Vilka knep tar du till dig för att underlätta vardagen eller din utveckling, trots att det medför en merkostnad eller inte är ekonomiskt motiverat?

Jag och en arbetskamrat diskuterade vilka knep vi tar till oss för att underlätta vår vardag eller personliga utveckling, även om det medför en merkostnad eller inte är ekonomiskt motiverat. Det är en merkostnad som för oss personligen kan vara försvarbart för att fortsätta vår personliga utveckling eller höja vår livskvalitet. Diskussionen var väldigt intressant och jag tänkte, gör andra något liknande och vilka knep/merkostnader är okej för dig? Självklart är det väldigt individuellt.

Jag är på steg 3 på den ekonomiska trappan, men har ändå haft väldigt svårt att spendera pengar på mig själv. Rentav snål men generös mot andra. Gjorde äntligen en fantastisk Europaresa nu i sommar som jag skjutit på i flera år. Jag ångrar ingenting, även om det kostade mycket. Det är fantastiska minnen och upplevelser jag tar med mig resten av livet. Ett knep jag gjorde för att våga och underlätta spenderingen på mig själv var att skaffa ett kreditkort som ger bonuspoäng för resor. Dels älskar jag att resa och särskilt i affärsklass. Varje gång jag måste spendera pengar, skriker varje cell i mig, och det underlättar att i alla fall kunna tänka “jag får i alla fall poäng för detta som jag kan resa för”. Det här är såklart individuellt och passar mig som är spara, men absolut inte för den som är slösa! Kortet har en hög månadsavgift men är motiverat för att hjälpa mig, jag har vågat göra saker jag vill och jag får också otroligt mycket tillbaka i form av resor. Det är också kul att räkna och maximera sina poäng.

En annan sak jag brottas med är att spendera pengar på mat då jag drabbats av anorexia. Som alla vet är mat dyrt, särskilt för den som fokuserar på protein. Jag tror inte på aktier men valde att köpa lite aktier i livsmedelsbolag och matkedjor. Kommer det här påverka min portfölj? Givetvis inte. Kommer det ge den bästa riskjusterade avkastningen? Absolut inte. Men det har gett ett litet emotionellt stöd när jag måste köpa något som verkligen går emot det man står för och ens värderingar. “Jag får i alla fall någonting tillbaka, även om jag inte känner så just nu”. Lite roligt är det att försöka lura sig själv, men självklart går det ju inte att argumentera för ett sånt här upplägg om man bortser vad det ger emotionellt.

Har du något lite udda som hjälper dig även om det får kosta pengar? Hoppas ni fattar poängen. Allt gott!

Ledsen om det redan finns en tråd om detta. Tänk på att tråden handlar om vilka knep vi tar till oss för att underlätta för oss även om det inte är något som nyttomaximerar totalt. Det handlar om att lura oss själva på de sätt vi kan för att underlätta för oss själva, hur är såklart individuellt. Jag tror fortfarande på globalfonder som grund och jag ifrågasätter inte investeringsfilosofin. Andelen aktier utgör mindre än 10% av min portfölj och är en merkostnad som för mig personligen är motiverad. För allas skull, var snäll i kommentarsfältet! :slight_smile:

Det är enkelt. Summan som ska sparas varje månad dras först från kontot vid lön. Efter det pengar till huskontot och till resor. Pengar som blir över kan jag göra vad jag vill med. Där känner jag inte att jag har svårt att spendera.
Jag ser alltid till att spara lite mer än vad målet säger just för att alltid ligga med.
Sen ligger mitt stora sparmål så långt bort och där tror jag att jag kommer lyckas väldigt bra. Känner mig väldigt trygg.

Vad sparar du till? Vad är ett bra liv för dig?

Man kan väl säga att hela mitt upplägg för investerande är en mental bokföring för att motivera både insättningar och uttag.

Mitt investerande är en pengamaskin. Varje insättning på mitt ISK är att köpa mer sedelpressar vilket jag gärna gör. Större sedelpress är bra. Jag håller reda på hur stor min sedelpress är genom att jag plusar på varje ny insättning på tidigare insättningar i ett kalkylark.

Allt på kontot utöver min penganaskin (insatta summan) är pressade sedlar drån pengamaskinen. Detta är pengar jag aldrig haft utan investerandet så jag har inte jobbat ihop dem. De är till för att förbättra mitt liv.

Så jag är alltid motiverad att investera mer för att växa pengamaskinen.

Och jag blir mer motiverad att köpa saker som förbättrar mitt liv när jag gör det för “gratispengar” jag inte behövt jobba ihop. Utan för pengar pengamaskinen pressat just i det syftet.

vi har städhjälp varannan vecka; det bar emot i början och det dröjde länge innan vi tog steget, men helt underbart som egenföretagare och småbarnsförälder att slippa städa. Däremot måste man plocka undan innan de kommer vilket kan vara en del jobb med småbarn. men helt underbart att slippa städa duschkabiner osv! en annan grej jag brukar göra är att lämna in bilen för invändig städning varje vår och höst.

Något jag tycker underlättar för att kunna njuta ohämmat av resor och andra upplevelser, är att man har betalt dem långt i förväg så att inte den ekonomiska känningen kommer in och stör.