Vilande bolag 5:25

Mina föräldrar har sålt dotterbolaget och ska nu sätta moderbolaget i vila i fem år, hur gör de bästa investeringen under de fem åren? Jag tänker Lysa eller Nordnet/Avanza, men hur gör man med utdelningar under tiden, har en del oinvesterad? Det är ju en djungel… jag är 10% delägare kan tilläggas.

Hej,

Jag hade tagit i kontakt med en redovisningskonsult så det görs på rätt sätt och inte kan anses som att det är aktivt på något sätt under tiden🙂

Du kan säkert få väldigt bra svar här från många kunniga, men tror det är rätt väg att gå för att få det helt korrekt!

2 gillningar

Skattemässigt så är en KF att föredra då avkastningen är skattefri för ABt.
Ang. utdelningarna så är det ju bara att sälja av inför utdelningarna.
Att ha helt oinvesterade pengar i fem år känns onödigt. Pengar bör jobba, som lägst på ett sparkonto med ränta (gärna låst för en tid så ni får lite högre ränta). På sparkontot får ni dock skatta på ränteintäkten.

I övrigt så håller jag med @Robin .

1 gillning

Tack så mycket för svar! Det är lite av en djungel, så en redovisningskonsult är en bra ingång. Banken tyckte att pengarna kunde ligga på ett konto hos dom, nästan utan ränta :triumph:

OMG! :astonished: Bra att du inte lyssnar på dem!

Ja, blir irriterad över att de försöker med 70+ are…

Om horisonten för uttag kan skjutas upp längre än fem år om så behövs skulle jag investera huvuddelen eller allt i indexfonder. Står börsen lågt efter fem år kan man då avvakta lite och ta ut pengarna på en rimlig nivå. Alternativt om man ändå ska investera pengarna igen efter uttaget i samma tillgångsslag spelar det ju inte så stor roll om börsen råkar stå lågt. Då köper du ju ändå in dig igen på samma nivå.

Det viktigaste är dock att säkerställa att investeringarna anses vara passiva dvs ni får ej hålla på och ändra fonder etc under tiden. Som jag förstår det överlämnar därför många förvaltandet till sin bank. Då kan man ju dock bara sägs till dom att investera i dessa fonder, punkt! Så man inte får någon skit.

1 gillning

Tack för svar, de är ju över 70 och vill nog gärna ta ut så fort de kan efter fem år. Har skickat dom åt Lysa för att se om det vore ngt, kanske 60/40 fördelning vore något.