvinna och andra komma till. Du kommer aldrig att kunna tillfredsställa alla.

Samma sak när det gäller om du väljer att ta in reklam, fler sponsrade avsnitt eller flytta över mer till Patreon mm. Vad är viktigt för dig, vill du nå ut till många eller bli mer exklusiv, få mer delaktighet etc? Vad kan du göra utifrån ovanstående som ger intäkter och därefter hur kan du göra det så att det stämmer överens med dina värderingar? T ex reklam för allt utom ekonomiprodukter, sponsrade avsnitt kanske kan fungera om du och Caroline har en avslutande reflektion, ungefär som er inledning, en avslutning som hjälper lyssnaren att förstå hur ni tänker och agerar kring det som avsnittet handlat om, etc.

Våga förändra. RT 3.0 = Ett rikt liv. Det är ni värda!

4 gillningar

Det finns radioreklam för Opti, så den borde vara som klippt och skuren för RT-podden.

1 gillning

Reklamintäkterna är försvinnande få i jämförelse med allt annat man kan dra in pengar på. Har du en podcast med väldigt nischad publik och en räckvidd på 5000 lyssnare per episod kan du få 5000-25000 per episod i runda slängar. Ju högre summa desto mer nischad och köpstark målgrupp. Senaste siffran jag såg var att under 1% av alla poddskapare kan leva på sin podd.

1 gillning

Detta håller jag med om. Jag var patreon ett tag tills mitt kort byttes ut och då försvann alla abonnemang kopplade till kortet.

Varför har jag inte blivit Patreon igen? Först och främst tyckte jag själva sidan för patreon var otroligt dålig. Skulle man fått inloggning till en liknande plats som för detta forumet hade jag DIREKT skaffat nytt medlemskap. Själva Patreon hemsidan är hemsk att vistas på och det passar inte mig iaf. Det var svårt att få en överblick över de extramaterial som fanns och läste man en tråd eller kommentar så fick man skrolla och skrolla tills man hittade den. Så för mig handlar det för det första själva hemsidan inte passade mig rent praktiskt och tyckte inte om att vara där. Det andra handlar om att jag upplevde inte någon större skillnad och även om priset är väldigt lågt så kände jag inget behov av att skaffa nytt medlemskap. Jag har flera gånger i år tänkt göra det men varje gång jag går in på patreons hemsida så stänger jag ner.

Skulle man kunna strunta i själva patreons hemsida och göra något extra här på forumet istället för alla patreons? Typ att allt som finns på patreon finns här istället skulle jag direkt blivit det igen.

Sen för att vara hård som någon ovan även varit så säger ni att podden går back och att det är svårt att få er ta ut ca 90 000 kr brutto. Jag tycker du är värd varenda krona och hoppas du tjänar bra mycket mer än det framöver men är det verkligen så att en svensk ekonomipodd bör ge två löner på typ 45 000 kr var? Du säger att du alltid gjort detta för att du älskar det och att det vuxit så du kunnat tjäna pengar. På vilket sätt går bloggen back? Kommer resterande pengarna från dina andra sidoinkomster inom företaget?

Skulle gärna sett ett helt avsnitt om där du öppet pratar om inkomster och hur mycket du faktiskt gör på en månad, jag är grymt imponerad och hade sett detta som en förebild. Känns som du har många delar som vi inte vet någonting om, typ Luna bank, spirecta, forumet, bloggen, podden, saminvesteringar, storägare i storskogen onoterat. Hur mycket vet vi egentligen inte om? Skulle vara GRYMT roligt att höra mer om.

Om du fortfarande älskar det du gör men vill tjäna mer pengar, var ska dessa pengar gå? Läggas på hög så du också får känna dig som en som blivit rik? Jag tänker lite på mr.beast på youtube, hans mål är att ALLT han tjänar på en video lägger han på nästa och detta upprepar han och se var det tagit honom. Hur skulle du utveckla podden/bloggen/forumet/etc om du bara tjänade mer pengar? Vad är framtidsplanerna om du skulle få detta?

Några grejer som skulle kunnas nedprioriteras är kanske transkriptionen av avsnitten på bloggen. Vet ni hur många som läser dessa och är det värt den tid och pengar det tar för att ha kvar de? Även om ni förlorar ett par följare pga detta så kanske det får vara värt det? Finns det något annat ni gör idag som ni hade kunnat strunta i eller göra i mindre utsträckning för att på så vis få ner både tiden ni lägger på vissa saker samtidigt som det även kostar att göra dessa extradelar varje vecka.

6 gillningar

Det finns många andra webbplattformar som erbjuder medlemskap direkt integrerat i hemsidan. Patreon är busenkelt att sätta upp. De andra kräver lite mer jobb kanske, men då äger man också hela upplevelsen direkt på sin egen hemsida. Det är alltid att föredra imho.

1 gillning

Ja, jag hade älskat om jag kunde betala för inlog här på hemsidan och på så vis bli patreon men ha allt här. Hade inte behövt Patreon alls. Nu vet jag inte vad de tar för avgifter eller hur de finansierar sig. Då kan även dessa pengar gå rakt till Jan och t.ex. hemsidan, underhåll etc istället för att behöva ge en viss procent till ägarna till patreon.

4 gillningar

Kanske borde redigera inlägg istället för att skriva ett tredje nytt men men

Ser att många vill skapa en sido-Rika-Tillsammans där man som nybörjare får index och de som är mer kunniga ska få mer om alternativinvesteringar och andra sätt för att kunna slå marknaden. Bidrar inte detta enbart till att man åter igen försöker få folk att tro att “Bara jag blir lite bättre så kan jag slå index” eller att man fortfarande tror att man kan gå upp för trappan och bli bättre, vilket då kommer visa sig i att det finns bättre saker än index, bara jag är lite mer kunnig. Blir lite dubbelmoral när man å ena sida säger att det ena är bäst men sen ska på något vis promota att det finns något annat bättre lite längre fram?

Jag har inga problem att se betalda samarbeten, men låt det istället bli en bra diskussion där båda diskuterar och inte bara att en sitter och sväljer allt de säger bara för att man fått betalt. Om någon kommer, låt de få veta spelreglerna och vad som kommer att hända.

Jag ser inga problem med att lägga in reklam i podden, t.ex. i början, mitten och slutet om detta skulle ge er tillräckligt för att det ska kännas värt för er. Tror dock rätt väg att gå är att utveckla Patreon och få fler att välja detta. Jag kommer bli medlem igen, frågan är bara när :slight_smile:

Kan man dela upp att som “gratis” får man podden och vissa delar på bloggen samt forumet och sen utvecklar som att patreon får man allt annat, t.ex. transkriberingen och mer artiklar etc. Just för att “tvinga” över de mer hängiva medlemarna till att bli Patreon.

Du kommer att förlora följare på detta men det kanske får vara värt det? En kompis till mig är frisör och tog typ 200 kr per kund, han höjde till 250 kr och förlorade kunder som tyckte det var för dyrt. Hans inställning var att jag har möjlighet att förlora kunder då höjningen genererar den intäkten samt att han slipper de där jobbiga kunderna som endast är där för att det är billigt, dom där som klagar vitt och brett och tar mycket energi. Dom som stannar är oftast dom bättre kunderna. Så även om du förlorar följare så kommer dom som stannar vara dom du kanske vill ha kvar. Du kommer aldrig kunna göra alla nöjda, tyvärr.

@janbolmeson : “Om ingen tackar nej med anledningen att det är för dyrt så tar du inte tillräckligt betalt”
Också Jan: “Allt jag gör är gratis”

*brasklapp, patreon kommer med extra fördelar men 95 % är ju verkligen podden/artiklarna i sig, tycker jag åtminstone :slight_smile:

7 gillningar

Ouch…

image

17 gillningar

Några tankar:

1. För mig skulle 1 nyproducerat poddavsnitt var 14:e dag vara fullt tillräckligt. Eftersom det redan finns 275+ poddavsnitt sitter ni redan på en gedigen kunskapsbank som är tillgänglig på olika sätt. Med färre nyproducerade poddavsnitt kanske arbetsbördan och den “mentala bördan” att hitta på nytt material skulle kunna minska.

2. Siktar ni för högt med den tekniska kvaliten/innehållet i varje poddavsnitt? Transkribering, ljudkorrigering, redigering mm lär ju i slutändan kosta en del. Kan ni nöja er med en lägre “Good enough-nivå” så kanske det finns en del att spara där utan att innehållet eller budskapet försämras?

3. Tror en utveckling(breddning/fördjupning av patreon-konceptet som många nämner är en bra väg framåt.

4. Skapa en “hushålls-ekonomidag/mässa/event” som både kan ges fysiskt på ett par ställen i Sverige men även digitalt via Teams/zoom osv. Där ni vi ert kontaktnät även kan använda olika externa föreläsare för att sy ihop en intressant ekonomidag med olika innehåll. Gärna fysiskt med olika workshops, frågestunder, ämnesföreläsningar, föreläsningar om egna erfarenheter/val/ekonomiresa, genomgångar om olika ekonomiämnen, debatter mellan olika åsikter, gemensamma fikastunder mm. Tänk ungefär som TR-fikaträffarna men utökat till en hel dag/dagar/helg. (Jag tänker att de som föreläser främst ska “sprida kunskap” inte vara en massa inbjudna företag som gör reklam för sin egen verksamhet) I RT-communityt finns mängder av kompetenser inom olika områden. Använd de för att baka ihop en attraktiv ekonomi-Gott&blandat-kaka. Där deltagarna får anmäla sig och gå på valfria delar under dagen/dagarna. Ni “äger” då strukturen/dagen/modererar och tjänar pengar på deltagaravgifterna och fyller dagen med innehåll MEN ni behöver inte själva hitta på själva innehållet/föreläsningarna. Då går det bra att mixa både grundläggande innehåll och mer fördjupade/komplicerade ämnen. Deltagarna får sen själva plocka ihop vilka delar de vill gå på. Avslutas förslagsvis med en RT-middag på kvällen :ok_hand:

8 gillningar

@janbolmeson jag kan gärna bistå med assistans och kunnande att flytta över från Patreon till en bättre och billigare plattform som exempelvis Ghost. Detta då Ghost är mer anpassningsbart, är öppen mjukvara och tar enbart ut kortavgifter hos Stripe. Jämfört med Patreon, Wordpress och andra alternativ är det 5-15% av varje betalning som går direkt till dig istället för plattformen själv.

4 gillningar

Hur utbrett är Ghost? Alla poddar jag prenumererar på använder Patreon utom de som använder egna betallösningar (underproduktion.se)

1 gillning

Här kom jag på en sak som ni skulle kunna göra för att få fler att skaffa Patreon, låt bara de senaste 4 avsnitten samt avsnitt 99 och 190 ligga ute. Vill man se de övriga så måste man vara med i Patreon. Har sett att många andra poddare gör så. (Du får eventuellt lite färre som lyssnar vid youtube/Spotify då, men eftersom många gör så så kanske det ändå är lönt.)

Jag tror mig mer och mer att få över folk på Patreon är enda lösningen för att få in pengar utan att sälja dig.

3 gillningar

Ghost har väl aldrig fått spotlight på sig i jämförelse med andra lösningar. Med det sagt är det en otroligt kraftfull och bra plattform att använda sig av som innehållsskapare. Det är fullt integrerat med Mailgun vilket gör att man kan skicka gratis nyhetsbrev direkt från admin-gränssnittet. Behovet av en separat plattform för nyhetsbrev försvinner också, vilket gör att man ”sparar” mer pengar genom ett byte till Ghost.

Att skapa en gemenskap på den plattformen är enkel, smidigt och allt tillfaller skaparen utan mellanhänder. Lite som att köpa en global indexfond vs en aktiv USA fond + en aktiv SE fond etc.

1 gillning

Alltså. Ni har hållt på länge. Så det är inte så konstigt ni är trötta på det ibland. Jag tror alla behöver byta arbetsuppgifter då och då.

Ni har ju i avsnitt tidigare sagt att detta är ett livsstilsföretag. Med avsikten att ni ska kunna jobba tillsammans och leva ert liv som ni vill.
Då låter inte nuvarande situation helt rätt.

Så det ni vill ha är alltså högre inkomst och mindre arbete.

Hur kan vi få båda?
Hur tar vi oss genom krisen med bibehållen sparkvot.

Med tanke på hur många diskussioner här på forumet som handlar om att spara 300kr om året så tror jag skaran som försvinner är ganska stor om ni låser in mer material i Patreon. Det är upp till er om ni vill vända er till massan som mest behöver det eller till de som tycker det är värt att betala för er tid. Det kanske är dags att bestämma sig. Vill ni att de som tittar betalar med pengar eller med att se reklam? There is no such thing as a free meal.

Ni bör definitivt göra mer reklam för Plustjänsterna iallafall. Jag visste inte ens att de fanns.

Med tanke på senaste avsnittets slutsats. Att nästan alla som blivit rika tjänat det mesta utanför börsen. Borde inte det va ett nytt focusområde om RIKA tillsammans ska leda till rikedom? Hur ökar man sin inkomst över tid? Hur investerar man långsiktigt i ökat timvärde? Vad är “dyra avgifter” att undvika i arbetslivet? Hur skapar man en karriär? Utvecklar en lönsam expertis? Hur funkar sajterna som förmedlar tjänster? Det pratas mycket om att driva företag. Men nästan inga avsnitt handlar om hur man faktiskt gör. De flesta inklusive jag tycker att det verkar mycket svårare än att välja aktier. En steg för steg-guide att ha som plustjänst kanske.

Jag tänker också att ett avsnitt varannan vecka räcker gott. Men då måste ju lönsamheten per avsnitt öka

Jag tycker som sagt att reklam, sammarbeten och sponsring är helt ok så länge det framgår att det är vad som visas.

Även merch. Kaffekoppar med citat på tex.
Hur kan jag få båda?
Time in the market beats timing the market
Stolt indexkramare
Index = Jag äger allt

Går säkert hitta nåt ställe som kan göra on demand direkt från sidan. Så ni slipper ha ett lager och va inblandade i arbetet runt.

3 gillningar

Några spontana tankar från lite större perspektiv :slightly_smiling_face:

• Vad vill ni egentligen uppnå, vad är erat löfte till era följare? Att förbättra deras privatekonomi? Att ge dem verktyg för att själva förbättra den? Och hur mäter ni success/failure på det? Bara en reflektion utifrån att du verkar (motvilligt) känna ett ansvar för andras ekonomi. Om ni skulle gå mer mot att ge folk förutsättningar att göra rätt val själva så ser jag inget problem med att på ett nyanserat sätt beröra saker högre upp på investeringstrappan. För även om allt pekar på att indexfonder på lång sikt är det “bästa” rent avkastningsmässigt så kan det vara givande att utforska på egen risk. Jag ser det som en del av processen att lära sig av sina misstag och jag tror att det kan skapa en starkare relation till privatekonomi, ett mer långsiktigt intresse jämfört med att bara köpa indexfonder passivt. Utgår starkt från mig själv här, som åtminstone varit och nosat på mitten av trappan och nyligen insett att jag lika gärna kunde haft alla pengar i indexfonder. Men jag ångrar inte min resa för det och tror att jag totalt sett ändå har mer pengar nu eftersom jag är så pass “aktiv” med min ekonomi.

• Vem är eran målgrupp? Inte de som faktiskt redan följer er, utan dem ni vill nå ut till (om det inte råkar vara en 1:1 match redan). Kan det finns en stor missed opportunity här? För jag får känslan att i alla fall dem som hänger här i forumet har en viss ålder, en viss inkomst och ett visst intresse för privatekonomi från början. Vilket inte är så konstigt. Men hur ska ni nå ut till dem som kanske behöver ert innehåll allra mest? Yngre personer som aldrig ens tänkt på pension och aldrig satt sin fot i ett så kallat “forum”? Eller är det nördarna som är primär målgrupp?

• Kan man tillgängliggöra ert innehåll mer på internet? Typ som artikelserier med interaktiv grafik där man också kan göra egna beräkningar.

• Hur skulle man kunna ta “premiuminnehåll” till nästa nivå? Att låsa mer existerande innehåll till Patreon skulle ju kunna vara en sak. Men också aktiviteter, verktyg, och mer möjligheter att nätverka/chatta med andra.

2 gillningar

Gudagrant är väl en person som har sin tryckeriverksamhet i Malmö. Tror denne person driver bland annat shirtpod.se och hjälper “Arga Skånska Män” (slask.gg) med merch. Helt klart värt att slå den personen en pling för att se hur det funkar.

Tror många här gärna skulle köpa en T-shirt eller kaffemugg.

RT har gett mig mycken bra råd och funderingar genom åren, så provar att ge tillbaka;

• att sluta när man är på topp - svårt men smart

• det är det man tycker är roligt som blir bra, hela vägen igenom.

• karriär och lön behöver inte ha en linjär utveckling genom livet.

• ibland måste man stänga en dörr först, innan nästa dörr öppnas, annars blir det korsdrag och oreda.

• your the easiest one to fool.

Hälsningar från en med begynnande 40-årskris och ungefär samma utveckling och utmaningar i företag och familj

Jag har varit Patreonstödjare i ett par år, men nu när betalkortet och därmed patreonabonnemanget gått ut tvekar jag på att återvända. Jag har nog inte loggat in där på ett år säkert. Orsaken är att det är omöjligt att hitta något vettigt, det är rörigt och svåröverskådligt. Går inte det rätta till så överväg att flytta till en annan plattform som är användarvänlig. Jag vet inte vad Patreon ger för mervärde för jag har aldrig hittat något, trots det säkert har funnits där någonstans.

Måste spons/reklam pengarna komma från folk som vill sälja investeringar?

Jag förstår att det skaver för att göra avsnitt som sponsras för att få tittarna/lyssnarna/läsarna att köpa något som ni inte tror på. Som ganska ny lyssnare, hittade hit för jag jagade spar/investerings tips och idéer, och känner nu att jag har koll på ungefär vad ni förespråkar. Det jag tycker är spännande nu är alla de andra avsnitten om privat och företagsekonomi.

• om att starta eget
  • om livförsäkringare
  • om att äga hus
  • bolån
  • om att köpa bil
  • rich dad, poor dad
  • etc etc

Går det kanske att dra in pengar på denna typen av avsnitt utan att det skaver?

Lite konkretare exempel:
Du har i senaste avsnitten nämnt att folk och företagare kan för lite om bokföring. Kan en redovisningsbyrå eller något av bokföringsprogrammen, gästa och sponsra ett avsnitt som handlar om bokföring. De säljer inte en svindyr aktiv fond som vi ska investera i utan en tjänst som alla lyssnare som har ett företag/jobbar på ett företag/funderar på att starta företag, ska köpa för att få ordning på sin bokföring.

4 gillningar