Vilken är den bästa uttagsstrategin?

Vilken uttagsstrategi tycker du är den bästa och varför? The guardrail approach (Guyton-Klinger), The Vanguard Dynamic Spending Strategy, Shiller CAPE based eller någon annan?

(Personligen är jag speciellt intresserad av en strategi som inte kräver att man måste kunna vara mycket flexibel i sina omkostnader men där man samtidigt använder upp sitt kapital inom en viss tidsperiod t ex 40 år.)

1 gillning

Att inte ha någon alls?

1 gillning

Den mest flexibla uttagsstrategin är att täcka alla baskostnader med livslånga pensionsförsäkringar. Med en livslång försäkring kan man spendera sina övriga tillgångar som man önskar. Om pengarna tar slut så täcker försäkringarna sträckan fram till döden.

En annan födel med månatliga livslånga pensionsutbetalningar är att det är svårt för bedragare att lura från dig pengarna om du drabbas av demens eller andra kognitionsnedsättningar.

För att lyckas med den här strategin behöver jag, som har en ganska liten pension, ta ut alla mina pensioner livsvarigt och vänta till 67-68 med uttaget. För att kunna hantera en kraftig börsnedgång har jag därför ganska mycket pengar på sparkonto. Tillräckligt för att leva väl fram till det stora pensionsuttaget även om börsen skulle krascha.

2 gillningar

Ska du bara spara pengarna på hög? :blush:

1 gillning