Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden på RikaTillsammans

En intressant skillnad är att kidsen lär sig om decentralized finance och krypto vilket de kan få användning för senare i arbetslivet, jämfört med att spara mynt i en spargris. Mynt som kommer att vara i stort sett värdelösa när de blir stora.

Om jag förstår det rätt så representerar 2% bitcoin liknande riskprofil som man får från mag 7 aktierna. Har för mig de gjorde en studie förrut som landade i en klart högre allokering (>50%). Förvånar mig inte om de höjer den senare.

2% blir dock en gigantisk summa om/när alla fondförvaltare inkl. pensionsfonder som följer Blackrocks modellportföljer börjar allokera.

1 gillning

Vad har fartcoin med bitcoin att göra?

2 gillningar

Det handlar inte om att få en 23 åring med 100.000 på banken att investera i Bitcoin utan är en strategi att sakta försöka övertyga finansiella institutioner, konservativa rådgivare och äldre förmögna personer att överhuvudtaget börja investera i Bitcoin. De börjar med att försöka övertyga dem att investera 2% av sitt totala kapital i Bitcoin men räknar med att några kanske doppar tån med 0.5% de första åren. Det finns dessutom många institutioner som inte får investera i kryptovalutor och många rådgivare som inte får ge råd till sina kunder att investera i kryptovalutor så räkna med att detta kommer att ta tid.

Du nämner 20% av kapitalet i Bitcoin. Att ett äldre förmöget par som kanske har 200 miljoner investerat i fastigheter, aktier, obligationer och lite guld plötsligt ska sälja av tillgångar för att investera 40 miljoner i Bitcoin är helt osannolikt. Även 2% eller 4 miljoner är ytterst tveksamt.

Jag kan tänka mig 2% av min krypto-investering i fartcoins.

1 gillning

Sedan får man se om även FED investerar i dessa.

1 gillning

Det händer saker på Nasdaq 100 som många globala indexfonder brukar köpa :slight_smile:

Storägaren av Bitcoin MicroStrategy (MSTR), kommer att inkluderas i Nasdaq 100-indexet från och med den 23 december. Detta innebär att populära börshandlade fonder som Invesco QQQ Trust och globala indexfonder med nasdaq100-exponering, automatiskt kommer att köpa aktien MSTR, och indirekt investera i Bitcoin. Företagets aktiekurs har redan stigit över 500 % under 2024.

RikaTillsammans :money_mouth_face:

1 gillning

Korrekt, köper man ett index så får man allt som ingår i indexet, även kraftigt övervärderade aktier.

1 gillning

Eftersom MicroStrategy har hittat en sedelpress, det går tydligen att låna väldigt mycket pengar och sälja väldigt många aktier baserat på Bitcoin-inköp enbart, är det väl ganska troligt att fler företag, även på Nasdaq 100, samt länder (t.ex. USA) vill använda sedelpressen förr eller senare.

Money Talks, BS walks :wink:

Motargumentet blir säkert: Men, detta är ju inte seriöst! Det är inget riktigt värde. Bara lånade pengar!

Ja, precis. USD är låtsaspengar skapade med skulder. Det är inte sunda pengar. Och därför påbörjas nu skiftet där de som har eller kan skaffa mycket låtsaspengar vill växla in det till sunda pengar, Bitcoin.

Det finns andra företag som har försökt samma strategi som MicroStrategy utan att lyckas sälja sina konvertibla skuldebrev, det kanske gäller att vara först eller ha Wall Street i ryggen.

Den som är intresserad av Bitcoin bör hålla sig borta från ett övervärderat MicroStrategy och istället köpa egna Bitcoin och lägga på en sticka att plocka fram om 10 år, kan kanske bli en riktigt lönsam affär.

Här håller jag äntligen med dig. Som jag ser det innebär MicroStrategy en onödig risk. Om de kraschar går aktien till 0 men bitcoin är alltid bitcoin och kan inte försvinna p.g.a. en konkurs.

Det intressanta är inte ett företag. Det är hur kapital flyttas in till Bitcoin.

Bitcoinpriset kommer att återspegla alla företag i alla världsdelar som tänker likadant. Hörde jag “Globalt index”? Just det.

Trist att förlora sitt livs besparingar i en eldstorm.

1 gillning

Visst är det tragiskt. Samtidigt som just anonymiteten och friheten från insyn är ett av bitcoinhaussarnas stora argument. Så länge det inte drabbar dom själva…

Trist. Men samtidigt. Om besparingarna var i dyr konst på väggarna hade det varit omöjligt att rädda. Med bitcoin kan backuper lätt skapas. Du kan lagra i molnet eller på en usb-sticka i ett bankvalv. Bra att du påminner om att bitcoin är mycket bättre på det sättet.

Eller, det mest uppenbara: Fastigheterna som nu är förstörda. De kan inte försäkras till ett pris som majoriteten upplever som rimlig. Många omkring LA har ingen heltäckande försäkring och nu har de förlorat allt.

Du måste prata med väldigt konstiga “bitcoinhaussare” om deras “stora argument” är anonymitet och frihet från insyn när det gäller bitcoin. Var hittar du dom?

1 gillning

Visst är det tråkigt när det struntas i grundläggande rekommendationer trots varningar överallt. Självförvar är inte för alla, men möjligheten skall vara möjlig för alla.

Personen erkänner det själv “(Yes bad setup I know, but it is what it is)”.

Om du har en 70årig närstående som lägger alla sina sparpengar i “crypto” hoppas jag du hjälper dem till att göra rätt.


Ett enkelt sätt att förhindra den här typen av problematik är

  1. spara din seed phrase på 2 geografiskt åtskilda ställen
  2. spara din seed phrase stämplad i stål eller titan som tål extrema temperaturer, extrema tryck och starka frätskador.

Stämplad i oförgängligt fysiskt guld hade ju varit toppen.

1 gillning

haha, rätt jäkla stöldbegärligt :laughing: för att inte tala om lite väl dyrt, och jag skulle gissa att gulds mjukhet ger en onödig risk vid tryck/skador som skulle kunna orsaka data-förlust…

Det räcker att ta någon i topp här, och jag tycker alla som inte är håltagning i en vanlig platta är undermålig.

eller det väldigt bra och billiga alternativet:

1 gillning

Säg att Trump-administrationen börjar köpa BTC nu i Q1. Hur svarar Kina på det? Gulf-staterna? EU?

BTC 10x dvs $1.000.000 är lågt räknat. En försiktig prognos.
Jag förväntar mig närmare 50-100x.

Citera mig 2026 :money_mouth_face:

7 gillningar

https://xcancel.com/Cointelegraph/status/1956355360073146859

@jonhi hur går tankarna?

3 gillningar