Du säger att du inte är kompetent nog att bedöma hur relevant innehållet är, vilket är insiktsfullt. Men om jag får gissa kommer du få två typer av svar på denna typ av inlägg:
Bitcoinkritiker kommer mena att artikeln gör en bra/relevant poäng
Bitcoiners kommer mena att artikeln gör en dålig/irrelevant poäng
Och du kommer lyssna på forumanvändaren vars analys bäst matchar din redan existerande syn på bitcoin.
Jag drar mitt strå till stacken: artikeln gör en gammal och felaktig poäng som likt @Matte46229 säger bygger på en förståelse av miners som, i alla möjliga världar, fundamentalt vinstdrivna. Vi kan även lägga till att högre transaction fees och ett ökat bitcoinpris potentiellt kommer avlasta behovet av block rewards. Men som vanligt är detta en teoretisk diskussion om framtiden så, ja… våra kognitiva bias kommer nog styra mest vad vi ser i spåkulan.
Jag tror på greater fool theory, och om det finns ett läge att kliva in så är det nu. Därför köpte jag idag Bitcoin för 3% av portföljen. Jag hade ingen exponering sedan tidigare.
Kanske är jag en av dårarna, men jag tänker inte stå vid sidlinjen.
Några fler dårar?
Vi människor behöver pengar, alltså är det värdefullt att vi har pengar.
Det finns inget bättre alternativ till pengar än bitcoin, därmed har bitcoin värde.
Alla fiat-valutor dör förr eller senare. Centraliseringen i fiat möjliggör missbruk, vilket också är vad som sker i praktiken.
Väldans tyst det är i alla kryptoforum nu för tiden, tydligt att alla lyckosökare hörs som högst när raketen lyfter, sen är det tyst när det går åt andra hållet.
Jag vet, krypto är volatilt, osäkert, spekulation mm. Men är det någongång man ska utöka lekhinken kanske stunden är kommen, bara för skoj skull
Jag har ägt cert i krypto i ganska många år, men jag ska vara ärlig i att jag aldrig haft särskilt bra koll på dessa. Det är inga större summor.
De har under hela min ägandeperiod fungerat som motvikt till resten av börsen, när allt annat lyser rött går de upp. När marknaden går upp så håller sig krypto still. De är volatila men alltid mer upp än ner, och ner endast korta perioder.
Det känns som det blivit ett skifte nu. För er som har bättre koll, är det en känsla eller är detta det nya normala?
De går upp och ner men jag håller fortsatt enligt golden Apache portföljen.
Anledningen till att det är mindre aktivitet från min sida är väl att man nu har en bra fördelning och tidigare så bolla man lite fram å tillbaka olika tankar. När man landat i dem så finns det inte för mig någon vits att älta vidare.
Krypto och primärt btc är 33% av portföljen så bara hålla över tid
Tycker mest det är skönt att bli lämnad i fred. Bra för långsiktiga stabiliteten att det inte bara går upp upp, av den anledningen har jag inte helt emot rekylerna
Var själv en HODLer i många år. Men i slutet av förra cykeln så sålde jag för första gången allt jag hade och lyckades hitta en väg att växla krypto till kronor och skicka in dem på sparkonto.
Tog sen kontakt med Skatteverket i god tid, räknade ut min vinstskatt och skickade in den till skattekontot inför deklarationen.
Planen är att hoppa på tåget igen, men i så fall via Bitcoin-certifikat på ISK konto. Anledningen till det är att göra det enklare när det kommer till skatt och i slutändan enklare att kunna använda pengarna. De svenska storbankerna är nämligen inte positiva till att ta emot pengar som kommer från kryptovalutor även om man har fullständiga underlag för sina köp och försäljningar och det har hittills bara blivit värre med åren.
Jag gjorde samma sak. Sålde alla mina bitcoin under 2024-2026 vilket gjorde att jag kunde gå i pension 6 år tidigare än beräknat. Eftersom jag inte tradat genom åren var skatten hyfsat låg och lätt att räkna ut.
Jag hade naturligtvis sluppit betala en massa skatt om jag köpt certifikat istället men är ganska säker på att frestelsen att sälja hade varit för stor när bitcoin gick upp 100%, 500%, 1000%.
En del menar att Bitcoin och kryptovalutorna är döda nu efter senaste cyklen, men det säger folk efter varje krasch. Visst gick det upp bra, men inte lika bra som tidigare.
Man ser en minskning av uppgången för varje cykel i takt med att marknaden växer, så inte konstigt om det blir mindre uppgångar rent procentuellt.
Jag hade satsat lite på certifikat inne på ISK för några år sen. Satte största delen på en kryptovaluta som jag trodde skulle gå upp massor, men jag slutade på +/- noll vilket är bättre än att gå back.
Hade slängt in en skvätt jag fick över på Solana som däremot gick upp riktigt bra, så där låg jag +1000% som bäst, men sålde av när raset börjat och slutade på ca +120% vilket inte är så dumt, dubbla pengarna och lite till.
Bitcoin köpte jag och det gick också bra. Hade bara Bitcoin-certifikat en kort tid, men gick +25% på den
Får se när man ska hoppa på nästa gång.
Ska man gå efter cykeln så bör vi se en botten under hösten.
Har också funderat på att bara hoppa på någon indexfond, men det känns inte lika spännande.
Ja då nosade BTC på 58k, ingen botten i sikte? Drygt -52 % nu från toppen. Kanske har BTC bros börjat byta till A:I bros? Läser man på andra forum så spammas det HODL och 4 års cykel, någon forskning verkar det inte vara tal om.
Mja. Bara bra att det inte oavbrutet går uppåt år efter år. Mer stabil valuta → mer användbar. Tillämpningen av tekniken är fortfarande i early adopter fas där banker och länder gör allt starkare och meningsfulla implementationer (med Sverige som lysande motexempel som sitter med skägget självplacerat i brevlådan). Jag hade inte bettat mot positiv utveckling över kommande 3-5 åren.