Vi är fem stycken UX-Design studenter som arbetar just nu med att förbättra användarvänligheten till just er. Det handlar om den digitala upplevelsen av ekonomiska tjänster till företag.
Nu behöver vi din hjälp att svara på en enkät som tar max 10 minuter. Den är helt anonym och alla frågor är frivilliga.Dock uppskattas det om ni svarar på så många som möjligt.
När jag läste frågorna så fick jag uppfattningen att detta mer var en marknadsundersökning för ett factoringbolags räkning.
Vidare tycker jag att frågorna inte riktigt hänger ihop. Mitt företag skulle aldrig använda sig av factoring då det inte har ett likviditetsproblem och kunderna betalar i tid. Då är frågor som vad jag tittar på när jag letar factoringbolag inte speciellt relevant - för jag letar ju inte efter ett sådant.
Sedan kommer det bli utmaningar för er att göra något med frågor som denna, där man oavsett om man svarar ja/eller nej ska skriva varför, men inte faktiskt att man ska svarar ja/nej. Eller ska man svara på båda frågorna i samma fält? Eller ska ni gissa ja/nej manuellt baserat på vad man skrev?
Jag säger inte detta för att vara dryg, eller att jag inte hjälpligt hade kunnat fylla i formuläret ändå baserat på hur jag tror ni menar, men undersökningar vill man ha så crisp som möjligt om man vill kunna jobba datadrivet. Användarupplevelsen (UX) i formuläret har alltså förbättringspotential
Jag håller med att det finns att göra på undersökningen och att den handla om factoring och inte banktjänster i allmänhet.
Frågan om hur troligt jag skulle använda factoring hade ingen skala. Är 1 hög eller låg och tvärtom med 5.