Den stora poängen är ju att det inte spelar någon roll, för Bitcoins användningsområde är spekulation, inte att vara praktiskt användbar.
Precis som MySpace ocd Altavista redan vunnit, och det inte fanns någon poäng med andra lösningar?
Förstår som sagt inte varför du håller fast vid att någon kryptovaluta ska “vinna”? Om något borde man “vinna” mot fiat valutor, om man fokuserar på andra kryptovalutor så missar man poängen.
Bitcoin är den hårdaste, mest decentraliserade och säkraste tillgången. Naturligt attraherar det kapital som söker “store of value”. All data på att Bitcoin leder (vunnit) den titeln.
Det finns redan tusentals kryptos som fungerar sämre som “store of value”. En majoritet av dessa skapas ur tomma intet och om vi ska acceptera att vem som helst skapar nya pengar med obegränsat utbud så finns det inte längre något värde i pengar. Då är vi där Fiat är idag.
Tycker det låter som vi är överrens. Det enda jag motsätter mig är att altcoins har någon chans att slå Bitcoins prisutveckling, under tiden denna nya tillgång monetiseras. Hade Monero-gänget, tex, bara varit ärliga och tydligt sagt “om du vill investera i kryptovalutor så är det sannolikt Bitcoin du är ute efter.”, då hade de haft mitt fulla stöd. Men det gör de inte. De säljer idén att Bitcoin är gammalt och sämre än Monero pga x, y och z. “Köp Monero istället”. Det gör det till en scam.
Du tar ett exempel på någon random Reddit användare som förespråkar att du ska investera i Monero istället för Bitcoin, och det gör hela projektet till en scam?
Med den definitionen är allt, speciellt Bitcoin, en scam.
Inte hela projektet, bara att uppmuntra krypto-intresserade att köpa Monero istället för Bitcoin. Som du och många andra gör, t ex (kan hitta fler exempel om du vill).
Du som är insatt gör ett informerat val att stödja Monero genom att köpa. Dessa andra individer som du uppmuntrar att köpa Monero istället för Bitcoin gör inte det. Har de köpt Monero istället för Bitcoin pga dig så har de förlorat pengar. Det är det som är en scam. Vet inte om det kan bli mer tydligt än så här.
Jag uppmanade folk att köpa Bitcoin innan kraschen 2013/14. Lärde mig en läxa och efter det har jag bara hjälpt folk som själv frågat.
Om jag skulle rekommendera någon att köpa Bitcoin så är jag åtminstone i samma läger som världens största investeringsbolag – BlackRock, Fidelity, m. fl. – och kan hänvisa folk till deras analyser. Det är jag bekväm med.
Annars har jag varit rätt konsekvent med att uppmana folk att läsa på och lära sig mer, inte att köpa.
Med sin kontext så blir det tydligare att jag menar att man har valet att att genomföra bitcointransaktioner på olika sätt, och att transaktioner på baslagret i framtiden inte kommer genomföras på daglig basis för köp av kaffe, utan större viktigare transaktioner. Tycker du ditt kaffeköp är viktigt, får du betala för ditt blockutrymme.
Att vi till vardagsköp genomför transaktioner på andra lager innebär inte att det inte finns en mening längre med bitcoin, utan alla som använder det måste spela enligt de överenskomna reglerna, som är bitcoin.
Det är i princip en kompromiss. Kortare tid ger plats för en viss typ av nackdelar, och längre tid ger plats för en annan typ av nackdelar.
kortare tid mellan block → fler transaktioner/sekund
större blockstorlek → fler transaktioner/sekund
Men som andra påpekat, dessa förändringar kommer inte lösa något utan mest förstämra Bitcoinprotokollet.
Hur ser du hur mycket som skickats i en transaktion du inte gjort?
Anonymitet är svårt att uppnå, men inte tillräcklig privathet.
Fidelity Canada rekommenderar 1–3 % krypto i deras All-in-One fonder. Nog bara en tidsfråga innan de gör samma för amerikanska och internationella kunder. Fidelity hanterar $4.5 TUSD.
Även sannolikt att Blackrock adderar deras Bitcoin ETF (IBIT) till deras system Aladdin som hanterar $21.6 TUSD.
Aladdin (Asset, Liability and Debt and Derivative Investment Network)[1] is an electronic system built by BlackRock Solutions, the risk management division of the largest investment management corporation, BlackRock, Inc. In 2013, it handled about $11 trillion in assets (including BlackRock’s $4.1 trillion assets), which was about 7% of the world’s financial assets, and kept track of about 30,000 investment portfolios.[2] As of 2020, Aladdin managed $21.6 trillion in assets.[3]
Rekommenderar dessa böcker/podd-avsnitt för dem som är intresserade att lära sig mer om Bitcoin:
Dagliga efterfrågan från de nya ETF:erna är ca 10x högre än utbudet från miners just nu. Håller det i sig till halveringen så kommer skillnaden att bli ca 20x. Pga supply crunch uppstår en multipel på varje Fiat som åker in i Bitcoin (vissa tror denna är så hög som 100x, vilket jag personligen tror är alltför optimistiskt).
Även intressant att de amerikanska Bitcoin ETF:erna som existerat i 31 dagar redan håller ~$40 BUSD, jämfört med Guld ETF:erna som existerat i 7300 dagar och håller ~$92 BUSD. Tror ni många växlar guld mot Bitcoin?
Hmm ja, även storfinansen får FOMO och trillar dit i hypen efter ett tag. Precis som bl.a just Fidelity gjorde för några år sedan innan korthuset WeWork rasade…
“Today, we are happy to announce a round of $400 million in financing and are thrilled that Fidelity Management & Research Co. joined our previous investment partners: funds and accounts advised by J.P. Morgan Investment Management Inc., funds and accounts managed by T. Rowe Price Associates Inc., clients of Wellington Management Co., Goldman Sachs Group and Benchmark Capital. https://www.wework.com/newsroom/mission-that-drives-us”
Finns några tänkvärda dokumentärer på SVT-Play som bra beskriver bubblor och scam och hur naiva investerare pumpar in mer och mer kapital i luftslott utan någon som helst substans. (btw, WeWork startade redan 2008 så en bubbla kan pumpas upp under många år innan den brister…)
Ser inte hur Bitcoin relaterar till WeWork eller något annat företag. Det finns ingen som styr Bitcoin och Bitcoin har inga lån. Bitcoin kan inte gå i konkurs. Vem är det som skulle blåsa investerarna?
Since WeWork had taken on debt to fund its lease portfolio, the underperformance gradually pushed the company into bankruptcy. “It’s the combination of a business model that wasn’t as profitable as originally projected, and a lot of debt,” Rosen said. (Källa)
FTX och Sam Bankman-Fried var helt klart en scam och bevisar bara hur farligt det är att lita på andra människor styr över pengar. Precis som man inte kan lita på centralbanker och banker i XYZ utvecklingsland (eller västland för den delen). Har inget att göra med Bitcoin som tillgång.
Det är Fiat valutor som är ett luftslott om något och Bitcoin är nödutgången. Fiat har ett obegränsat utbud där pengar skapas från luften hos valfri bank varje gång du tar ett lån, eller när centralbanker behöver rädda (förlåt: “stimulera”) ekonomin.
Den majoritet som inte har kapital investerat och som inte får en löneökning som parerar urholkningen av valutan blir per automatik fattigare. Varför tror ni vi har såna klyftor i världen? Svaret är Fiat.
Mycket krypto har väl samma problem. Inte just bitcoin i sig för där finns det endast 21m men som tex Tether där de bara trycker nya utan att sätta upp något bevis för vad som faktisk ska hålla den stable coinen till 1$. Med den så köper de sen bitcoin. Som med banker också så fungerar det så länge alla tror på det men säljer för många så faller korthuset och där finns det ingen centralbank som kan rädda dig. På gott och ont för du får ingen inflation, istället får du kanske ingenting.
Mycket svårt att förutse hur just bitcoin hade bettet sig i ett sådan fall. Om tex tether visar sig värdelöst skulle bitcoin vara oberörd?
Helt rätt! Det är precis det argumentet som gör att det hela tiden skapas nya finansiella bubblor! Tulpaner har heller inget att göra med järnvägar, cyklar, fermentering, fastigheter, IT, etc. Eller kreativa banklånekonstruktioner och co-working, mm. Och nu kryptovalutor!
Dom som var inne först eller tidigt och som sedan börjar sälja ut när basen i pyramiden blivit tillräckligt stor! Ungefär det som sker nu med krypto när de sista greatest fools som missade den första raketuppskjutningen pga FOMO ser sin sista chans…
Har svårt att tro att du på riktigt tror att kryptovaluta skulle lösa problemet för den fattigaste delen av världen. Bitcoin, Fiat eller whatever gör ingen skillnad på människan och de sju dödssynderna. Speciellt inte på Girighet, Lättja eller Frosseri!
Det är förmodligen för att du inte lagt minst några hundra timmar på att studera sånt här. Att lägga 100-1000h är i princip invigningsriten för att kalla sig bitcoiner.
Ett sätt för dig att förstå varför jag inte håller med ditt inlägg är att läsa boken “The New Confessions of an Economic Hit Man”.
Och du har rätt i att kryptovaluta inte är en lösning. Kryptovaluta är bara Fiat med en ledger/databas i en blockkedja. Bitcoin är inte Crypto. Bitcoin är lösningen.