Starbreeze A vs B
Varför blir det så här? Tänker att en aktie går nästan bäst i dag på börsen, medans ”samma” aktie går nästan sämst.
Visst kan det skilja sig lite. Men så mycket?
Starbreeze A vs B
Varför blir det så här? Tänker att en aktie går nästan bäst i dag på börsen, medans ”samma” aktie går nästan sämst.
Visst kan det skilja sig lite. Men så mycket?
Om jag killgissar eller snillespekulerar: De olika aktieslagen har olika handelsvolym. Oftast har B högre volym eftersom den vänder sig mest till småsparare som inte bryr sig om inflytande i bolaget. Den är oftast likvidare. Att A gått sämre kan jag då tänka mig att en storägare gjort en stor försäljning och det har inte funnits tillräckligt med köpare och då har kursen tryckts ner.
Någon som vet, rätta mig.
Ja, det har oftast med volym att göra, och vilka som köper eller säljer.
Sitter du med SAS aktier exempelvis där ingen vill köpa så är ändå chansen högre att någon köper B aktier, då det är större omsättning, vilket gör att det kan vara stor skillnad på hur de utvecklas.
I mindre bolag sitter ju ofta ägare på röststarka A aktier och då kan det räcka med att en person säljer aktier för att de blir förlorare. Sen kan det såklart finnas andra anledningar också inget är enkelt
Jag tror att du behöver att läsa bolags hemsida, ägarelista och rösträtt . Enlig bolags hemsida “A-aktien er 10 röster och B-aktien ger 1 röst. A-aktier kan omvandlas till B-aktier…”