Väldigt vanligt med initiatonsriter i kulter där man kräver mycket tid till studerande av kultens gospel för att kunna säga att man är med i gänget.
Haha, nu får du nog bestämma dig för om det är spekulation eller en sekt-kultur ![]()
Under tiden, have fun staying poor ![]()
Jag hörde ett fint svar igår på frågan i trådens rubrik: FOMO

Haters gonna hate and I keep having fun staying poor. ![]()
Vadå, kan det bara vara en?
Har varit investerad i kryptovalutor sedan 10 år tillbaka… Fattig skulle jag nog inte kalla mig. ![]()
Jag kanske har missförstått dig? Antar att du ser något sorts värde förutom spekulation om du nu har behållit bitcoin i 10 år…?
Jag säger inte att Bitcoin är perfekt, men det är vad det är. Att tex Monero använder RingCT mm har fördelar om man vill vara anonym, men jag skulle hellre se att de genialiska lösningarna som tex monero-folket lägger energi på lades på att skapa synergier med bitcoin genom anonyma layer2 lösningar.
Jag tror fortfarande på potentialen hos kryptovalutor och på den ursprungliga visionen för Bitcoin.
Men Bitcoin idag är inte samma som Bitcoin för 10 år sedan. Därför tror jag mer på exempelvis Monero, som följer den originella visionen mer än Bitcoin gör idag.
Men jag låser inte in mig i någon specifik kryptovaluta, det.är konceptet jag stödjer. Om det sedan heter Bitcoin, Monero, eller BoobCoin spelar mindre roll.
Jag tror tvärtom.
Har väntat i nästan 10 år på att någon lager 2 lösning som inte suger ska ha trätt fram, men det enda jag blivit övertygad om är att det är en återvändsgränd.
Tillräckligt anonyma lager 2 lösningar är omöjligt, för de måste vara anonyma by default (som Monero), inte opt-in som med Bitcoin.
Har du kollat in cashu? Iofs lager 3 ha.
Jag själv har inte orkat mer än att läsa genom alla Calles nostrinlägg men det verkar privat.
Nej det har jag inte. Att det bygger på LN (som inte är privat) som bygger på Bitcoin (som inte är privat) inger inget speciellt förtroende, och inget jag har lust att spendera tid på.
Att betalningar verkar göras genom deras egna LN nod (om jag förstår det rätt). Tredje parts beroende är ju exakt det som kryptovalutor ska ta bort, så alla tjänster som kräver det går bort direkt för mig.
Att bitcoin kan fungera som en alternativ värdebevarare i vår livstid kan jag tro, men hur tror ni det kommer att se ut om 2000 år? Kommer bitcoin fortfarande vara en grej då?
Eller säg att vi ska börja utföra transaktioner med utomjordingar, kommer de acceptera bitcoin som betalning?
Njae, om inget sker med någon sorts kommunikation som är snabbare än ljuset, så borde alla miners vara inom någon ljusminut från jorden, eftersom ett nytt block skapas var 10e minut. Om blocken kommer in för sent kommer de inte godkännas av noderna.
Eller för att vara mer exakt så går det fint att göra transaktioner, men de kommer ta längre tid att bli verifierade.
Varje planet skulle behöva federas på layer 2 eller kanske en liquid sidechain, och kommer inte kunna utföra Proof of Work utanför miner centrum om ska använda samma blockkedja.
Om man vill ha samma unit of account på tex mars och jorden, så behövs ett layer2/sidechain på varje planet.
Det enda alternativet vore kanske någon sorts Chaumian e-cash -system som tillåter offline -detektering av double spend och anonymitet, men det vill man ju inte ha i baslagret eftersom det inte går att skydda sig från censur då.
Jag kan inte se att någon annan kryptovaluta skulle kunna lösa det på annat vis.
Men det smidigaste vore väl att ha slutgiltig settlement på samma blockkedja överallt.
Det känns meningslöst att spekulera i. Det känns lika svårt för mig att säga, som jag tror det skulle vara för Tutankhamun eller någon annan farao att förutsäga vilket raketbränsle SpaceX borde välja till sin nästa generations Starship.
Vad vi behöver lösa är att ställa om det ekonomiska och politiska systemet så det kan hantera deflation utan att krascha, stagnera eller starta ett världskrig.
Det börjar bli bråttom nu när AI står alldeles runt hörnet.
Jag hörde någonstans att människor från 200 år sen hade mer gemensamt med de som levde för 2000 år sen, och det kan nog stämma. Det samma lär stämma för oss mot de som lever om 200 år.
Det är just sekteristiska kommentarer som dessa som hissar illröda varningsflaggor. Både vad gäller ekonomiska scams som religiösa diton.
Man får nästan lite Jim Jones-vibbar… ![]()
Finns det en risk att det kanske är du som inte förstår vad andra ser för värde? Personligen så brukar jag försöka ta en mer objektiv syn på saken när något inte ter sig logiskt för mig och jag tycker alla andra är dumma. Då tänker jag att jag kanske inte vet allt trots allt.
Oj, det var första gången någon jämfört mig med en massmördare för att jag försökt lägga 1-10% av de 10 000 timmar som generellt behövs för att kunna kalla sig expert på ett område.
Har du samma inställning till elitidrottare eller experter på andra områden, eller är det bara mig?
Lite off-topic kanske, men “10 000 timmar för att bli expert” är ett bullshit påhitt. Det var en misstolkning (med flit eller inte) av Ericssons forskning.
Du kan nog ana att det inlägget bär på viss ironi. Men så här 1150 inlägg in i tråden väntar jag fortfarande på svar på trådens fråga.
Jag köpte in mig för 30k för någon månad sedan. Tanken är att sälja av för varje 10k profit. Köper dnb global index. Första försäljningen igår.
…och bitcoin är inte pengar.
Men jag tror jag återkommer när tråden gått i cirklar i tusen inlägg till.
Pengar är vad medborgarna i ett samhälle kommer överens om att pengar ska vara. Vad är pengar? | Sveriges Riksbank
Väldigt många i det globala samhället anser att bitcoin är pengar. Och fler inser det med tiden som går.
Det är pengar.