Märker att många amerikaner använder ordet gross income när de pratar om hur mycket man borde spara varje månad. Annat exempel är Ramit Sethi som pratar om 20/4/10 regeln när man ska köpa ny bil. 10 % av din gross income.
Vad är det jag missar, varför är detta relevant? Net income vad jag faktiskt får ut borde väl vara enda rimliga summan att räkna mot, speciellt om man vill ge tips till flera delar av världen då vi alla har olika skattesatser osv. 10 % av Gross income på 50 tkr är väl egentligen helt orelevant om man får ut 35 tkr per månad netto?
Du har ju vad dras i skatt varje månad (som är “typ samma” för alla, beroende på inkomst såklart), men sen har du deklarationen som gör skillnad. I Sverige är det nog inte så extremt, men i andra länder kan det nog bli väldigt mycket pengar väldigt snabbt, så att använda inkomsten “efter skatt” är lite svårt att använda.
Det är minst hur jag ser det, men håller med att det är ett konstigt mått…
Gissar också att det har med krångligare/mer inverkande deklaration att göra, med möjligheter till sambeskattning m m.
Tror överlag även att många amerikanska tumregler av den typen är svåra att översätta relevant till svenska förhållanden. Vad är “gross income” t ex. Borde den räknas med eller utan arbetsgivaravgift i Sverige? Dessutom är både löneläge och kostnader väldigt annorlunda för familjer i Sverige mot USA.
Tror det handlar om att man i USA får en lön närmare vad man tjänat in för sin arbetsgivare och ser skatt mer som en utgift man betalar som alla andra. De får inte lön före eller efter skatt. De får lön.
Dessutom har de, som jag förstått det, betydligt lägre skatt än vi har här. Detta för att det inte ingår sjukförsäkring och en massa sociala avgifter som vi har bakat in i arbetsgivaravgiften.
Därför är rådet att spara för sådana utgifter i procent av gross income likadant som vi betalar skatt och arbetsgivaravgift i procent av bruttolönen.
Förutom då att vi räknar arbetsgivaravgiften utanför lönen så vi inte ser vad vi skulle fått i lön om vi skulle betalat för de tjänsterna själva.
Skatt är för helvete en utgift. I USA är det är helt frivilligt huruvida du vill undanhålla en del av din löneutbetalning för att betala skatt - federal eller statlig - eller om du hellre vill få hela beloppet utbetalat direkt och sedan hantera huvudvärken att räkna ut och betala korrekt mängd skatt i April.
Vet inte om jag håller med om att skatten är så mycket lägre? Vissa stater som t.ex. Texas har ju ingen delstatsskatt, utan där betalar du enbart federal skatt. Men i faller Kalifornien:
How much is 100k after taxes in California?
If you make $100,000 a year living in the region of California, USA, you will be taxed $29,959. That means that your net pay will be $70,041 per year, or $5,837 per month. Your average tax rate is 30.0% and your marginal tax rate is 42.6%.
Klart att det är en utggift. Men det är ju tydligt att få svenskar räknar på vad de får före skatt och ser skatten som utgift. De räknar bara på lön efter skatt. Som att de aldrig fått resten.
Nästan ingen räknar på vad de får före arbetsgivaravgiften som också är en utgift som baseras påoch dras från pengarna arbetsgivaren har avsatt till din kostnad innan vi ens ser dem.