Jag har börjat fundera lite över vilka poddavsnitt som egentligen är de bästa. Med bästa menar jag nu de som gett mig mest att fundera över själv. Det är alltså inget allmängiltigt utan mycket kopplat till var jag själv står i livet, vilken ålder jag är i osv.
De jag gillat bäst på senare tid är intervjuerna med @angaudlinn, Fru Efficient Badass och @Andre_Granstrom. Jag vill placera alla de tre på min personliga topplista. Att få ta del av mer personliga och genomtänkta berättelser där det går att låna och ta inspiration av olika mindre bitar är värdefullt.
För mig var det här med att “FIRE-resor” som ämne skulle vara något intressant helt oväntat. Jag har alltid själv tänkt att “man ska jobba” mest för att det ska vara så. Jag har också haft en idé om att “kapital får inte röras”. Om man har sparat ihop en miljon skulle det alltså vara total-tabu att “leva upp” den miljonen. Den ska “tvångsmässigt” investeras i en bostad eller i någon fond. De enda intäkter som får användas till konsumtion är sådana som kommer via en löneutbetalning den 25:e, typ. Jag tycker fortfarande att den distinktionen är vettig men just att göra medvetna vägval där man så att säga gör undantag är bra. Då har man identifierat vad som är verkligt viktigt i livet och sett till att kanalisera resurserna dit, istället för att varje månad slentrianspendera hela lönen analogt med “Parkinsons lag”.