Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden på RikaTillsammans

Jag räknade ut snittet av standardavvikelsen per år under perioden 2012-2025. Det låg på ca. 88%. Då är det USD-kursen samt månadsavvikelser som standardavvikelsen baseras på. Räknar man på kursen i SEK samt dagliga avvikelser blir förmodligen standardavvikelsen per år ännu större. Men det kan ju iaf inte bli mer än 100% nedgång. :zany_face:

1 gillning

Varför? Helt meningslöst. Bitcoin’s volatilitet har minskat drastiskt över tid, så 88% blir bara missvisande. Bitcoin har under de senaste åren haft en volatilitet som är jämförbar med, och under vissa perioder lägre än, Nvidia och Tesla.

Du får ju tycka att det är meningslöst om du vill, men jag tycker inte det. Jag sover bättre med en försiktig riskuppskattning. Men om man tror på en lägre standardavvikelse i framtiden för BTC så är det ju bara att gå all in med hävstång efter behag.

image

Tycker det summerar krypto rätt bra just nu :sweat_smile:

Har haft 1% portföljvikt i cert på vägen ner och viktade upp till 2% nyss då det är riktiga 2022 katastrof-vibes nu. Det blir antingen -99% eller +1000% framöver känner jag. Båda är jag fine med.

5 gillningar

Jag ligger f.n. på ca. 1,9% portföljvikt med cert. Om det går ned till ca. 1% kanske jag viktar upp till 1,9% igen.

Inser att jag var otydlig. Att uppskatta risk är inte meningslöst, så klart. Men att räkna på genomsnittlig standardavvikelse och inkludera åren i början när avvikelsen var 150-200%, kommer ge ett missvisande resultat som inte reflekterar risken idag.

1 gillning

Enligt mig så har BTC är värde på noll men jag kan samtidigt tycka det är ett intressant fenomen, om de nu skulle vara så enkelt som att ja nu är vi i en 4 års cykel så nu ska vi ner de vänder snart och kommer då överstiga förra toppen. Men hur blir det om nästa cykel inte når över nästa topp? Allt bygger ju bara på att fler och fler köpare/instutiotioner ska investera i något som redan nått ganska signifikanta höjder. Topparna och dalarna har ju börjat smalna av, det är fortfarande extremt volatilt men inte så extremt som vi sett innan.

2 gillningar

För någon som inte investerar alls i krypto ter det sig tämligen hopplöst då inte ens kryptopresidenten och dennes korrupta familj lyckas lyfta kurserna. Och nu ska Michael Saylor sälja bitcoin för att rädda sitt sjunkande bolag? Vad finns det för ljusglimtar förutom den så kallade fyraårscykeln?

Det där låter som Teknisk Analys vilket verkar vara poppis bland coiners och andra som inte bryr sig om fundamenta. Tror man på denna analysform kan man ju se vissa formationer som tyder på ett sannolikt lite kraftigare nedställ i närtid…

Vi väntar väl fortfarande på att det ska bli en standardiserad valuta. Vilket alltid varit en avvägning som investerare, för om det blir “normalt” så kommet volaliteten också dämpas.

1 gillning

Du menar när Putin, Trump, Xi Jinping, Netanyahu, Kim Jong-Un och övriga världsledare enats om saken, står i en ring och håller varandra i hand och sjunger Kumbaya?

:joy:

2 gillningar

Nej… men ett lika vanligt alternativt betalsätt som säg Paypal eller Swish.

2 gillningar

Vilken typ av investerare har krypto?
Kriminella?
Eller hur förhåller det sig med vilka som finner kryptovaluta attraktivt.

V

1 gillning

6 månader kvar innan vi når botten på cykeln håll ut!

Just Bitcoin är både för långsamt och för dyrt för det.

Så 30e november tänker du är botten?

Själv försöker jag förhålla mig till 4-års cykeln och då bör det i teorin vara nån gång i oktober som vi ser botten.
Framtiden får utvisa om det stämmer eller inte :sweat_smile:

Jag tycker det är intressant att spekulera i BTC och har hållit på med det ett antal år.
Är en vanlig Svensson.

1 gillning

Jag tycker det är intressant att spekulera i BTC och har hållit på med det ett antal år.
Är en vanlig Svensson.

Förstår precis och skrev några inlägg i en äldre tråd.
Videon nedan ändra min uppfattning och ställningstagande inför crypto.

I videon framgår det tydliga signaler att den är här för att stanna, regleras och bli rumsren, samt höjden av nivåerna den ännu inte nåt men kommer framöver ju närmare tillgången blir uppnådd till 21.

Så om inte under min tid eller dotters tid, så kommer hennes barn garanterat åtnjuta den förvaltning vi påbörjat.
Det är sådant som lyser i sin frånvaro på RT.
För bär det inte frukt under ens tidevarv låter man straffet pinnen vandra.
Det är ju inte svårt att lista ut att ny tillgång födds och agerar likt digitalt guld, såsom fysiska ädelmetaller och det är inte en fråga om att dom utesluter varandra, utan samspelar i en värd där fler sådana tillgångar behövs.
Därav det unika egenvärde och mervärdet med blockchain teknologin, inte snabb konsumtion lösning, utan värdebärande HEDGE lösning.
Dessa växer inte på träd, såsom mark, skog, fastigheter, ädelmetaller.

V

1 gillning