Går det att veta varför börsen rör sig som den gör?

Senast idag, efter börsfallet med 2 procent (i skrivande stund), så försöker tidningarna förklara varför börsen gick ned just idag. Nedstängningar i Kina, mm. Men jag har läst någonstans att det inte alls går att förklara varför börsen går upp eller ner en enskild dag, en vecka eller ens en enskild månad. Vi vet helt enkelt ingenting om motivationen bakom att folk säljer, köper och behåller.

Stämmer det? Finns det något sätt att bedöma vad det är som driver börsrörelserna under en viss tidsperiod eller är det bara spekulationer? Och hur föder det in i en diskussion om att börsen värderas utefter vad man tror om utvecklingen ca 6 månader framåt och att många saker som händer redan är inprisade?

2 gillningar

Marknaden är lite nervös. För många osäkerheter som gör det. Du har krig, pandemi, inflation och ränteoro.
Det är min enkla analys.

Tyckte det fanns lite intressant på temat här: Autoregressive Conditional Heteroskedasticity (ARCH) Definition

“According to Engle’s Nobel lecture in 2003, he developed ARCH in response to Milton Friedman’s conjecture that it was the uncertainty about what the rate of inflation would be rather than the actual rate of inflation that negatively impacts an economy”

Låter ju lite bekant?

1 gillning

Förklara går men det är svårt att säga om man har rätt. Ofta samverkar flera olika saker samtidigt. Vissa saker är ändå ganska lätta att koppla till som FED:s uttalanden om ränta, arbetslöshetssiffror, saker som händer kring oljeindustrin, krig etc. Men varje börsdag är det flera olika saker som samverkar, det man ser är summan och då kanske någon viss händelse dominerar. Människan vill förstå vad som händer, man försöker hitta förklaringar. Men nästa dag händer något annat. Inte sällan en rekyl om det svängde kraftigt dagen innan.

2 gillningar

Det går absolut att hitta förklaringar till varför börsen rört sig på olika sätt i efterhand. Det går till och med att räkna ut en del i förhand! Problemet blir att agera på informationen. Det som redan har hänt är det ju för sent att agera på.

Det som kan räknas ut på förhand blir inprisat i aktiekurserna så fort analytikerna räknar ut det. Det vill säga att analytikerna räknar på risken att något ska hända, hur mycket det är värt, och sedan justerar de investerarna sina bud på börsen. Därför ändras priserna redan innan saker och ting sker.

Exempelvis den stora dippen i början av pandemin är lätt att förklara. Osäkerheten kring vad som skulle hända gjorde att de flesta investerare slutade investera eller åtminstone sänkte den kurs som de var beredda att köpa för.

bild

Det här var inte svårt att räkna ut i efterhand.

Analytikerna räknar olika och många räknar inte alls utan styrs av oro och girighet. Det blir en blandning av sådant som har med verkligheten att göra och som har med gissningar att göra. Jag tror inte mycket på det där med “inprisat” faktiskt för börskurserna ändras hela dagen börsen är öppen och analytikerna lär inte sitta och räkna om i realtid. Visst kan man ha en teoretisk förklaringsmodell men verkligheten är betydligt mer komplex.

Det är ju exakt vad de gör. Sitter tusentals personer, datorer och alla möjliga system och analyserar dygnet runt för att ha bästa möjliga gissning på vad priset kommer göra härnäst på varje värdepapper.

Finns absurda mängder kapital i hedgefonder, från institionella aktörer och investmentbanker som inte gör annat är försöker trada till sig pengar från andra. Ända ner på ms nivå.

1 gillning

Det jag tänker är att det är fruktansvärt svårt att veta VARFÖR en viss aktör säljer, köper eller behåller. I slutändan sitter det någon där och ska trycka på en knapp på skärmen och den personen har säkert tusen saker i sitt huvud. Om du frågade mig om samtliga skäl till sista gången jag köpte eller sålde något så skulle jag idag säkert inte kunna ta fram en komplett lista.

Gissar att de stora aktörerna här er betydligt mer strukturerade, men det är väl ändå svårt att klart definiera varför även de gör som de gör? Eller tänker jag fel här?

Självklart och samtidigt råder det en hel massa olika uppfattningar och det flyter runt upp och ner under en börsdag pga de olika trender som bildas löpande. Det är ju precis som på ett gammaldags salutorg eller en fiskauktion där köpare och säljare möts och priset varierar löpande. Det går alltså inte säga att det finns något korrekt pris, men ett pris måste ju ändå finnas överenskommet i varje stund en affär görs för annars blir det ju ingen överenskommelse. Alla kan ha helt olika motiv till att köpa eller sälja och tänka helt olika.

Det här ser jag som det viktiga. Det är bokstavligen omöjligt att veta varför den enskilda aktören gör som den gör. Men vi är trots allt bara människor, och människor (liksom alla organismer) rör sig ovetande i mönster påverkade av vår omgivning.

Därtill finns det enskilda aktörer som kan bestå av en substasiell del av ett innehav. De agerar generellt mer rationellt än mindre aktörer – dvs går mer på data och matematik än personliga omständigheter.

Kort sagt, de stora mönstren (såsom Covid, Ukraina, tulpaner) kan man säga att en enskild dags rörelse berodde på X, men bruset däremellan kan man som bäst spekulera om när det handlar om övergripande ned- eller uppgångar.

Lönen trillade in så börsgudarna ville ge lite extra för pengarna :clap:

3 gillningar