Översätta amerikansk lön till svenska förhållanden

När man ser amerikanska löner på nätet, TV-serier etc så tenderar de att låta höga.

Kan man med någon tumregel få ett hum om vad det motsvarar för svensk lön, för en medelperson, jag tänker en person som vill ha:

• skola till barnen
  • sjukvård
  • försäkringar
  • boende
  • etc

Jag förstår att det finns en mängd alternativ och olika skattetryck i delstaterna, men om någon kan ge ett hum så är jag tacksam.

Kanske någon som levt liknande liv både där och i Sverige.

De har det otvivelaktigt bra där borta. Sett till dagens växelkurs mot SEK iaf, som ju är 30% högre än historiskt normalt.

Men jag ser fram emot att följa den här tråden då man blir lite trött på att få höra om deras dyra sjukvård och hur omänskligt deras sjukvårdssystem är så fort vi ska jämföras. Det är ju inte falskt men det vore intressant att grotta ner sig i siffrorna för hur det egentligen ser ut för en mediansvensson och en medianamerikan.

Vi kan börja med medianinkomsten för en heltidsarbetare:

For the year 2020, the U.S. Census Bureau estimates that the median annual earnings for all workers (aged 15 and over) was $41,535; and more specifically estimates that median annual earnings for those who worked full-time, year round, was $56,287.[2][3]

I Sverige år 2020 var medianlönen för heltidsarbetande ~388 000 SEK Genomsnittlig månadslön och lönespridning efter sektor, yrke (SSYK 2012) och kön. År 2014 - 2022. PxWeb

År 2020 var det alltså (med växelkursen 31 dec 2020) 0,12 * 388 000 = 46 560 USD i årslön.

Jag har bott i USA som expat i omgångar och kan ärligt säga att det beror extremt mycket på. Inte bara var du bor utan också vilka val du gör. Allt från barnomsorg till försäkringar och boende skiljer sig många gånger mer än i Sverige.

Men som kuriosa, jag har en släkting som bor i Boston-området.
Han tjänar netto ungefär $25000/mån eller ca 4 gånger så mycket som han skulle göra i Sverige (som ingenjör med chefsjobb, mitt i karriären).

• Men dagis för ett barn kostar ca $3500/mån.
  • Boendet, en fin men inte överdådig villa o trevligt område, kostar ca $9000/mån inkl räntor och fastighetsskatter.
  • Mat ungefär 50% mer än i Sverige.
  • Bil typ samma även om drivmedel är billigt.
  • Sjukvård går att få billigt eller bra, inte bådadera. Tror de betalar ca $1000 i månaden för sjukförsäkring för hela familjen.
  • Spara till ungarnas college och/eller privat grundskola, kan kosta massor men de lägger undan $1000/mån och barn.

För min släkting som tjänar bra och har en fru som också tjänar bra är det en klar pluskalkyl ändå. För någon som tjänar halvdant blir det genast klurigare.

3 gillningar

Det är intressant. Tyvärr svårt att dra några slutsatser eftersom förutsättningarna för en ”medianamerikan” i Nebraska och en dito i San Fransisco eller DC på många plan skiljer sig minst lika mycket som för en mediansvensson och en medianportugis eller medianrumän.

Just det där med fastighetsskatt är en grej att hålla koll på; nästan all lokal beskattning (motsvarande vår kommunal/regionskatt) tas ut i form av fastighetsskatt på många håll.

För höginkomsttagare är USA ändå en väldigt bra deal i de flesta fall, och särskilt om man inte tänker sig att bli gammal och skröplig där.

Vilka siffror! Nästan 100 000 SEK per månad för boendet och 40 000 SEK för förskola. Svårt att greppa!

Så din släkting tjänar ca 250 000 SEK per månad istället för ca 70 000 SEK i Sverige, och kan leva vad jag förstår ett bra liv, ungefär samma nivå som han gjort om han levde och arbetade i Sverige, kanske något bättre rent materiellt.

Är det hyfsat rätt sammanfattat?

Ja, det stämmer rätt bra. Men då är han alltså välutbildad, ambitiös och hade även i Sverige haft en riktigt riktigt bra lön. Han hade ju levt bra här med. Jag tror det kanske hade varit större skillnad/lönearbitrage att byta ett dussinjobb som programmerare I Stockholm mot ett average liknande jobb i Silicon Valley.

En stor skillnad som man kanske inte tänker på är ju att om man lever ett liv med hög lön och hög burn rate, och har ett jobb med begränsad anställningstrygghet, blir det enormt viktigt att avsätta pengar till en personlig omställningsfond. Om min släkting blir av med jobbet så rinner sparkapitalet iväg med fullt sprut. Så det gäller att ha lite disciplin och inte dras med när alla grannar ska ha pool, trädgårdsmästare, två Porsche Cayenne och medlemskap i lokala country cluben…

3 gillningar

Jag tror inte det omänskliga är priset för sjukförsäkringen (som arbetsgivare ofta står för) för någon som arbetar.

Det omänskliga är att typ 15% av den fattiga befolkningen inte har rätt (papperslösa) eller råd med den / väljer att inte köpa den.

Intressant bok för att förstå mer om skillnader i levnadskostnader och välfärdssystem mellan USA och våra nordiska länder:

1 gillning

Detta har ju varit uppe många gånger tidigare i forumet. Man landar alltid i att “det beror på” och att det skiljer sig mycket för olika typer av personer och situationer. Det finns inte en faktor som går att använda på och multiplicera med en amerikansk lön för att jämföra med en lön i Sverige. Därtill är jämförelsen alldeles för komplex.

Det gäller väl egentligen för jämförelser mellan vilka länder som helst, det blir snabbt komplext.

Stora fördelen med USA är att de är mer “Opt in” på alla kostnader och skatten är lägre.

Dvs vill du leva lite riskfyllt och sparsamt kan man väldigt snabbt i pension tidigare då man har så mycket större marginaler efter skatt så det går att investera procentuellt mycket mer.

Har du väl kommit upp i 1 miljon dollar så kan du ju bara låta avkastningen sköta resten. Inte lika lätt i Sverige med en lön på 70-80k. Gäller det man äger och säljer företag, men i USA kan du ju verkligen jobba dig rik.

1 gillning