Efter som det finns otroligt kunniga personer här i forumet så skulle jag gärna höra lite mer av eran syn på skattesystemet för inkomster och kapital i stort och hur saker fungerar. Det är ju trots allt val snart också.
Jag tänker primärt på hur systemet fungerar nu men har ni tankar om hur saker kan förbättras hör jag gärna om det också.
Om vi börjar med skatt på inkomster så förstår jag att en del går till pension, en del till olika försäkring- och sjuksystem, en del till kommun- och regionen och de med höga inkomster även en del till staten.
Hur mycket av detta berör individen direkt (pensionsavsättningar exempelvis)?
Kapital är det primärt 30 % som får direkt till staten och sedan ISK med lägre beskattning. Även bostad med avgift till kommun och skatt vid försäljning som går till staten som jag förstått det?
Andra saker eller direkta kopplingar som finns i samband med dessa två områden?
En stor skillnad mellan inkomst och kapitalbeskattning är att inkomstbeskattningen är progressiv.
Primärt skall beskattning finansiera gemensamma grundläggande samhällsuppgifter såsom rättsväsende, försvar och statsförvaltning.
Därefter kommer sjukvård och utbildningsväsende.
I Sverige har med tiden allt större del gått till generella transfereringssystem.
Men exakt, viktigt skillnad ja! Men det är ju viss del av lönen som räknas in för framtida pensionsavsättningar, hur ser den kalkylen ut? Alltså om jag tjänar 30’000 kr avsätts x pengar som jag kan tillgodoräkna mig som pensionär, vad är det för summa?
Ja, det är ju problematiskt att det är så tänker jag. Jag hade gärna sett flera direkta kopplingar mellan inkomst till staten ocu utgift. Arbetsgivaravgifter var ju sådan tidigare men förändras till att finansiera andra delar de senaste 10 åren som jag har förstått det.
Arbetsgivaravgifterna beskrivs ganska väl här. Arbetsgivaravgift - Ekonomifakta}&utm_content={{ad.id}}&gclid=Cj0KCQjwof6WBhD4ARIsAOi65ajzQKuZwhiyDrIHKHq52V5_DynLbHnzNDo5rnSeQGtzuBYxpS6AXy4aAlqTEALw_wcB
Du har en bruttolön låt säga 25000kr.
Utöver bruttolön måste företaget betala arbetsgivaravgift den är 31,42% vilket betyder de får betala in 25000kr*31,42%= 7855kr
Av 31,42% är:
16% inkomstpension dvs ett skuldbrev du lämnar vidare till nästa generation pengarna du betalar går till dagens pensionärer.
2,5% går till PPM så dessa sparas till din pension.
Resten går till olika försäkringar se länk.
Som du kan se finns det en som heter allmän löneavgift den är bara ren skatt till staten.
Nu går vi tillbaka till bruttolönen på den betalar man kommunal och regionskatt. Efter grundavdrag och jobbskatteavdrag är det ca 25% upp till brytgränsen över brytgränsen är det ytterligare 20% skatt till staten.
På kapitalinkomster betalar man bara skatt till staten och den är 30% av vinsten. ISK och KF schablonbeskattas vilket innebär att du betalar motsvarande 30% om du har en ”normal” avkastning så genom att ta högre risk och därmed få högre avkastning blir skatten procentuellt mindre.
En liten kommentar ang kapitalskatten - det stämmer som Du skriver att man som grundregel betalar 30% på vinsten. Utöver det finns ISK som beräknas på annat sätt men inte nödvändigtvis ger lägre skatt. Det HAR gjort det nu med vår 0-ränta men i framtiden är det osäkert. Skatten på ISK har också höjds några gånger senaste åren vilket är olyckligt. Som exempel - den som investerade pengar i början på året i en indexfond hade med grundregeln 30 % i skatt kunnat sälja sitt innehav idag och få ett skatteavdrag. Den som har ISK hade trots förlusten fått betala skatt på innehavet. Många tänker inte på det och kommer troligen få en obehaglig överraskning nästa år när skatten på ISK höjs kraftigt (styrs av statslåneräntan) samtidigt som värdet på aktier och fonder kan ha minskat i värde.
Då jag tänker att arbeta är något som ska uppmuntras så ska den beskattas så lite som möjligt (då staten vill uppmuntra arbete) och skatten som sker bör vara en tydlig koppling till vad man får ut av det. Men i sak kan jag hålla med om det då det blir lättare att justera den efter behov.
Men generellt håller jag med om att skatt borde bara tas in i klump och sedan fördelas. ^^
Tjänar du under brytpunkten för statlig skatt går all inkomst av tjänst till kommun och landsting. Inget öronmärks för pensioner. Dessa betalas av Staten.
Däremot betalar din arbetsgivare en arbetsgivaravgift, som Staten lägger beslag på till pensioner mm.
Absolut, tekniskt viktig skillnad med praktiskt går ju skatt ifrån arbetsgivaren till staten direkt också om man inte aktivt skattejämkar och liknande.
Jag förstår båda sidor i debatten om man ska räkna in arbetsgivaravgifter mm i beskattning av lön eller ej men lutar nog mer åt att det ska räknas in.