Vilka aktörer dominerar börsen idag?

En riktigt grundläggande nybörjarfråga. Vilka aktörer är det som framförallt idag påverkar börsen och dess aktiekurser? Det är ju knappast jag som småsparare och Gamestop-fenomenet är nog mer av undantaget som bekräftar regeln.

Är det stora pensionsfonder, institutioner, robot-handlare, index-fonder, aktivt förvaltade jättefonder?

Och hur fungerar det rent praktiskt när nyheter konverteras till köp som sedan ger högre aktiekurser. Ett exempel från idag. Knowit köper Cybercom. Från första minut så hoppar kursen upp 35 kr. Är det för att alla proffs har hunnit göra en fullständig analys av köpet innan 09.00 eller handlar det mer om att alla tror/hoppas att alla andra stora aktörer kommer köpa och om man då kommer in tidigt så kan man göra en bra affär? Även om analysen senare kan visa att det är ett värdelöst köp.

Skulle nog säga robothandel. Helt omöjligt att hänga med i svängarna när det kommer nyheter. Som Knowit så är det då såklart bäst att ha ägt innan förvärvet, men då bör du ju ha gjort din due diligence redan innan och gillat det du sett.

Ska dock sägas att ibland är marknaden lite mer ambivalent i hur den ska tolka en nyhet. Så ibland har man ett litet fönster där man hinner köpa eller sälja.

Ibland vet marknaden att något är på väg att hända och handlar upp aktien innan. Ofta innan en kvartalsrapport (se ex, avanza/nordnet och evolution). Då kan det bli lite “buy the rumour, sell the news”.

Finns säkert massa saker som påverkar, det här är bara ett litet axplock :slight_smile:

Tror det som lite grann irriterar mig är att man refererar till marknaden eller börsen gör så här eller att den reagerar så här och att då egentligen inte veta vad marknaden och börsen primärt är känns fel. För i slutändan är ju allt bara en massa säljare och köpare som matchas i pris. Det finns ingen marknad som står utanför och styr vad kursen blir.

När man exempelvis läser att nu kom en bra rapport av bolag X men marknaden handlade ändå ner aktien då skulle jag gärna vilja ta det caset och bryta ner det på transaktionsnivå och förstå exakt varför detta inträffar. Vilken eller vilka aktörer bestämmer sig för att nu skall det säljas istället för att köpas.