Vem köper alla fallande aktier?

En fundering nu när en del amerikanska nischbanker faller i värde: Vem är det som köper alla aktier?

För att aktierna ska få ett nytt lägre pris måste väl någon vara villig att köpa dem för det priset?
Kan inte alla bara säga “nej, vi tror inte på det här företaget, det blir inget köpt” och så “fastnar” aktien?

Är det de som tänker “nu är det billigt” eller finns det även mer automatiska/mekaniska system?

Det är bara att gå in i “aktieraketer” på Facebook så ser du hur mycket som helst, “det kan vara gå uppåt!”. Likaså Storskogen-tråden här på forumet :slight_smile: jag var en av de som köpte när aktien hade fallit kanske 20-30 %, nu har mina aktier dock sjunkit ytterligare 60-70 % nånting.

5 gillningar

Jag förstår inte riktig frågor men vissa fondbolag (SEB, BGF, Fidelity) behåller SVB Financial Groups aktier. SIVB noterar i NASDAQ och vanlig människa kan köpa aktier om de vill. SVB har verksamhet i hela världen t.ex. Kina och UK. Den engelska banken HSBC betalade £1 för att rädda SVB. £1 är ingenting men jag tror inte vanlig människan kan göra denne deal.

Om ingen köper kan man inte sälja. Så enkelt är det. Men det finns alltid ett pris folk tror att det är värt att köpa. Kombinera det med att ägare som tror på krash är beredda att sälja så fort som möjligt till vilket pris som helst och du har en fallande kurs.

Om bolaget konkar blir ju värdet 0 även om inga transaktioner sker.

I bolag som inte handlas så mycket, eller till och med inte är börsnoterade blir det här ett reellt problem. Svårt att veta värdet om ingen handlar!

2 gillningar

Ja, priset är en uppgörelse mellan köpare och säljare.

Ibland sker tvära kast i priser, upp eller ner, där aktien plötsligt handlas på en helt annan nivå utan några affärer däremellan.

Men det är en uppgörelse mellan köpare och säljare.