Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden på RikaTillsammans

Ännu ett tecken på att det inte går att ta dig seriöst.

Bitcoin klarar 3-7 TPS men du kräver bevis för att konkurrenter klarar 1 000 000 TPS?

Sigh.

Det är bra att du vet det. Önskar att jag också hade haft en sådan spåkula.

1 gillning

Haha, men det är det som bilden relaterar till.

Nej, min utgångspunkt var incitamenten av att skapa ett företag som tjänar pengar på att lösa Bitcoins problem kan göra att människor tar dumma beslut.

Min poäng med videon var att det är dumt att hänvisa till “en lokal Bitcoin expert” som kunde “utveckla en app” för att hålla en “tab” som lösning på de höga transaktionsavgifterna.

Låter som han beskriver något i stil med Fedimint, vilket går att jämföra med hur NAT skalar internet. Ser inte problemet.

Word. Delbarhet, knapphet, varaktighet, portabilitet. Det i kombination med att vara först, decentraliserat, neutralt och ha ett etablerat och exponentiellt växande nätverk. Allt annat är brus imo. :slight_smile:

4 gillningar

Vi har ju redan konstaterat att fungibilitet är ett krav för pengar och något som Bitcoin inte uppfyller (då transaktioner kan automatiskt blockeras pga deras historik, och en Bitcoin alltså inte är samma som en Bitcoin).

Så vi vet ju att det finns en grundläggande feature hos pengar som Bitcoin har problem med.

Du ser inte problemet med att kasta upp händerna och be de hitta en lokal utvecklare som kan bygga en custom lösning, en lösning som kommer förkasta all decentralisering och säkerhet som Bitcoin uppfanns för att lösa? Och att det här skulle vara bättre än att använda en altcoin?

Det här är varför jag tar avstånd från “maximalism” av alla dess slag. Hitta realistiska och praktiska lösningar istället.

Haha, ja bilden jämför ju inte bara äpplen och päron utan ytterligare ett antal frukter. Fattas ju bara layer 1 och 2 för att en scam skall kallas 100% komplett. Eller kanske bara en dröm och längtan till ett Utopia… :smile:

1 gillning

Just siffran 1 000 000 är inte viktig. Sätt in de siffror du vill, det är helt OK. Jag vill se ett exempel på en kryptovaluta som är påvisat bättre än bitcoin i frågan om prestanda och säkerhet. Finns det eller finns det inte? Om du inte kan argumentera, vad gör du här?

Fungibility:n behöver inte vara perfekt. Allt är en avvägning. Ett mer komplicerat system som Monero är inte bättre även om fungibility:n är det.

Även om ett altcoin hade löst situationen bättre just då så är det ju ett principiellt ställningstagande han sannolikt gjort, för att han tänker långsiktigt och inte vad som löser problemet för en enskild handlare just nu.

Du har en tendens att ta saker för bokstavligen. Han sa inte att “en lokal kodare själv skulle knåpa ihop en lösning”, utan det lät mer som något i stil med Fedimint, som sagt.

Tror det är här vi ser olika. Jag tänker långsiktigt.

Förmodligen är det fysiskt omöjligt med en PoW-blockchain som är tillfredställande decentraliserad och klarar att supporta all global e-handel och all butikshandel on-chain. Spelar ingen roll vilken kryptovaluta du väljer, ingen klarar det.

Det finns inget system för någon valuta som klarar det.
Traditionella lösningar består av många system och många lager.
Så vad jämför du med? En “utopi”? Nja, en fantasi.

Om ambitionen är global valuta då måste det byggas tekniskt decentraliserat med “eventually consistent”-arkitektur, typ clearing. Detta kan inte göras precis lika säkert som bitcoin on-chain, det är tekniskt omöjlilgt. Men det kan göras säkert åtminstone i nivå med nuvarande lösningar. Man kan inte alltid få en utopi. Men vi kan få till något som är bättre än det som finns i dag.

Jag kan hålla med om att detta är ett problem. Men det går att betrakta det som en fördel också. Speciellt för skatteverket och polisen. Om de kan spåra bitcoins som har använts illegalt. Man kan se det som en feature, not a bug.

Speciellt är väl denna “feature” välkommen för riktigt stora valar som MicroStrategy m.fl. De vill absolut äga vita bitcoins, inte dirty bitcoins. Om vi värdesätter global bitcoin adoption som en store of value för aktörer med mycket kapital kan inte jag se detta som en deal breaker.

Jag gillar privacy coins som idé. Men jag försöker ser det realistiskt. Skatteverket, polisen och riksdagen kommer inte vara entusiastiska över Monero.

1 BTC = 1 041 000 kr

Det är bra att vi är överens om att det är ett potentiellt problem. Hur stort det kommer vara i praktiken kan vi bara spekulera i.

Vi måste vara försiktiga med att inbilla oss själva att Bitcoin redan har allt, och att Bitcoin är det ultimata uttrycket av pengar, vilket lyftes ett par kommentarer upp.

Blir det inte också ett säkerhetsproblem om tokens på en privacy-blockchain är garanterat hemliga och ospårbara? Om någon lyckas fuska/hacka en privacy-blockchain då kan man aldrig hitta problemet, hitta skurken, eller skydda sig mot hackers, eftersom ingen kan veta varför en token finns i kedjan?

1 gillning

Jag väntar fortfarande på argumenten för det bättre alternativet.

Det som istället hände var att handlare gav upp Bitcoin och de har inte återupptagit det. Intervjun var 7 år sedan och vi väntar fortfarande på en bra lösning… Layer 2 lösningarna är helt enkelt inte där ännu och enligt mig hade kryptovalutor använts mycket mer idag som betalmedel om färre hade varit helt fokuserade på Bitcoin och varit mer fokuserade på att hitta bra lösniningar där och då.

Det gör mig så upprörd får så populärt Bitcoin är idag, så tror jag att det kunde varit så mycket mer. Jag skulle vilja göra alla mina betalningar online (eller någon slags kryptolösning)… Men jag gjorde fler 7 år sedan då exempelvis Steam och Stripe hade Bitcoin.

Sad face.

Om man inte tar emot vissa UTXOs pga dess historik så är detta så klart ett hinder för handel och en stor nackdel. Det går inte att “sugar coat:a” på något sätt, i min mening.

Samtidigt:

If there are really bitcoins that are worth less than other bitcoins, then please show us a legitimate website or marketplace where we can buy these discounted bitcoins. Many of us would be interested in buying cheap bitcoins.

Jag förstår. Att “swisha” lunchpengar med bitcoin var en häftig känsla. Men detta är fortfarande inte det huvudsakliga problemet Bitcoin löser. Som Lyn Alden sagt: “ingen vaknar på morgon och tänker hur deras betalningslösningar hade kunnat vara bättre”. Vi har bra lösningar för betalning i vardagen. Huvudproblemen är SoV och centraliserad kontroll.

1 gillning

Jag håller absolut inte med.

Bitcoins whitepaper heter: Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System.

Dvs “digitala kontanter” och det problemet som Satoshi försökte lösa (han har referens till bankernas bailout i the genesis block).

Det finns många problem med de betalningssystem vi har idag. Till exempel:

• VISA/MasterCard/PayPal/banker tar stora avgifter för alla betalningar (en 2-4% tax på alla digitala betalningar).
  • Vissa brancher blir blockerade från att ta emot digitala betalningar även fast de inte är olagliga (exempelvis porr)
  • Många små företag får sina konton blockerade lite random (finns hur många exempel som helst där PayPal har fryst konton och förstörst företagen)
  • Hela “banking the unbanked” grejen, där man inte behöver förlita sig på de ofta korrupta centraliserade lösningarna i deras närhet
  • Förmåga att kunna skicka pengar överallt i världen
  • Att slippa undan övervakningssamhället och kunna göra privata överföringar

Store of value caset är säkerligen bättre som investering/spekulation, men det humanitära värdet av ett bättre betalningsmedel är långt större i min mening.

1 gillning