Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden på RikaTillsammans

Fick flashback av denna diskussion, och kom på att jag läst dina inlägg i en annan tråd, så länkar den här: Hur skapas pengar

Tycker det är intressant att vi som “hobbyinsatta” landat i vilt skilda slutsatser :sweat_smile: Du beskriver ett system som låter fantastiskt smart och genomtänkt, där pengar skapas och förstörs vid behov och penningmängden konstant är “exakt rätt”. Men inget av detta stämmer ju med verkligheten. Bostadsmarknaden är i en enorm bubbla och det svenska folkets skuldsättning på ATH. Risken för en ekonomisk kris är påtaglig.

Denna process styrs inte av det faktiska behovet av pengar utan av bankers behov att maximera vinst och låntagares önskan att konsumera. Följden blir en tillväxt av skuldsättning som överstiger tillväxten i den reella ekonomin, vilket oundvikligen leder till instabilitet. När detta till slut når bristningsgränsen, som t ex 2007-2008 i USA, så resulterar detta i att pengar “förstörs” på ett okontrollerat sätt genom kreditförluster, konkurser och bankkriser, inte som en del av en balanserad och kontrollerad process.

Det vill man så klart inte :sweat_smile: Man vill kunna spara pengar, inte tvingas spekulera på bostadsmarknaden. Bostadsköp ska styras av behovet av husrum, inte behovet av att bevara värde på kapital.

Folk upprepar detta som sanning, men jag har inte sett något som backar upp det.

*Man* vill inte detta alls :sweat_smile:. Det kanske är positivt för banker, låntagare, arbetsköpare, m. fl., men det är negativt för arbetstagare, samhället i stort och har förödande konsekvenser för vår planet.

Sa ingenting om lån. Självklart ska Riksbanken inte hantera bolån till folk. Det är däremot deras huvudsakliga uppgift att kontrollera penningmängden, vilket de i min mening totalt misslyckas med nu mha styrräntan enbart. Utan kontanter i samhället kontrolleras den till stor del av bankerna.

Är nyfiken men har begränsat med tid. Rent spontant skulle jag gissa att grundproblemet här inte enbart är kontroll av värdelös valuta utan en instabil ekonomi. Det är inte så att handel i dessa spel ökar stabilt med 2% per år, utan kanske snarare ±100% inom en vecka eller månad.

Guld har under tusentals år använts som pengar och har historiskt bevarat sitt värde, vilket är ett av de problem som pengar bör och traditionellt har löst.