2023 närmar sig sitt slut och jag är nyfiken på vad vi har lärt oss under året. Tänker kanske främst på ett ekonomiskt plan men kan även gälla livet/vardagen i övrigt.
Vilka är de viktigaste sakerna som har du lärt dig, insett eller är stolt över under 2023?
Visa kompletterande valfria frågor
Vad/vilken var din största/viktigaste lärdom under året som gått?
Vad kom du (äntligen) till insikt med under året som gått?
Vilket/Vad var ditt största misstag under året? Vad lärde du dig av det?
Vilket var ditt bästa beslut under året som gått?
Vilket var ditt sämsta beslut under året?
Vad tar du med dig till nästa år?
Att jag har peakat i avseendet kring önskningar - tror mitt liv framgent blir rikare genom att ta bort saker snarare än att lägga till. Var t.ex. helt säker på att jag skulle köpa nya iPhonen och MacBook M3 när den kom och än har jag inte kommit till skott. Har t.ex. även landat i att vi kommer sälja huset när barnen flyttar hemifrån och att det är hyresrätt eller bostadsrätt som gäller då etc.
Fokuserar på att prioritera lite annorlunda i hierarkin: “Jobb, hälsa, familj.”. Tidigare var ordningen: “Jobb, Familj, Hälsa.” Försöker skifta till “Hälsa, familj, jobb.”
Prioriterat barnen väldigt mycket mer.
Lärt mycket mycket om räntor i år. Landar mer och mer i att det enda som alla behöver är en kombo av aktieindexfond + räntor + bankkonto. Alla scenarion går att lösa med det.
Att det finns ett stort värde i minskad komplexitet och enkelhet. Städar mycket i livet just nu.
Förenkling. Har fokuserat mycket under året med att förenkla. Exempel:
Att i somras balansera jobb och tid med barnen genom att säga “Jag jobbar i sommar, men kommer aldrig säga ner till förslag eller när barnen kommer.” Har verkligen fokuserat på barnen i år.
Fortsätta fokusera på tidsfönster i livet och att använda pengar för att utnyttja dem.
Tycker även att jag fattar räntefonder på en ny nivå.
Sedan har jag även ordentligt sett över och räknat på försäkringsbehov i olika områden.
Sätta in en high-yield räntefond i @carolinebolmeson:s tjänstepensionsportfölj istället för en indexfond?
Det är ju tur att du lever iallafall efter den fadäsen med TJP. Lärdomen bör vara: balansera inte på klippkanten om du har avslöjat summan i din livförsäkring.
Det mest lärorika för mig 2023 var att bli inlagd på sjukhus, som tur var inte för något särskilt allvarligt (inga ytterligare detaljer). Det är inte ett ställe jag vill besöka igen, även om jag inte kan skylla på personalen, de var väldigt trevliga, de allra flesta.
I samma sammanhang var min största insikt att man inte ska räkna med besök från sin familj, även om de fått alla information. Den detaljen gick direkt in på mitt minneskort.
Till nästa år kommer jag att vara mycket mer fokuserad på min hälsa. Jag måste ha skrivit ett testamente.
En av mina största lärdomar från året är nog att polletten äntligen trillade ner ordentligt vad gäller räntefonder och dess olika syfte och funktion i sparandet och portföljen.
En annan stor lärdom har vart att det faktiskt är väldigt skönt och roligt att vara ledig mer än vad jag jobbar. Hade svårt att ta ledigt innan och unna mig det, men nu efter nåt år med mer ledighet än jobb så är det riktigt gött
Gjorde ett antal investeringar förra året som lärde mig att jag är precis lika dålig på stockpicking som alla andra. Det här året råkade jag dock pricka inflationsfallet på månaden och tjäna en hel del pengar på det, vilket snabbt tog min investeringshubris till helt nya höjder. Så i slutändan har jag nog inte lärt mig någonting alls och räknar med att snart förlora alla vinster igen på någon idiotisk aktie. Tråkigt år.
År 2023 var året när jag flyttade utomlands med familjen. Det var något som stått på min önskelista i många år och som jag planerat noga. Att först ”bli med familj”, sedan köpa hus och senare att få egna barn har i någon mening varit en sorts delmål på resan mot målet att flytta utomlands. Nu har vi gjort det och alla verkar faktiskt nöjda. Ett delmål med utlandsflytten var att få till en rejäl intäktsökning och det har också fallit ut enligt plan.
Det här var också året när jag för andra gången i livet lade ner ambitionen att själv försöka slå index. Första gången gjorde jag det för att jag trodde att någon annan skulle vara bättre än jag på det. Den här gången gjorde jag det av rätt anledning.
2023 (hösten) har jag börjat investera! Finally!
Och lärt mig att det är otroligt kul att följa. + att det är misshandlande av kapital att ha dom på bankkonto utan ränta (för långsiktigt sparande), haha
Att försöka gå ner i tid på jobbet är svårt, speciellt när något går mindre bra. Jag kan inte släppa problem och slappna av om jag inte försökt lösa på alla sätt jag kan komma på. Hade avtalat att gå ner till 50% för att plugga vid sida av, men slutat med att jag jobbat ~80-90% ändå.
Det har gått bra med både studier och jobb ändå, men jag har inte haft den tid jag velat ha till annat jag velat göra samt varit stressad. I näst senaste avsnittet när ni pratade om bandbredd att ta in nya saker satte ord på hur jag upplevde situationen jag haft under perioder av hösten. Till våren blir det bara heltids arbete och inga studier vid sidan av.
Det jag är mest stolt och tacksam över 2023 är att jag känner ännu större lycka i mitt liv. Mycket av detta kommer tack vare att jag har arbetat mycket på området med att den människa jag vill vara allt mer börjar stämma överens med den människa jag faktiskt är i verkliga livet.
Att vara och att förbli lycklig i/genom livet är ett ständigt arbete.
Stolt över att jag till slut tog tag i frågan om att gå ner i tid på jobbet.
Insikten var att det bara fungerade under sommaren, sedan klarade jag inte av att ens hålla fredag em fri.
Också stolt över att jag hoppat företagets julfest ikväll! Jag jobbar hela veckan, jag vill inte vara med mina jobbarkompisar på fredagkväll. Då vill jag prioritera familjen vilket jag har hälsat till chefen några gånger.
Vilka områden tar du fasta på? Alltså vilket perspektiv har du när du föreställer dig ditt ideala själv? Handlar det om utseende, social roll, moraliskt karaktärsbygge? Eller annat?
Jag bör fokusera mer på möjligheter än omöjligheter. Oro är verkligen slöseri med livstid. Har väl insett det mer och mer, men det tar tid att internalisera.
Jag tänkte låta dig svara hur du vill för att kunna inspireras av ditt narrativ. Låt inte mina förslag begränsa dig. Jag söker nya perspektiv på ämnet, det är därför jag är nyfiken
Moraliskt karaktärsbygge kan vara att bli månadsgivare till ett behjärtansvärt ändamål. Blodgivare. Besöka ensamma äldre släktingar oftare. Inkludera någon som har det svårt socialt.
Att sluta ljuga genom underlåtenhet (alltså sluta ignorera viktiga frågor som behöver uppmärksammas).
Att hålla överenskommelser och utföra åtaganden med omsorg. Strävsamt och ärligt. Agera föredömligt, uppmuntra andras moraliska handlingar och säga ifrån emot negativa moraliska handlingar.
Utifrån din beskrivning av moraliskt karaktärsbygge så kan jag glatt konstatera att jag bidragit lite inom det området, absolut.
Men mitt främsta fokus har varit att jag vill vara en så hälsosam människa som möjligt . Under framförallt andra halvan av 2023 så upplever jag stor samstämmighet mellan den jag vill vara (hälsosam) och den människa jag faktiskt är i verkliga livet .