Jag tror inte Sally rökt samma grejer som du. ![]()
1 Satoshi är till 1 bitcoin vad 1 gram guld är till 100 ton guld.
Utöver det så kan man få drygt 1 miljon svenska skräp-kronor för 1 Bitcoin.
Men inte av mig. Jag skulle nog kräva minst 2 miljoner SEK för att växla några frihetspengar mot våra misskötta kollektivist-kronor.
Jag måste säga att jag är besviken över den låga nivån. Om ni haft ett mikrogram guld i ena handen och 100 gram i andra, så vore den enda praktiska skillnaden ni hade kunnat komma på varit ”jag kan byta till mig mer fiat-valuta”?
Rent praktiskt/tekniskt så finns inte “en bitcoin” i protokollet, utan alla belopp anges med integers (Satoshis). Men gissar att det inte är relevant.
Ganska relevant ändå vid ett senare steg i mitt resonemang.
Jag måste säga att jag är besviken över den låga nivån.
Jag är besviken på den dryga nivå du för diskussioner på i denna tråd. Du kanske bara är bitter?
Ställ bättre frågor så får du kanske bättre svar.
Jag är besviken på den dryga nivå du för diskussioner på i denna tråd. Du kanske bara är bitter?
Att inte komma på någon praktisk skillnad förutom hur mycket Fiat man man byta de olika mängderna guld mot är objektivt låg nivå, att påpeka detta är vare sig drygt eller bittert. Mina frågor har i min mening varit väldigt simpla att besvara, men inte för denna samling bevisligen.

Det är olika mängd, olika tyngd, olika volym, olika händer…
Ser inte det relevanta ![]()
Var god utveckla.
så vore den enda praktiska skillnaden ni hade kunnat komma på varit ”jag kan byta till mig mer fiat-valuta”?
Det är ju hela poängen med “store of value” grejen.
Vadå, hade du velat att man skulle använda den till något annat? ![]()
Du får gärna komma till ditt senare steg i resonemanget. Uppenbarligen är ingen här smart nog att fatta vad du fiskar efter så ska du fortsätta fiska tills du fått det svar du vill ha får du aldrig fram din poäng. Varför inte bara säga vad du nu vill ha sagt?
Förstår inte heller Guldfebers poäng.
Visst, bitcoin har inget praktiskt värde i sig självt, utan är bara värdefullt för att man kan byta det mot andra saker… men samma sak gäller väl också aktier och obligationer?
Vadå, hade du velat att man skulle använda den till något annat?
Precis. Med ett mikrogram guld kan du inte göra något alls egentligen, inte ens byta mot en snabbmakaron som med en Satoshi. Med 100 gram däremot har du tillräckligt med guld till speglarna till två rymdteleskop + lite till övers.
Så åter till frågan, vad är den praktiska skillnaden mellan en Bitcoin och en Satoshi? Finns det ingen kan vi lika gärna räkna tillgången på Satoshis.
Förstår inte heller Guldfebers poäng.
Visst, bitcoin har inget praktiskt värde i sig självt, utan är bara värdefullt för att man kan byta det mot andra saker… men samma sak gäller väl också aktier och obligationer?
Jag svarade ju på ditt inlägg gällande tillgång och efterfrågan. Det finns maximalt 21 miljoner Bitcoin, men det finns 21.000.000 x 100.000.000 Sathoshi, eller ~262.000 per levande man, kvinna och barn på planeten om jag inte fått någon nolla fel någonstans.
Om det inte finns någon praktisk skillnad mellan dessa kan vi lika gärna prata om hur ”låg” tillgången på Sathoshis är.
Poängen är att den begränsade tillgången på Bitcoin bara är ett rent hjärnspöke.
men samma sak gäller väl också aktier och obligationer?
Dessa är ju en form av ägandebevis för någon underliggande real tillgång, så jag tycker det är väsensskilt.
Så åter till frågan, vad är den praktiska skillnaden mellan en Bitcoin och en Satoshi? Finns det ingen kan vi lika gärna räkna tillgången på Satoshis.
Det finns ingen skillnad. Du kan räkna tillgången i Satoshis om du vill, vissa gör det redan. Tidigare var det lättare att räkna i Bitcoin för att undvika alla decimaler. Om ett tag kommer det vara smidigare att räkna satoshis.
Poängen är att den begränsade tillgången på Bitcoin bara är ett rent hjärnspöke.
Eftersom de är samma tillgång har de samma begränsning. Bitcoin är begränsat till 21 miljoner. Satoshis är begränsade till 2,1 biljarder.
Eftersom de är samma tillgång har de samma begränsning. Bitcoin är begränsat till. 21 miljoner. Satoshis är begränsade till 2,1 biljarder.
Precis. Men om man skulle prata om den ”begränsade” (även om den tekniskt är begränsad, precis som tillgången på sandkorn i Sahara) tillgången på 2,1 biljarder skulle folk bara skaka på huvudet. Det handlar alltså enbart om ett skevt perspektiv och narrativ, alltså hjärnspöken.
Men om man skulle prata om den ”begränsade” (även om den tekniskt är begränsad, precis som tillgången på sandkorn i Sahara) tillgången på 2,1 biljarder skulle folk bara skaka på huvudet. Det handlar alltså enbart om ett skevt perspektiv och narrativ, alltså hjärnspöken.
Ja alltså, det finns ju extremt mycket Bitcoin (Satoshis), så ingen fara att de tar slut på det sättet. Men till skillnad från Fiat och många andra kryptos och tillgångar finns det ett tak på utbudet. Det är det man menar med begränsad.
När man trycker med pengar eller bryter mer guld så blir den existerande basen mindre värd. Finns det $2 är $1 värd 50% av totalen. Trycks det $2 nya är $1 värd 25% av totalen. Det händer inte med Bitcoin/satoshis, eftersom man vet att det aldrig kommer finnas mer. Du har alltid din % andel av totalen utan att värdet urholkas.
Finns det ingen kan vi lika gärna räkna tillgången på Satoshis.
My choice for the number of coins and distribution schedule was an educated guess. It was a difficult choice, because once the network is going it’s locked in and we’re stuck with it. I wanted to pick something that would make prices similar to existing currencies, but without knowing the future, that’s very hard. I ended up picking something in the middle. If Bitcoin remains a small niche, it’ll be worth less per unit than existing currencies. If you imagine it being used for some fraction of world commerce, then there’s only going to be 21 million coins for the whole world, so it would be worth much more per unit. Values are 64-bit integers with 8 decimal places, so 1 coin is represented internally as 100000000. There’s plenty of granularity if typical prices become small. For example, if 0.001 is worth 1 Euro, then it might be easier to change where the decimal point is displayed, so if you had 1 Bitcoin it’s now displayed as 1000, and 0.001 is displayed as 1.
https://plan99.net/~mike/satoshi-emails/thread1.html
“Egentligen” finns bara satoshis.
bryter mer guld så blir den existerande basen mindre värd
Nu får du ju ändå ha med aspekten att just hög pris på guld får fler att vilja mina det. Lägre pris/efterfrågan gör det motsatta, dvs. färre vill mina det. Så det finns en jämvikt i den aspekten just vad gäller guld/ädelmetaller osv. ![]()
Precis. Men om man skulle prata om den ”begränsade” (även om den tekniskt är begränsad, precis som tillgången på sandkorn i Sahara) tillgången på 2,1 biljarder skulle folk bara skaka på huvudet. Det handlar alltså enbart om ett skevt perspektiv och narrativ, alltså hjärnspöken.
Att ändra enheter ger dig inte mer av något.
1 liter vatten blir inte mer vatten för att du kallar det 3.34*10^25 vattenmolekyler.