Värderingskonflikt - skillnad på vad följare vill ha mot vad de behöver mot vad som ger betalt

Naej @janbolmeson. Underkänt. Jag köper inte att du inte med gott samvete skulle kunna få ut en vettig lön ur sveriges största ekonomipodd. Tror du verkligen själv att det är omöjligt?
Med lite klassisk affärsutveckling kan det ärligt talat inte vara särskilt svårt. Sedan måste det såklart ske i ett sammanhang där du som person trivs. När du får lite distans till det hela tror jag att du ser att uppgiften är ganska enkelt löst, faktiskt.

Jag skulle också vilja slå ett extra slag för konceptet rikatillsammans. Ta hjälp. Det kanske finns sätt att expandera verksamheten där någon annan gör stora delar av jobbet, kanske de delar som drar in pengarna? Många av oss engagerade på forumet skulle säkert kunna hjälpa till här och där med lite smått och gott. Jag har lagt 20 minuter på ideerna nedan, tid som jag annars hade velat ta betalt för :wink:

Så länge allt inom RT behöver gå genom dig kommer omfattningen, nyttan och intjäningen att begränsas av din kapacitet. Nästan alla mina förslag nedan kräver en höjd arbetsinsats, men det behöver ju inte vara du som gör det tillkommande jobbet.
Detta öppnar dock en lite obehaglig fråga, hur ser du själv på din roll i RT? Är RT något som ska ‘överleva’ dig?

Vissa har lyft upp patreon som lösning. Jag tror alls inte på att sälja in det hårdare. Du vill ha en affärsmodell där du tjänar pengar på communityn. Desto mer material du kan tillgängliggöra för så många som möjligt desto starkare community. Patreon-iden jobbar lite tvärt-om.

Några förslag på sätt att dra in lite kosing:

• Ett sätt att faktiskt sälja finansiella produkter utan att behöva ha dåligt samvete kan ju vara att vara tydlig med för vem respektive produkt passar. Exempelvis,
    Indexfonder: För dig som vill på enklast vis vill ha högsta möjliga riskjusterade avkastning.
    Onoterade innehav: För dig som vill se investeringar som ett äventyr.
    Helt plötsligt säljer du inte ett investeringscase som ska göra köparen rik, nu säljer du ett äventyr och en möjlighet att hjälpa en företagare. Det är något helt annat! Folk är beredda att betala för detta (i form av utebliven avkastning). Det är inget fult med det.

• Du kan sälja finansrelaterade produkter som inte är konkreta placeringar.
    Man kanske kan beställa posters med sin portföljutveckling eller en almanacka med alla relevanta finans-datum och en rolig meme per månad (en sådan skulle forumet smälla ihop åt dig på nolltid).?

• Starta ett bolag som ger finansiell rådgivning utifrån din filosofi (eller anställ någon som vill starta rådgivningsfirma på rimliga premisser). Ta betalt per timme eller utifrån paket. Inte i procent. RT skulle med lätthet kunna få bra start på en sådan byrå.

• Kurser, get-togethers och workshops känns det som du har strukit utifrån att du tröttnat på det under tidigare år. En ide skulle kunna vara att anställa någon som gör det jobbet utifrån dina idéer? Sälj till fackförbund och arbetsgivare för att få volym och spridning direkt.

• Spirecta. Ett tag trodde jag att hela RT var en slug marknadsföringskampanj för ditt budgetverktyg. Där hade jag fel. RT som plattform måste ju vara bästa tänkbara marknadsföringsplattformen. Varför använder du den inte så? Jag kan inte tänka mig att du har svårt att stå för din egen produkt här?

• Icke finans-relaterad reklam i podd och forum. Reklam för upplevelser, glass, majonäs, ljudböcker i mobilen, hamburgerkedjor, streamingtjänster etc. Sådant äter inte av ditt förtroendekapital. Kanske reklam för att sälja saker på tradera eller blocket. Jämförelsesajter såsom zmarta, insplanet, prisjakt och pricerunner. Prylar och tjänster som inte är kontroversiella och som inte går stick i stäv med ett rikare liv.

EDIT: … och tack för allt du gjort hittills. Du är en inspirationskälla. Hoppas inte att du tappar gnistan, utan att det vi hör bara är smärtan av knoppar som brister. Jag menar inget illa ovan, tänker bara att du kanske har större nytta av en spark i baken än klapp på huvudet :wink:

7 gillningar

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Spirecta - ett dåligt namn på ett bra verktyg?

Tack @Greger för dina tankar. Du har rätt i väldigt många av dem. Låt mig få återkomma med ett värdigt svar till dig och många andra om ett litet tag när det inte brinner i knutarna. Jag kommer säkert ta ta er på ert ord och be om hjälp. För ibland så sitter man fast i stresskonen och blir lite “dum i huvudet”.

Tack än en gång och jag kommer tillbaka. :heart:

4 gillningar

Tyvärr inte läst hela tråden men det jag kommer på spontant är att, precis som forumet är uppdelat i sektioner, dela upp poddarna i olika sektioner. Ha en del som är “spekulativa investeringar”, någon annan som heter “grundläggande portföljer” osv. Då blir det mer naturligt att de är olika stora. Långsiktigt rationella portföljer behöver förhoppningsvis inte en uppdatering per vecka.

Dela upp kategorierna färgmässigt eller liknande för att göra det extra tydligt vad avsnittets fokus är.

1 gillning

Nä. Saker och ting hänger ju ihop. Man går ju se till helheten.

Skulle 100% vara intresserad av detta. Både privat och företagsmässigt.

2 gillningar

Tillägg;
Vi på forumet kan bidra med kompetens och kapital för att dra igång bolaget.

I väldigt många sammanhang finansierar lönsamt “skräp/underhållning/oseriösa saker” högkvalitativt innehåll (som i sig, i alla fall på en liten marknad som Sverige, inte är lönsamt). Jag ser inga problem med det, så länge man skiljer på vad som är vad. Kör med en banner, om det känns bättre. “OBS! Detta innehåll stämmer inte överens med RikaTillsammans grundfilosofi.”

Folk i allmänhet får faktiskt ta ansvar för sina egna handlingar och hålla isär vad som är vad, så länge det är tydligt markerat. Vad är i enlighet med grundfilosofin och vad är inte det. Ta fram en logga för det bara!

Jag har funderat på det också. Speciellt mht pensionerna. En tjänst (eller en APP) där man med input som ålder, riskvilligast mm hjälper folk att ta rätt beslut.

Rådata finns i minpension (som input) men beslut kring vad man bör flytta, vad som går att flytta, vart man ska flytta det och vilka fonder man bör välja (beroende på bank/försäkringsbolag) är lite av en djungel som få är insatta i eller orkar sätta sig in i.

Relativt komplext pga olika lösningar, olika tjänstepensionsavtal, kollektivavtalade och inte, privata pensions pengar mm.

Trots att jag inte haft så många arbetsgivare, och trots att jag jobbat på att konsolidera så mycket som möjligt så har jag 7 olika konton, både kollektivavtalade och inte, och i flera olika TP avtal.

Typ en pensionsrådgivnings robot när man har tillräckligt med data för alla ”ins and outs” i vårt komplexa pensionssystem :slight_smile:

Kanske missuppfattar dig men det finns väl redan ett antal sådana “tjänster” idag. Vi har en via företaget som hela tiden rekommenderat mig att dumpa AP7…

1 gillning

Jag tänker på en tjänst som är oberoende och ger korrekta råd :joy:

1 gillning

(Har inte läst alla svar) Hej! Jag är TACKSAM för RT, stort Tack för era insatser! Å andra sidan, jag tycker ju inte det behöver leva för evigt… definitivt inte om det är jobbigt att hålla liv i det… Asså; inget kommer leva för evigt. Över till mig: Jag är så glad över att jag bytt jobb. Jag jobbade hårt och ärligt i mitt gamla jobb. Men det kände sååååå skönt att byta kontext och målsättning. Tillbaka till RT: Ibland när folk i investeringsdiskussioner funderar på om de skall sälja en aktie blir motfrågan om de skulle köpa den om de inte hade haft den. Så till er; skulle ni vilja bygga RT om ni inte redan hade byggt?

3 gillningar

Även om jag inte håller med om allt här måste jag tillstå att RT har blivit ett värdefullt varumärke. Det vore ren kapitalförstöring att inte hålla kvar och vidareutveckla. Det är förstås det som hela den här diskussionen handlar om.

2 gillningar

Tack än en gång alla som har skrivit i tråden. Jag lovar att återkomma snart när jag landat ett par projekt som är på sluttampen. Har läst allt. :pray:

5 gillningar

Jag tänker att man bör stå kvar vid sin filosofi om det i grunden fortfarande är något man kan stå för. Det är väl ändå den som lockat folket hit?
Sen det rent ekonomiska får man lösa på annat vis. Reklam, donationer, abonemang eller annat.

2 gillningar

Du har en affärsmodell som inte fungerar. Antingen får du på hobbybasis ge goda råd eller så säljer du ut dig och tjänar pengar som alla i branchen.

De bästa råden är ju gratis, jag vill inte betala för det.
Det är som med kost och hälsa, allt finns gratis. Och man håller sig smal och frisk om man lyssnar.
Sedan finns det de som erbjuder dåliga råd och mirakelproduker till höga priser. Och den marknaden lever och frodas.

Hehe, Ja(n)!

“– Det finns faktiskt studier som visar att de som försöker slå marknaden och indexfonder med egna aktieplaceringar i regel inte gör det. Det är så otroligt få som lyckas över tid, men det är de vi läser om i tidningen. För oss alla, även de som är lika duktiga på det här som fondanalytiker, är det bättre att ha indexfonder, säger Christina Sahlberg.”

3 gillningar

Det är dessa gånger när småsparare lämnar börsen som rikatillsammans behövs mer än någonsin…

2 gillningar

Ni skulle helt klart tjäna mer på sponsrade inlägg och dela upp forumet i fler kategorier. Detta är heller inget ni ska behöva oroa er för att vi här skulle gå man i huse för att investera i olika förhoppningsbolag. Tvärtom! Jag skulle gärna vilja lyssna på tex Swedbank roburs fondförvaltare eller någon med en intressant IPO.

Jag är också beredd att betala för tex ett fördjupande webinar som skulle tilltala mig, allt kan inte vara gratis. Tradingview är ett utmärkt exempel, det finns mycket mervärde i att skaffa ett abonnemang och ta del av ett djupare utbud.

Jag tycker att ni i vissa fall skrapar lite på ytan och landar i en ensidig/partisk slutsats på forumet. Hade ni en betaltjänst så skulle det ju gå att bjuda in profession inom ett visst område där vissa vill fördjupa sig och kanske känner att man inte har landat riktigt.

Sidan har en enorm potential och känner ni att ni inte riktigt vågar släppa lös det så behöver ni ställa er frågan, vad händer om ni inte gör det? Så länge ni är öppna och transparenta så ser jag bara fördelar med att ni blir lite mer marknadsmässiga och kapitalistiska.

1 gillning