Har man inte läst boken är den där bra läsning. Alltså det är bra läsning ändå haha.
Många verkar tro att Javier Milei är så pass för Bitcoin att det kan bli erkänd valuta i Argentina på samma sätt som i El Salvador. Tycker själv inte han gått ut med sådana åsikter eller planer. Men som extremliberal och positiv till idén kanske det inte är en omöjlighet, men gissningsvis tar det isåfall lång tid.
Det verkar även vara relativt utbrett att använda USD stablecoins (tror nätverket Tron är populärt) redan bland de som växlar “svart”, och Argentina seglade upp i statistiken nu som det land som handlar mest på Binance.
Liten tråd om Milei & btc på https://stacker.news/items/322324
Vore trist om det var så att man tvinga igenom det via en centraliserad app, som i El Salvador…
Ni som satsar på Bitcoin, hur ser ni på risken för att krypteringen som det bygger på inte är säker? I do fall bör kryptovalutor bli helt värdelös, om man enkelt kan hitta nyckeln till en publik adress.
Gött kommer ett rykte inom AI som jag inte tror är sant, men böcker ändå en spännande tanke.
Man ska komma ihåg att p=np problemet inte är löst, så det kan vara så att envägskryptering och publika nycklar kan visa sig vara något som inte fungerar. Det kan vara så att det fungerar just nu då vi har en alldeles för primitiv nivå av matematik.
Jag ska ju erkänna att jag tillhör de som inte är övertygad om att p=np är falskt.
Nej, svaret är samma som innan “AI hotet” som jag inte alls ser någon speciell risk med. Att den magiskt skulle kunna bryta avancerad kryptering är i min mening rent påhitt.
Men ändå för att ge ett svar:
- Isåfall har vi mycket större problem (hela internets säkerhet t.ex.)
- Det går att byta algoritm
- För att du ska kunna hitta en nyckel till en publik address behöver någon först ha skickat från den adressen. Du är alltså säker så länge man inte återanvänder addresser.
Att de helt plötsligt skulle bli värdelösa stämmer alltså inte.
Det som är mest intressant om kryptering bryts är att förlorade bitcoin kan börja användas igen
inflationsshock haha.
Om man antar att p≠0 så är n=1.
Om p tillåts vara 0 så är n=vad fan som helst
Stay out of crypto ![]()
Tack för ett vettigt svar ![]()
Jag har aldrig förstått det här, jag har tänkt att det måste räcka att man får det skicket till sin adress. Men jag har garanterat fel, då jag har hört samma sak från flera personer. Har du en kort förklaring på varför det är så, eller finns det en länk till någon som förklarar det simpelt?
Det korta svaret är för att protokollet ser ut så. Det är inte förrän du spenderat som din signatur och publika nyckel är synlig på blockkedjan.
Här är ett försök:
En address är egentligen en hashad public key. Det betyder att det är otroligt svårt (dvs omöjligt även för en kvantdator) att hitta public keyn från hashen (men att hasha en public key är snabbt och enkelt).
När du ska spendera pengarna skickade till addressen så behöver du:
- public key som hashar till addressen
- En signatur av public keyn (som bevisar att du kontrollerar private keyn och därmed “kontrollerar” addressen)
Innan någon har spenderat pengarna så vet man bara hashen av public keyn, men efter att man gjort det så vet man dessutom public keyn (som registreras i blockkedjan och är därmed känd för alltid).
Och det är då som den teoretiska svagheten mot public-key kryptering blir möjlig.
Finns säkert en massa förklaringar med mer detaljer som man borde hitta om man söker.
Det var denna delen som jag hade missförstått tidigare. Till slut trillar polletten ner även för mig ![]()
För de som är nyfikna på Bitcoin kan jag rekommendera Michael Saylors föreläsning från LABITCONF i Argentina – där han förklarar Bitcoins värde och överlägsenhet som tillgångsklass.
Kan man bli mer bullish ![]()
Det enda man kan säga är väl att länder i varierande grad kan förbjuda sig själva och sina invånare från att använda Bitcoin. Men ju mer auktoritär staten är, ju högre incitament har befolklingen att frigöra sig från regimens tvång.
Hur många gånger har tex Kina försökt förbjuda Bitcoin? Har tappat räkningen, men staten behöver bevisligen ta till mer auktoritära metoden än vad Kina förmår.
Varför flaggades Bitcoinverkets meddelande?
Hmm
“Gick med 40 minuter sedan”
Och sen skriver ett inlägg som luktar ChatGPT…
Ah, så någon sorts Neo-Luddism alltså ![]()
Hihi, vad vet jag
det var min gissning iallafall. Jag var inte en av dem som flaggade.
Kan rekommendera The Saylor Series med Robert Breedlove också! Riktigt bra serie av poddavsnitt! Lyssna lär och HODL!