Då är det 1 januari, då vet vi hur 2024 gick utifrån ett investeringsperspektiv. Om du vill, dela gärna med hur det gick för hela ditt sparande med mest pengar (eller om du vet totalavkastning för hela ditt sparande).
Om inte formuläret visas eller sparas, använd denna direktlänk:
Tänkte jag skulle svara. Loggade in på banken. Jag har en av de fristående sparbankerna som kör med hela Swedbanks utbud och layout.
Går det verkligen inte att få fram utvecklingen på sin portfölj senaste året? Jag har utveckling sedan start och utveckling i år (i kronor!) men kan inte hitta någon annan data.
Visst jag kan ju räkna ut det genom att titta på utvecklingen för varje enskild fond, men lite smidigare hade man ju väntat sig.
Eller är det bara jag som inte fattar?
Vi flyttade nästan allt vårt kapital till Handelsbanken dec-23. Den enda avkastninsinformation man kan få är enskila aktiers avkastning sedan köp. Depåsidan på SHB är interaktiv som en runsten ungefär. Siffran jag angav är för vårt totala finansiella kapital. Varav största depån står för 90% av totalen.
Jag ser fram emot en pinsam sammanfattning av den här undersökningen…
Tror många som själv valt fonder eller bytt under året har svårt att slå någon som bara legat 100% global indexfond och fått en avkastning på 30% på hela kapitalet 2024.
Utvecklingen av Aktiegubbens totala portfölj sedan januari 2021 efter att jag har plockat ut räntor och aktieutdelningar som jag lever gott på varje år. I portföljen finns inga indexfonder utan endast utdelningsaktier, korta räntefonder och ädelmetaller.
Själv ser jag dock ett kraftigt fel i portföljrapporten hos nordnet, ett uttag av värdepapper räknas som en förlust så resultatet drabbas av en felaktig nedgång på 10%. Korrigerat för det blir dock resultatet ungefär detsamma som hos Avanza där årsrapporten säger 34% (passiva indexfonder). Därtill har jag krypto som gått rätt bra.
Inte helt frivilligt, det var mer en eftergift för att behålla familjefriden, då min fru tycker det känns som pengarna finns i “luften” om det inte ett fysiskt kontor att gå till för eventuell hjälp. Men det är verkligen rena stenåldern om man är van vid Avanza eller Nordnet. Men det påverkar inte avkastningen, annars hade jag vägrat flytten.