En vara blir alltså automatiskt mer värdefull ju dyrare den är att tillverka?
Fantastiskt! Jag ska genast meddela mina chefer den här underbara nyheten; vi kan säkert införa massor av ineffektiva processer och omvägar för att höja värdet på våra produkter.
Vågar knappt doppa tårna här igen. Mest skakar jag på huvudet över att diskussionen står kvar på samma plats som för fyra år sedan trots att caset för bitcoin idag är 10X starkare.
Man kan blunda, eller så kan man välja att se. Bitcoin växer på alla fronter: stater, institutioner, företag och organisationer anammar BTC. Förtroendet kommer inte från några få, utan från hundratals miljoner människor världen över.
Kanske faller det en dag. Men så länge nätverket är säkert och decentraliserat är sannolikheten hög att det består. Även om bitcoin kanske misslyckas som pengar här och nu (skalbarhet, kapitalskatt, måttenhet), så fungerar det redan som en digitalt verifierbar värdebevarare – kritisk i en digital framtid med AI i spetsen och fortsatt permanent monetär expansion.
I grunden är frågan enkel: tror man att krypto har ett värde i samhället eller inte? Den som inte vill spekulera i vilken tillgång som blir vinnaren kan äga index. Exempelvis Virtune Coinbase 50 Index ETP. De som inser att en majoritet av krypto varken är säkert eller decentraliserat kanske väljer att ha en övervikt mot bitcoin. Gällande ETP/ETC bör man dock vara medveten om tredjepartsrisken.
Det var ditt argument att det var omöjligt att göra någon kryptovaluta tekniskt bättre än bitcoin. Det argumentet har redan dödats @jonhi. Det ursprungliga argument blir inte sant för att du försöker avleda till annat.
Varför finns det inte i praktiken… precis som påpekats när du framfört ditt motbevisade argument. Så är det andra anledningar än teknisk överlägsenhet som gör att bitcoin fortfarande är störst. Det gör att bitcoin inte nödvändigtvis har förutsättningarna för att fortsätta vara störst för all rimlig framtid.
Som redan visats i tråden går inte detta med de redan existerande gamla adresserna. Där är bitcoin fast.
Jag tycker att BTC har ett värde, och att nuvarande pris är lägre än det underliggande värdet. Du kanske inte ser ett värde i BTC, vilket är helt okej. Men för mig framstår det som uppenbart att marknaden ser ett värde i BTC. Vi har i mina ögon passerat den gränsen nu. Krypto är här för att stanna. Nej, krypto är inget företag. Det vet vi.
Sedan handlar all investering om att spekulera om framtiden, inklusive att äga globala indexfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida sådan, som vi alla vet. Även om folk på RT ibland är lite väl övertygande om hur framtiden kommer att se ut.
Jag misstänker att personer/investerare i Sverige kommer vara bland de sista att förstå värdet i Bitcoin, tyvärr.
Edit: min uppfattning är att Bitcoin kan nå 10x bara baserat på berättelsen om digitalt guld. Så huruvida Bitcoin är pengar eller inte är ovidkommande för det.
Det diskussionen handlar om är var är värdet förutom pris?
Om allt bara handlar om pris… Varför är inte Bitcoin då bara en stor investeringsbubbla?
Om det inte handlar om pris, vad är då nyttan?
Och kom inte dragandes med “store of value” argumentet för det handlar bara om pris och Bitcoin har varit alldeles för volatilt och existerat alldeles för kort tid för att klassas som en store of value.
Och vad innebär det i praktiken? Vilka faktiska problem löser det?
Och hur gör Bitcoin det bättre än de andra tusentals olika kryptovalutorna som finns? (Så mycket bättre att det är rimligt att värdera Bitcoin så extremt mycket högre än andra?)
Det är den egenskapen som värdesätts. Sedan kan man väl lösa olika problem med det beroende lite på vad man tycker är viktigt. Exempelvis i länder där staten tappat kontrollen av den nationella valutan med extrem inflation som resultat, möjligheten att utföra transaktioner där inte en enskild stat kan stoppa dem, föra över kapital över landsgränser utan att den kan konfiskeras (det räcker med att memorera den digitala nyckeln), enorm internationell likviditet, och så vidare. Men detta vet du redan.
Varför är Bitcoin mest värdefull? Berättelsen om Bitcoin, rättvis utdelning av nya coins över lång tid, att Bitcoin var först, nätverkseffekt, att Bitcoin är tillräckligt bra tekniskt, osv.
Poängen är att det inte finns något underliggande värde för något krypto för det finns inget kassaflöde som det finns för aktier och räntepapper.
Utan intjäning så finns inget underliggande värde. Det är spekulation enbart.
Det är fine att spekulera. Det jag vänder mig mot här i tråden är att folk säger det har ett underliggande värde. Det har coins inte. Inte guld heller för den delen. Och inte heller konst.
Kassaflöde är inget krav på att något ska vara värdefullt.
Ja, vi vet att Bitcoin inte är något företag. Men det säger inte så mycket mer än det, bortsett från att man inte kan använda värderingsmodeller för företag för att värdera Bitcoin. Så klart.
Nej men då måste det vara så gott som unikt. Som guld och andra ädelmetaller. Eller en tavla av Van Gogh.
Problemet jag har med coins är att det finns tiotusentals så oerhört långt ifrån unikt. Visst, spekulationen är mest i BTC och några andra coins men det gör dem ju inte mer unika.
Jämför vi Bitcoin och Bitcoin Cash så följer priset hashrate. Jag vet inte hur det är med dig, men personligen väljer jag det säkrare (och mest decentraliserade) alternativet.
Bitcoin är unikt. Sedan finns det andra kryptovalutor också. Men det finns ju andra metaller som alternativ till guld också. Visserligen finns det i teorin oändligt många kryptovalutor, men jag är osäker på om det gör Bitcoin mer eller mindre värdefullt jämfört med om det bara fanns ett ändligt antal.
Jag undrar varför du värdesätter den så mycket att du tycker att en Bitcoin borde vara värd en miljon dollar.
Bra. Ja, och jag håller verkligen med om att detta är nyttigt.
Men att Bitcoin skulle lösa det bättre än alternativen håller jag inte med om och inte heller om att de motiverar den höga värderingen. Dessa användningsområden är högst nischade än idag.
Givet att du är villig att betala den högre transaktionsavgiften. Om du gör vanliga inköp så är sannolikt Bitcoin Cash bättre för den ger tillräcklig med säkerhet.
Elller om du vill ha bättre privacy så är Monero ett bättre alternativ.
Bitcoin är helt klart unik med dess historia. Det kan aldrig en annan kryptovaluta återskapa. Att vara först. Självklart går det att göra en kopia. Men det går ju att göra en kopia av en Van Gogh-tavla också. Men det gör ju inte originalet mindre värt.
Ja, det finns en risk att någon annan kryptovaluta kommer att ta över Bitcoin. Och det har man försökt i 15 år nu utan att lyckas. Enligt exempelvis CoinGecko finns det nästan 20 000 olika coins. Men fortfarande är den näst största kryptovalutan ETH bara värderad till 20-25% av Bitcoin.