Jag har en mycket stort kapital i Bitcoin. Kan inte på något sätt ens försöka få en svensk bank att acceptera att ta emot denna summa därför svenska Skatteverket skulle omgående starta en förundersökning mot mig varifrån pengarna kommer. Med stor sannolikhet skulle pengarna beslagtas och jag skulle få ett “livslångt” fängelsestraff.
Vilka länder har inte rewavinsskatt på Bitcoin eller gör undersökningar varifrån pengarna kommer?
Så min fråga är - vilka länder har en väldigt liberal inställning till Bitcoin och inte börjar göra undersökningar varifrån pengarna ursprungligen kommer ifrån samt som saknar reavinstbeskattning?
För mig har det ingen som helst betydelse till vilket land jag är tvungen att flytta bara jag slipper problemet med svenska och europeiska banker och skattemyndigheter. För den som undrar så rör det sig om mer än 1 miljard omräknat till SEK.
Och i tillägg till detta, om du @weed_dealer var god för mer än en miljard och du faktiskt kommit över dina Bitcoin på lagligt vis, kan det vara värt att istället anlita en Big Four-firma för att göra uttaget på lagligt vis då de erbjuder skatterådgivning. Detta är fel forum att söka tips om tillvägagångssätt för skatteflykt.
Utformningen av din fråga föranleder misstanke om att det kanske inte var helt lagligt, för annars skulle det väl inte finnas anledning att undvika penningtvättsregelverk?
Asså jag är av åsikten att kan du inte redovisa dina inköp å transaktioner för att kunna deklarera och få ut pengarna på laglig väg, så får det nog vara…
Men om det rör sig om så stora belopp borde du enkelt kunna hitta någon som gör detta för dig så att du kan få ut det på en rimlig och laglig väg även om det skulle kosta några procent, borde det lätt vara värt det…
Att flytta till något annat land och få ut dom där är inte en lösning!
Det finns väl ingenting i inlägget som säger att han förskansat sig dem olagligt. Jag tror det finns en rädsla för att bevisbördan ska åligga innehavaren osv. Det är inte en helt orimlig oro, framförallt om det nu rör sig om sådana extrema belopp.
Personligen hade jag börjat med den enkla metoden att helt enkelt plocka ut någon procent av innehavet först, och se vad som händer. Att behöva skatta kanske inte är ett så stort problem om summan är 1 miljard? Du kan sätta in pengarna direkt på ditt skattekonto om du vill vara transparent. Det är välkänt inom kryptokretsar, och du slipper att en bank hindrar din överföring.
Meddelande från moderatorn
Stänger denna tråd då det inte är en diskussion jag önskar ha i forumet enligt princip 5) i riktlinjerna för forumet. I det här fallet kring en skatteoptimering som i generöst fall kan sägas hamnar i en gråzon. Vid många miljoner plus i kapital kan man köpa sig rådgivning från t.ex. the big four.
/@janbolmeson