Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden på RikaTillsammans

För mig är det mest en observation. Inget neg/pos. Tolkar det mer som att INT-personer sannolikt är early adopters som är mer öppna för nya idéer och ny teknik.

1 gillning

Ja det talar nog inte mycket varken för eller emot det slutgiltiga priset på Bitcoin och annan krypto. Om något cementerar det väl att åtminstone att just Bitcoin aldrig lär användas som faktisk transaktionsvaluta, skulle jag säga.

Däremot tror jag att överrepresentationen hade funnits bland tex guldinvesterare också. För övrigt fick jag själv nys om Bitcoin runt 2013 (investerade såklart inte :upside_down_face: ) och är ENTP. Så visst verkar det stämma. Ännu större korrelation än vad jag hade gissat på också.

Rational Reminder hade ett avsnitt på temat vem en kryptoinvesterare är för ett par år sedan också. Understanding Crypto 4: Prof. Tobin Hanspal: The Characteristics of Crypto Investors — Rational Reminder

Lite snabb fakta därifrån i jämförelse med andra investerare på plattformarna som analyserats. Alltså innan personerna i fråga investerat i krypto för första gången:

• Har 50% mer i portföljen VS snittkunden
  • Tjänar ungefär dubbelt VS snittkunden
  • 90% är män/10% kvinnor (76% män på plattformen)
  • Ungefär 47 år gamla, VS 48 år i snitt på plattformen
  • Handlar i snitt 9-10 gånger i månaden VS 2 gånger/mån bland snittkunder
  • Håller oftast 15-16 enskilda tillgångar VS snittkundens 7 st.
  • 1,5 gånger mer sannolika att investera i råvaru-ETFs VS snittkund
  • 3 gånger mer sannolika VS snittkund att använda mobilappen
  • 3 gånger mer sannolika VS snittkunden att köpa enskilda aktier med momentum, samt"öresaktier".

Dra vilka slutsatser ni vill av det!

För de ska man passa sig för? :wink:

3 gillningar

1 gillning

Vad associerar du med att vara introvert och på vilket sätt är det skrämmande?

Gjordes en omröstning för inte så länge sedan på detta forum om vilken mbti typ man hade, vilket visade ungefär samma resultat som här. Så att just dessa också är investerar i bitcoin är ju ingen tillfällighet. Tycker mer det säger vilken personlighetstyp som faktiskt investerar.

5 gillningar

Trump agerar som en politiker, så absolut att han bara gör det som kommer gynna honom. Hans son lanserade en suspekt shitcoin precis innan valet. Elon har aldrig uppvisat några tendenser att försöka sälja på toppen, Tesla har sålt på rätt mediokra nivåer. Rätt ointressant i stora hela dock.

Yes, håller med om att Trump sannolikt utnyttjar allt och alla. Men han står även för yttrandefrihet och Bitcoin är “pengars” motsvarighet till det.

Som sagt, inte endast Trump som talar positivt om BTC. Här är lite tal från Bitcoin 2024 Nashville. Alla dessa kommer troligen få roller i Trumps nya team. Och när USA nu kommer att legitimera branschen och investera i Bitcoin kommer sannolikt andra länder att följa efter.

Cyntiha Lummis (introducerar Bitcoin Strategic Reserve Bill)

RFK Jr

Trump

Vivek

Ron Paul

8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Det nyaste inom hifi: Bitcoinpläterade anslutningsdon! :+1:

2 gillningar

Man kan ju samtidigt fråga sig vad den praktiska skillnaden mellan en Bitcoin och en Satoshi är.

Ingen, eftersom Bitcoin inte har något värde enligt dig?

Svaret är bara en transaktionsavgift borta!

vänta va?

100 000 000 satoshis kallar man för ett helt coin, aka 1 btc…

Ören och kronor, cent och dollars?

Det är jag fullt medveten om, men bra att du påpekar det för andra som läser i tråden och kanske inte visste.

Vad har det med saken att göra? En bättre jämförelse är väl: är det någon praktisk skillnad mellan ett mikrogram och 100 gram guld?

Tror du vet detta också, men svarar om någon annan inte vet.

Skillnaden är för små belopp, dvs samma anledning till varför det inte är praktiskt att betala ören eller enstaka kronor med kort pga kortavgiften (oavsett om den betalas av mottagaren). Man får räkna med ett par tusen Satoshis i transaktionsavgift, vilket gör det opraktiskt att skicka motsvarande belopp. Det är dessutom beroende av storlek på inputs, script, m.m., så om man hanterar det själv bör man ha koll på “UTXO management”.

Den praktiska fördelen kommer ju för större belopp, då det kostar lika mycket att skicka 0.01 BTC, 10 BTC och 10 000 BTC.

Om man jämför med guld så har man även det opraktiska för mindre värdebelopp, men dessutom en transportkostnad och säkerhetsrisk som ökar vid större belopp. Vilket är anledningen till att ingen skeppar en massa guld fram och tillbaka i världen.

1 gillning

Vi vänder på frågan eftersom budskapet inte går fram (vilket inte förvånar mig):

Vad kan man göra med en Bitcoin som man inte kan göra med en Satoshi?

Du kan göra saker som kostar 100 000 000 mer :joy:.

Sorry jag fattar inte alls vart du är på väg med detta.

De bär olika mycket mycket värde. :woman_shrugging:

1 gillning

Man kan köpa ett hus med en Bitcoin och en snabbmakaron med en Satoshi.

Vad kan man göra med en dollar som man inte kan göra med en cent?

Lite mer fantasi tack, tänk efter nu.

Var inte Bitcoin digitalt guld, eller har jag missat något narrativskifte? Släpp jämförelserna med dollar, cent etc.

2 gillningar

Rent praktiskt/tekniskt så finns inte “en bitcoin” i protokollet, utan alla belopp anges med integers (Satoshis). Men gissar att det inte är relevant.

Utesluter inte möjligheten att din poäng baseras på ett missförstånd så kanske bättre om du bara spottar ut det.

3 gillningar