Vilka är dom bästa inköpen ni gjort?

Jag fick lite inspiration från denna tråden, Hur gör man för att känna sig rik? - Nr 19 av Botvid. Många här tror jag är duktiga på att spara pengar, men mindre duktiga på att spendera pengar. I slutändan så har ju pengar inget värde om dom aldrig används (rikast på kyrkogården etc).

Vilka inköp har ni gjort som ni aldrig ångrat, och i efterhand kanske insett att ni borde gjort mycket tidigare? Var har ni dumsnålat livskvalitémässigt?

10 gillningar

Mina cyklar! Livsglädje att trampa skiten ur sig i skogen eller på en fin landsäg. Cyklar och cykelprylar får i stort sett kosta vad det kosta vill för mig. Har även ett förråd som är proppfyllt med fiskeutrustning då det är fiske jag spenderar nästa all ledig tid på förutom jobb, familj och cykling.

Älskar att skruva, mecka och bygga om mina hojar och köper prylar för summor som folk bara skrattar åt :stuck_out_tongue:

“XXX kr för ett par pedaler!? Det kan man ju köpa en hel cykel för!”

11 gillningar

Jag ångrar nog väldigt sällan inköp, men det senaste är väl mina Icebug, som man i princip kan springa på blank-is med. Fick mig ett upptäcka hur nice löpning är på vintern också :slight_smile:

I övrigt är jag och tjejen ute och äter på restaurang och dricker fina viner typ 1 gång i månaden, vilket också bidrar till livskvalitén. Spenderar mer på upplevelser och resor än på materiella ting, känner att jag får mycket större utbyte av sådant.

6 gillningar

Köpte en bostadsrätt 1993 som när jag sålde den hade gått upp ca 2100%.
Sen har jag också ett par Salomon vandringskängor som är fantastiskt bekväma
och slitstarka.

7 gillningar

Hade en diskussion om just detta med min partner häromdagen då det slog mig att jag inte kännt någon som helst ekonomisk ångest över att ha köpt vår hund i början av året. Kanske låter kallt att ens tänka så, men jag har vanligtvis extrem “buyer’s remorse” oavsett belopp och nytta av inköpet, var helt ärligt lite rädd att så skulle bli fallet även nu. Men icke! Så, att vi äntligen faktiskt skaffade hund är nog det bästa jag gjort för pengar i termer av min livskvalitet och glädje.

14 gillningar

Jag sålde min bil och köpte mig en elcykel istället. Det ekonomiska är svårt att räkna på men hur mycket friare jag känner mig är obetalbart. Jag kalkylerade med att behöva hyrbil eller taxi ibland, men det har hittills inträffat sällan.

6 gillningar

Bästa inköpen är nog mina Fjällräven Gaiter-byxor. Kostade flera tusen, men utslaget på att jag använder den varje dag så är de väl värda sina pengar. Sedan brukar jag gilla lägga pengar på böcker. :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Ångrar typ aldrig köp men det kan bero på all research jag gör innan. Läser tester och funderar fram och tillbaks. Har även en regel om att inte försöka spontanshoppa utan att om jag känner att jag fortfarande vill ha prylen efter 1-2 månader så är det inte bara ett impulsköp.
Har en cykel som är värd 60k och en gitarr som är värd 35k. En hel massa pengar på leksaker men det förgyller livet och blir således värt det. De två får även räknas som några av de bästa inköpen. Hellre betala mer och få kvalité :slight_smile:

6 gillningar

Glömde svara själv, men trådlösa hörlurar (Galaxy buds 2) är nog ett av mina bästa köp. Tog emot att lägga 1000+ kr när man kan få vanliga trådade för en femtedel av priset om man är snål. Använder dom dagligen och skulle aldrig ha lyssnat på så många böcker och poddar utan dom, livsförändrande (nästan) :slight_smile:.

5 gillningar

Morsø Forno Grill

Ger mig och vänner glädjen av neapolitansk pizza, grillad spädgris, ljus och värme.

Snygg är den också

Wow, snygg. Var tvungen att googla. :rofl:

3 gillningar

Trådlösa hörlurar här också (Sudo Fem)! Och dragkrok till bilen.

2 gillningar

En fleeceväst som jag köpte för 15 år sen för 149 kr som jag bor i varje ledig stund :sunglasses: kvalite har inte alltid med pris att göra

4 gillningar

Bästa köp ever: HP-28 räknaren 1988. Håller fortfarande

Bästa köp för sent: Lägenheten vi bor i

Sämsta köp: Framfab och alla idiotiska bilaffärer :joy:

3 gillningar

Spännande frågeställning!

Mina två Sphynx-katter, första kostade 10 000 kr och andra 12 000 kr. Alla man berättar detta för tycker det är “svindyrt” men för mig är det ingenting mot vad dom gett mig i kärlek :slight_smile:

Min dator för flera år sedan, kostade närmare 15 000 kr och jag har säkert uppgraderat den för 5 - 10 000 kr till under åren. Använder dagligen och spendera rätt mycket tid här.

Mina terminskort på kampsportsträning, främst MMA, SW och BJJ som jag tränat i typ 14 år.

4 gillningar

Ett par guldiga dansskor :heart_eyes:

De har bara varit inne på lagning 1 gång och jag nynnar alltid “diggelo diggelej” när jag tar på dem

9 gillningar

Ångrar få saker jag köpt. Ångrar däremot att jag inte köpte en Mustang V8 cab 2006 när jag var singel och barnlös. Hade varit kul att ha kvar, men inte samma sak att köpa den idag.

Bästa köpen är alla dyrare verktyg jag köpt, båten som vi spenderar mycket fritid i, mina 35 måttsydda skjortor för 10-15 år sen, barnens studsmatta, espegard bålfat med tillbehör.

1 gillning

Samma här angående verktyg! Bor man i villa och/eller har bil ska man besitta bra verktyg, speciellt nu när det finns så många bra och billiga batteridrivna verktyg. Säga vad man vill men jag gillar alla mina Ryobi verktyg. Allt från enkla skruvdragare till dyckertpickor, vinkelslip och mutterknackare

I övrigt ångrar jag inte mycket, ångrar snarare att jag sålde min gamla V8 bmw. Den var trevlig, och de blir bara dyrare med åren. Allt från gubbar till snorungar som jag själv gillade den, var väl bara miljöpartister och grannen som inte gillade när man brakade runt i åbäket och förde väsen.

2 gillningar

Ett par sneakers för någon tusenlapp. Det är som att gå på moln jämfört med mina tidigare skor som lämnade skavskår.

Om man enbart ser till nöje så är nog köpet av datorspelet Witcher 3 med tillhörande expansioner ett av mina bättre köp. Jag tror jag köpte spelet för runt femton euro och fick nog runt 100 timmar av rent nöje från spelet.

2 gillningar

Vet inte om det är dumsnålt eller bara att man inte haft råd men att ta in en bra hantverkare i stället för att fixa själv ger sån kvalitetsskillnad.

Sommarstuga, den vi har råkade vara ett sånt lyckokast. Så nice att kunna ge sig själv miljöombyte!

Det jag kommer på som jag har dumsnålat med är olika hushållsprylar typ dammsugare. Man behöver inte dumlyxa och ta den dyraste men man ska inte ta nån halvbillig och tro att den kommer att vara riktigt bra.