Beroende på vilka räntefonder du har kan de också påverkas av valutaförändringar. Om de håller t.ex. amerikanska papper drabbas de om kronan stärks mot dollarn även om räntan går ner och positionen ökar i värde uttryckt i dollar.
Case företagsobligationsfond safe play
Case högräntefond
Storebrand kortränta
Jag har alltid tänkt att räntefonder är befriade från spekulation och bara styrs av hur räntan faktiskt ligger och inte vad som händer på aktiemarknaden men jag antar att det blir en annan situation nu när tullarna med för en så stor risk för att driva på inflationen.
Som det står i de tidigare svaren så brukar förändringar i räntefonder bero på ränteförändringar och valutaförändringar. Svårt att förstå och förutse. Jag har bara valt räntefonder vid enstaka tillfällen när jag måste välja fonder, t ex för tjänstepension. När jag har kapital på ISK eller vanlig depå så väljer jag i stället att sätta in det kapital jag inte vill ha i aktiefonder på räntebärande bankkonton. Riskerna med valutaförändringar och ränteförändringar påverkar inte det intjänade värdet mätt i SEK. Men så blir också avkastningen lägre i 99 fall av 100.
Företagsobligationer och andra räntepapper med högre ränta anses mer riskfyllda än statsobligationer och riskpremien kan öka under oroliga tider på börsen.
Det var väl under corona-kraschen som fonder med företagsobligationer inte ens gick att handla med eftersom de tappade så kraftigt. De ger en falsk bild av trygghet. Liten uppsida, stor nedsida. Vill man ha säkra pengar är det bankkonto med insättningsgaranti som gäller, resten ska in i aktiefonder (och alternativt lite guld). Tveksam till räntefonder överhuvudtaget.
Innehåller företagsobligationer, ja lägre risk än aktier men både aktier och företagsobligationer är sammankopplade med företag.
Om marknaden oroar sig för konkurser eller allmän oro kommer dessa att falla i värde.
Statsobligationer däremot anses mer stabila och kommer inte falla på samma vis. Men inte heller ge lika hög avkastning (förutsatt att ränterisken (löptid) är samma)
Kolla hur det såg ut 2020 så dyker företagsobligationer rakt ner.
Vid corona-kraschen gick väl högräntefonder ned sådär 15% och tog över ett år för att återhämta sig, sedan gick de ned igen när det blev inflation och räntorna ökade.