Klart trender finns när vi tittar bakåt i tiden. Men trender i framtiden och hur man ska veta att de fortsätter är en helt annan fråga.
Jag tycker det är ointressant varför trender finns. Frågan är bara om man kan tjäna pengar på det. Så krasst marknadsorienterade är jag.
Bäst är att testa själv för att lära sig med riktiga pengar, om än med ett litet test kapital, som jag gör.
Till skillnad från tex. @Pellepennan så berättar jag gärna öppet om vad jag gör.
Jag kör en trendföljning a la Börslabbet med fonder och ett litet “lek” kapital. Till skillnad från Börslabbet (som kör med geografisk trend) så testar jag med branch-trend.
- Varje månad räknas “trenden” ut som medelvärde på fondens %utvecklingen på 3, 6 och 12 mån
- Köper top-3 och håller dem i en månad - sedan tillbaka till 1an.
De fonderna som ingår i mitt test är (för fulll transparens):
- AuAg Silver Bullet A
- Allianz Global Metals and Mining A EUR
- BGF World Energy A2
- Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK
- Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag
- Swedbank Robur Technology A
- BGF World Gold A2
- TIN Ny Teknik A
Preliminär slutsats: Efter ca 1.5 år kan jag konstatera att hittills har det varit rätt värdelöst. 10% CAGR vilket är kass mot index. Nu har jag egentligen inte tänkt utvärdera och bestämma mig för att utöka eller stänga test förrän efter 3 år. Men det ser så pass illa ut att jag nästan bestämt mig för att stänga detta testet. Henning på Börslabbet skulle säkert säga att det är säkrare att köra med geografiska trender men jag tycker att det inte ger tillräckligt mycket alpha (även det skulle han nog säga är fel)
Hur som helst, mina andra “lekar” med Magic Formula och Value-Momentum-Low Vol ser mycket bättre ut, om än på väldigt kort tid, så jag koncentrerar nog lek-kapitalet från fond-momentum till dessa.
Problemet som jag ser det är att trender kan se starka ut på 3-12 mån sikt men så kommer nergångar som kan vara hårda på på kort tid. Tex. nyligen med HB Hållbar Energi. Det som gått upp mycket har också en tendens att falla hårt en tid. Alltså byter man bort från fonden som gått dåligt, tar förlusten eller en mycket liten uppgång, för att byta till en ny fond med bättre trend. Men den kan ju lika gärna gå dåligt nästa månad. Sen studsar fonden man sålde tillbaka och dyker upp i top-3 igen (speciellt när trendernas medelvärde ligger när varandra) så man köper tillbaka den fast till ett högre pris. Känns som det i perioder blir “motsatt-trend följning” alltså att man hoppar mellan fonder som gått upp men sedan går ner. Det urholkar ens CAGR rejält mot index över tid.
Jag har tidigare också testat med kortar tidshorisonter med trend på 1, 2, 3 månader. Då är problemet att den trend man mäter är rätt ofta bara ett “brus”. Alltså droppar fonderna snabbt ur sin “trend” (som inte fanns) med samma resultat som ovan.
Det jag gillar med index är att index är faktiskt själva marknaden, och i den är en inbyggt trendföljning eftersom index viktar om mot börsvärdet på alla bolagen en eller flera gånger per år. Tex. så har teknologi viktats upp mycket senaste åren eftersom de bolagens börsvärde ökat. Så man får automatiskt hänsyn till vad som går bra på börsen. Det är superbra och fungerar helt uppenbart (marknaden och börsen fungerar ju och går upp över tid).
Vän av ordning här på RT undrar säkert varför jag håller på med “lekar” när jag gillar index?
Jo, det är så att jag har nog ett lite för stort intresse för investeringar, och tycker det är för kul, så jag har tenderat att vara “klåfingrig”. Därför har jag haft sådana lekar för att låta mitt långsiktiga sparande arbeta ostört. Jag har sedan mycket länge också en värde-aktie portfölj som får vara med på ett hörn.
Slutsats: Trendföljning, mja, jag är mycket skeptisk helt baserat på egen erfarenhet.