Jag och en arbetskamrat diskuterade vilka knep vi tar till oss för att underlätta vår vardag eller personliga utveckling, även om det medför en merkostnad eller inte är ekonomiskt motiverat. Det är en merkostnad som för oss personligen kan vara försvarbart för att fortsätta vår personliga utveckling eller höja vår livskvalitet. Diskussionen var väldigt intressant och jag tänkte, gör andra något liknande och vilka knep/merkostnader är okej för dig? Självklart är det väldigt individuellt.
Jag är på steg 3 på den ekonomiska trappan, men har ändå haft väldigt svårt att spendera pengar på mig själv. Rentav snål men generös mot andra. Gjorde äntligen en fantastisk Europaresa nu i sommar som jag skjutit på i flera år. Jag ångrar ingenting, även om det kostade mycket. Det är fantastiska minnen och upplevelser jag tar med mig resten av livet. Ett knep jag gjorde för att våga och underlätta spenderingen på mig själv var att skaffa ett kreditkort som ger bonuspoäng för resor. Dels älskar jag att resa och särskilt i affärsklass. Varje gång jag måste spendera pengar, skriker varje cell i mig, och det underlättar att i alla fall kunna tänka “jag får i alla fall poäng för detta som jag kan resa för”. Det här är såklart individuellt och passar mig som är spara, men absolut inte för den som är slösa! Kortet har en hög månadsavgift men är motiverat för att hjälpa mig, jag har vågat göra saker jag vill och jag får också otroligt mycket tillbaka i form av resor. Det är också kul att räkna och maximera sina poäng.
En annan sak jag brottas med är att spendera pengar på mat då jag drabbats av anorexia. Som alla vet är mat dyrt, särskilt för den som fokuserar på protein. Jag tror inte på aktier men valde att köpa lite aktier i livsmedelsbolag och matkedjor. Kommer det här påverka min portfölj? Givetvis inte. Kommer det ge den bästa riskjusterade avkastningen? Absolut inte. Men det har gett ett litet emotionellt stöd när jag måste köpa något som verkligen går emot det man står för och ens värderingar. “Jag får i alla fall någonting tillbaka, även om jag inte känner så just nu”. Lite roligt är det att försöka lura sig själv, men självklart går det ju inte att argumentera för ett sånt här upplägg om man bortser vad det ger emotionellt.
Har du något lite udda som hjälper dig även om det får kosta pengar? Hoppas ni fattar poängen. Allt gott!
Ledsen om det redan finns en tråd om detta. Tänk på att tråden handlar om vilka knep vi tar till oss för att underlätta för oss även om det inte är något som nyttomaximerar totalt. Det handlar om att lura oss själva på de sätt vi kan för att underlätta för oss själva, hur är såklart individuellt. Jag tror fortfarande på globalfonder som grund och jag ifrågasätter inte investeringsfilosofin. Andelen aktier utgör mindre än 10% av min portfölj och är en merkostnad som för mig personligen är motiverad. För allas skull, var snäll i kommentarsfältet! ![]()