Detta betalade jag för sjukvården 2023, jämförelse med USA

Fick just mitt slutskattebesked.
Jag har betalat 280000 i kommunal inkomstskatt. Av detta gick 40% till regionen, dvs 112000 kr.
Enligt regionens hemsida går 80% till sjukvården, dvs jag har betalat 89000 kr för sjukvården 2023, eller 7400 kr per månad.

Kollade denna sida för jämförelse med USA:

En 50-åring i USA får betala 133000 kr per år (11000 kr/mån) för platinum level insurance, högsta nivån.

Mina inbetalningar hade nästan räckt till silver level (97000 kr/år, 8000 kr/mån).

Förstår att jämförelsen haltar. I ett skattebaserat system betalar alla olika mycket för sjukvård men får samma vård. I ett försäkringsbaserat system väljer man själv i viss mån vilken nivå av vård man ska få och hur hög självrisk man kan tolerera. Det finns också många andra olikheter, men tyckte jämförelsen var lite intressant.

17 gillningar

Hur ser du på att de första 20åren betalar man nästan inget alls i Sverige? Samt de sista 20åren(som pensionär) betalar man mindre i Sverige medan man sannolikt förbrukar avsevärt mycket mer sjukvård? Jag gissar att i USA så stiger premien avsevärt när man är 70år vs 50år(men jag kan gissa fel) medan i Sverige så tjänar Du sannolikt mindre som 70-åring än som 50-åring o därmed betalar in mindre Landstings-skatt medan du förbrukar betydligt mer sjukvård som 70-åring vs 50-åring

18 gillningar

Bra jobbat. Jag tolkar det som att tjänat drygt 70’/mån och därmed varit duktig på att bidra till det allmänna.

Kanske. Om inte hen har en vettig arbetsgivare som tecknat försäkringar och därmed subventionerar kostnaden för den anställde ordentligt. Eller om hen delar med familjen.
Min erfarenhet efter att ha bott och jobbat i landet är att det blir betydligt billigare, men visst det behövs som löneförmån.
Hade du bott i USA och jobbat under liknande premisser som du gör med din lön i Sverige skulle du förmodligen utan problem kunnat få vårdförsäkringar subventionerade via arbetsgivare.

4 gillningar

Som då, enligt vanlig RT-logik, är en del av lönen. Anställda i servicesektorn har inte heller en suck där…

Men intressant jämförelse. :+1:

1 gillning

Frågan är också vad man fått betala för ev övriga familjemedlemmar. Sedan gissar jag att det antagligen fungerar som med djur i Sverige, en hel del åkommor täcks inte av försäkringarna.

Tycker att försäkringar verkar vara ett genuint stressande system.

9 gillningar

Det är heller inte alla åkommor som behandlas av svensk sjukvård.

1 gillning

Hej
Ett annat sätt att jämföra är att kolla kostnad per invånare för staten. Trots att mycket är privat (eller kanske pga det) i usa har de en högre kostnad per invånare. Det gällde iaf för några år sedan om man jämförde Frankrike och usa och endast för kostnaden för staten. Borde inte vara stor skillnad för de andra europeiska länder.

4 gillningar

Kostnadsskillnader beror säkerligen till stor del på inkomstskillnader mellan länderna också. Högre löner innebär högre personalkostnad för vården, men samtidigt har patienterna också högre löner.

1 gillning

Det gäller väl främst åkommor som inte är nödvändiga att behandla? Eller finns det nödvändig vård man måste betala för?

2 gillningar

…och större vinstuttag.

Ja och att sjukhusen lägger överpris på allt för man vet att försäkringen betalar.

Tycker om Sveriges system men något som du glömmer i trådstarten är ju att lönerna i USA är mycket högre, du hade förmodligen haft X2 eller X3 i USA, minst, och sen mycket lägre skatt på det, så nettolönen blir ju otroligt mycket högre.

Så säg att du hade haft 100-200k netto i USA men kanske 45k netto i Sverige också, glöm inte det :slight_smile:

6 gillningar

Lösningen är ju att sänka lönen eller inte jobba alls. :ok_man: T ex får jag som höginkomstagare betala mer för samma vård som de med lägre inkomst.

1 gillning

Någon gammal uppgift men USA spenderar ungefär dubbelt så stor andel av BNP på sjukvård som övriga västvärlden. Och täcker då inte alla medborgare.

1 gillning

Eller vård som är för dyr, eller att det helt enkelt är för svårt att nå fram till vården pga köer eller annat.

Men det innebär inte nödvändigtvis att vården blir dyrare. Brist på konkurrens leder i regel till ineffektivitet.

2 gillningar

Ja USAs system är perverst och uselt. Finns nog ingen amerikan som tycker det är bra.

6 gillningar

Kanske det. Ver inte om den rikare delen av befolkningen föredrar systemet, gissar att man inte behöver ställa sig i eviga köer ‘over there’.

Nej precis, tyvärr innebär ju privat sjukvård högre service och framför allt snabbare hjälp. Ofta som jag går privat i Sverige för att få hjälp snabbt, precis som många andra svenskar.

Nej, det amerikanska systemet är ju ordentligt bristfälligt, men för en person som TS, som betalar ”mycket” för sjukvård i Sverige, skulle en flytt till USA förmodligen resultera i lägre relativ kostnad för vård (och troligen högre nettolön).
För lågkvalificerad arbetskraft, eller personer med dokumenterad sjukdomshistoria, är det en dålig idé att flytta.

2 gillningar

Jodå. Alla som har tillgång till snabbare och bättre vård än vi har. Det är trots allt ganska många.
Men för samhället som helhet är systemet uselt.

3 gillningar